Machi Koro spelregels

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

mezzamorphis
Party Animal

Re: Machi Koro spelregels

Bericht door mezzamorphis »

Even een vraag over de uitgeverij. Nummer 7 is dat. Ontvang 1 munt van iedere speler voor elke (kopje) en (brood) kaart in hun bezit als het jouw beurt is. Als je nu de bezienswaardigheid hebt waarbij je er 1 bij op mag tellen voor deze kaarten betekend dit dan dat je alles moet verdubbelen of alles gewoon als 1 en aan het eind er eentje bij?

Wij hebben vandaag de 1e variant gedaan. Ik was dus 16 munten lichter. En mijn zoontjes maar lachen ;-(

Labels:
Spelmaecker Davy
Garnaal
Contacteer:

Bericht door Spelmaecker Davy »

mezzamorphis schreef:Even een vraag over de uitgeverij. Nummer 7 is dat. Ontvang 1 munt van iedere speler voor elke (kopje) en (brood) kaart in hun bezit als het jouw beurt is. Als je nu de bezienswaardigheid hebt waarbij je er 1 bij op mag tellen voor deze kaarten betekend dit dan dat je alles moet verdubbelen of alles gewoon als 1 en aan het eind er eentje bij?

Wij hebben vandaag de 1e variant gedaan. Ik was dus 16 munten lichter. En mijn zoontjes maar lachen ;-(
Volgens mij niet.

Op de kaart Winkelcentrum staat duidelijk dat je dit enkel krijgt voor kaarten met het koffiekopje en winkeltje.
De kaart uitgeverij heeft een toren als symbool. Dus krijg je gewoon 1 munt per kaart met een kopje en winkel.

Kortom, het winkelcentrum is enkel van tel als je effectief een getal dobbelt van een kaart waar het symbool naast de titel staat.
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Spelmaecker Davy schreef:
mezzamorphis schreef:Even een vraag over de uitgeverij. Nummer 7 is dat. Ontvang 1 munt van iedere speler voor elke (kopje) en (brood) kaart in hun bezit als het jouw beurt is. Als je nu de bezienswaardigheid hebt waarbij je er 1 bij op mag tellen voor deze kaarten betekend dit dan dat je alles moet verdubbelen of alles gewoon als 1 en aan het eind er eentje bij?

Volgens mij niet.

Op de kaart Winkelcentrum staat duidelijk dat je dit enkel krijgt voor kaarten met het koffiekopje en winkeltje.
De kaart uitgeverij heeft een toren als symbool. Dus krijg je gewoon 1 munt per kaart met een kopje en winkel.

Kortom, het winkelcentrum is enkel van tel als je effectief een getal dobbelt van een kaart waar het symbool naast de titel staat.
Helemaal correct en tevens juist. :thumbup:
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
mezzamorphis
Party Animal

Bericht door mezzamorphis »

Ok bedankt :thumbup:
aicirtap
Critico
Contacteer:

Bericht door aicirtap »

Wat wij apart vonden bij het eerste potje met de uitbreiding de Haven is waarom er bij de tonijnvissersboot 12-14 staat. Waarom zou jij bij 2 x 6 nog eens 2 op tellen als je de haven kaart gebouwd hebt? Dus je zou alleen 2 op tellen in geval van een 5 en 6 en dan kom je op 13. Dus ik vraag mij af waarom er niet 12-13 staat en niet 12-14. :roll:
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

misschien gewoon omdat je de mogelijkheid hebt om 12 met 2 op te hogen?

Misschien komen er in de toekomst nog blauwe 12 kaarten en als je tegenstander die heeft kan ik me voorstellen dat je 12 naar 14 wil ophogen. Maar dit weet ik niet of dat er ooit komt, maar kan het me voorstellen.
Afbeelding
finalstruggle
Geheim Genootschap

Bericht door finalstruggle »

Dat is omdat je 11 kan gooien en dan 2 erbij hem op 13 af laat gaan. Verder is het ook pest optie zodat andere niets krijgen als ze wel bijv. Een 12 hebben.

