Tzolkin: the Mayan calendar

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Edwin84
Elfenkoning

Tzolkin: the Mayan calendar

Bericht door Edwin84 »

Op de één of andere reden heeft dit spel toch weer mijn interesse gekregen.

Toen het nieuw uitkwam ooit 1 keer gespeeld en kreeg hoofdpijn van alle keuzes en het plannen. Maar was toen ook moe die avond.

Ben inmiddels zwaardere spellen gewend zoals Russian Railroads en Terra Mystica en vroeg me af hoe ervaren jullie dit spel? En is het een aanrader?

Mijn probleem de eerste keer spelen was dat ik teveel bezig was met nieuwe werkers krijgen en genoeg maïs oogsten, dat ik niet genoeg acties had om echt punten te gaan verdienen.

Worker placements doen het bij ons altijd erg goed. Wellicht een goede stap naar een iets zwaardere variant?

Labels:
Goozbabs
Professor Pimpel

Re: Tzolkin: the Mayan calendar

Bericht door Goozbabs »

Russian Railroads en Terra Mystica heb ik nooit gespeeld, dus ik kan het daar niet mee vergelijken.

Wel heb ik Tzolk'in meerdere malen gespeeld. Ik vind het dan ook een heel leuk spel. Typisch workerplacement spel waar je vanalles wilt doen, maar dat je eigenlijk maar op een paar dingen kan focussen.
Omdat je heel erg met de tijd bezig bent, is timing echt heel belangrijk. Het is plannen, plannen en plannen.

Je hebt gelijk dat je heel erg bezig bent met mais, helemaal als je veel workers hebt. Ook al je workers tegelijk op het bord zetten is niet altijd verstandig.

Als je het spel gratis wil proberen, kan ik je nl.boardgamearena.com aanraden. Wel helaas achter het scherm, maar een goede manier om te zien of het je nu wel ligt.
pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door pleunie.william »

Tzolk' In vind ik een erg goed worker-placement die je zeker een tweede kans moet geven. In vergelijking met Russian Railroads en Terra Mystica is Tzolk'In zeker niet moeilijker. Bij Russian Railraods en Terra Mystica heb je wat minder keuzemogelijkheden, maar kunnen de gevolgen van een verkeerde keuze wat zwaarder wegen. Bij Tzolk'In heb je wat meer keuzemogelijkheden, maar de gevolgen van een verkeerde keuze hoeven niet desastreus te zijn.
Hoe vaker je Tzolk'In speelt, hoe meer mogelijkheden je ontdekt en daarom vind ik de herspeelbaarheid groot; 35 plays zegt genoeg toch?
Afbeelding
erwinvreuls
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: War/Eurogamer

Bericht door erwinvreuls »

Als je van een goede pittige worker placement houdt, is deze zeker een van de beste na
mijn mening, de sleutel ligt idd bij goed plannen en je vanaf ronde 1 focussen op 1 strategie. Of hij zwaarder is dan terra mystica of russian railroads, moeilijk te zeggen, het speelt zich totaal anders, voor mij is het in ieder geval een topper en ook de uitbreiding met de verschillende rassen maakt het erg leuk
EEMBC
Hazelnoot Ridder

Bericht door EEMBC »

Voor mij is Tzolkin een van de beste workerplacements. Maar je moet hem vaker spelen wil je de (vele) mogelijkheden zien.
Bij een eerste keer spelen heeft vrijwel iedereen moeite met 'hoe krijg ik mijn werkers gevoed' en 'hoe krijg ik punten'. Dat is wat mij betreft ook 1 van de sterke punten van het spel: je krijgt niet voor elke actie punten, je moet echt goed en efficient plannen! Ook een van de weinige spellen waar timing zo belangrijk is. En blokkeren. En vergeet de krachtige plaats waar je de startspelerfiche krijgt niet (soms wil je als eerste zijn, vaak ook zeker niet!).
Vaak wordt ook gezegd dat je niet te veel werkers moet hebben want die moet je ook voeden. Ik probeer altijd zo snel mogelijk aan 5 of 6 werkers te komen. Hoe meer werkers, des te meer mogelijkheden om mais of punten te vergaren. Ligt ook aan je strategie natuurlijk. Topspel!
(Enigste issue: er is een heel sterke openingszet. Maar die is eenvoudig te house-rulen)
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ok klinkt allemaal goed als ik dit lees. Denk dat ik het spel echt eens een kans moet geven. Denk dat dit goed binnen onze spel groep past.

Speelt het ook goed met 2? En wat is eigenlijk de gemiddelde spelduur?
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Edwin84 schreef:Ok klinkt allemaal goed als ik dit lees. Denk dat ik het spel echt eens een kans moet geven. Denk dat dit goed binnen onze spel groep past.

Speelt het ook goed met 2? En wat is eigenlijk de gemiddelde spelduur?
Prima met 2 :thumbup:, met oog op de tijdsduur misschien zelfs beter. Als je beide het spel goed kent en niet treuzelt, is 75 minuten haalbaar. De eerste keer ken je het spel niet (meer), dus ga dan zeker uit van 90 minuten speeltijd, maar ook toch zo´n 15 tot 30 minuten uitleg (tenzij je van je eerste speelbeurt nog zoveel weet dat je zo kan starten :P). Dit zijn allemaal schattingen met 2 spelers. Om het qua tijd niet uit de klauwen te laten lopen, zou ik 2 spelers aanraden boven 3 of 4 spelers (of 5 met de materialen uit de uitbreiding). Ook omdat ik minder spelers bij dit spel geen nadeel vind in hoe het spel verloopt.
pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur

Bericht door pleunie.william »

Maarten en ik zien Tzolk'In al bijna als filler voor 2 spelers; omdat we de regels en spelopzet van buiten kennen, zijn we ruim binnen het uur klaar!
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Klinkt een beetje zoals wij thuis snel met 2 door het dorp heen gaan.
Plaats reactie