Verzonden vanaf mijn iPhone 5S
met behulp van Tapatalk
vdW
Professor Pimpel
Persoonlijke Ondertitel: High Times
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door vdW »

maxitaxi777 schreef:
Suzan schreef:We hebben vandaag de Haven uitbreiding gekregen en ik had een vraagje/opmerking over het Vliegveld. De voor en achterkant van de kaart zijn niet gelijk. Welke kant is correct?
Ojee, ik voel een reprint aankomen voor in de tweede uitbreiding :P (althans, laten we dat hopen als het een fout is). Logisch beredeneerd zou ik zeggen dat de rechtse foto juist is; puur omdat dit type kaarten vaak alleen betrekking heeft op jezelf.
Die kaart kunnen we dan vast weer bij een volgende uitbreiding krijgen.. :roll:
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

vdW schreef:
maxitaxi777 schreef:
Suzan schreef:We hebben vandaag de Haven uitbreiding gekregen en ik had een vraagje/opmerking over het Vliegveld. De voor en achterkant van de kaart zijn niet gelijk. Welke kant is correct?
Ojee, ik voel een reprint aankomen voor in de tweede uitbreiding :P (althans, laten we dat hopen als het een fout is). Logisch beredeneerd zou ik zeggen dat de rechtse foto juist is; puur omdat dit type kaarten vaak alleen betrekking heeft op jezelf.
Ik had het even gevraagd via mail en omdat de tekst op beide kanten van de kaart op hetzelfde neerkomt, zal deze kaart (helaas) niet opnieuw gedrukt worden voor in de komende uitbreiding.
vdW
Professor Pimpel
Persoonlijke Ondertitel: High Times

Bericht door vdW »

maxitaxi777 schreef:
vdW schreef:
maxitaxi777 schreef:
Ik had het even gevraagd via mail en omdat de tekst op beide kanten van de kaart op hetzelfde neerkomt, zal deze kaart (helaas) niet opnieuw gedrukt worden voor in de komende uitbreiding.
hmm beetje jammerlijk..
Afbeelding
C&S
Grote Dienaar

Bericht door C&S »

missiloon schreef:misschien gewoon omdat je de mogelijkheid hebt om 12 met 2 op te hogen?

Misschien komen er in de toekomst nog blauwe 12 kaarten en als je tegenstander die heeft kan ik me voorstellen dat je 12 naar 14 wil ophogen. Maar dit weet ik niet of dat er ooit komt, maar kan het me voorstellen.
Verder geldt dat het nu zo is dat je zelf altijd profiteert als tegenstander 12 gooit. Als er 12-13 op had gestaan, had de tegenstander kunnen kiezen om de worp met 2 te verhogen.
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

missiloon schreef:misschien gewoon omdat je de mogelijkheid hebt om 12 met 2 op te hogen?

In de (nabije) toekomst niet, als dezelfde kaarten worden aangehouden als hier (waar ik wel vanuit ga):

https://boardgamegeek.com/image/2035111 ... koro-sharp

Er zit wel een paarse 11-13 bij, die er ook voor zou kunnen zorgen dat degene die gegooid heeft bij 12 blijft en niet naar 14 verhoogt.
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

Klopt het dat je oneindig (tot ze op zijn) blauwe en groene kaarten mag kopen? Hierdoor ontstaat er een zeer eenzijdige strategie doordat een combinatie van blauw en groen hele grote combo’s op kan leveren. Dit gebeurde wel in het basisspel. Ik verwacht dat de uitbreiding haven samen met de 5-5-2 opstelling deze onzijdigheid verhelpt.
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

De 5-5-2 opstelling maakt deze strategie niet onmogelijk maar wel wat lastiger.
Het is uiteindelijk aan je tegenstanders om er voor te zorgen dat het niet gebeurt.
Net als in het basisspel.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Plaats reactie