Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Door tweedehands het één en ander aan te kopen heb ik nu 3 x het basisspel (oude versie) van Carcassonne thuis liggen (bijvangst door uitbreidingen die ik wilde).
Na alles uitgezocht te hebben, blijkt één van de basisspellen 4 andere tegels te hebben dan de andere 2.
Nu vraag ik me af: was er ooit een iets andere versie van het basisspel, en zo niet, van welke uitbreiding zijn dan die 4 tegels?
Het gaat om de onderste 4 tegels van de foto zonder nummering (eerste link). De andere foto is de samenstelling van de andere 2 spelen (zelfde telling als ook in de spelregels staat die bij één van de spellen zit).
Ik ben geen Carcassonne-expert, maar die tegels zitten niet in mijn basisspel. Maar ze komen me wel bekend voor. En ik heb zelf niet zo heel veel uitbreidingen, dus ik moet het kunnen vinden...
En jawel, even op Boardgamegeek gekeken - er zitten vier tegels in de tweede uitbreiding (Kooplieden en Bouwmeesters) zonder goederen-symbool, en die zien er precies zo uit als die vier extra tegels van jou: https://www.boardgamegeek.com/image/115 ... s-builders
Dat is het! Ik had die vier bij de tegels van Kooplieden en Bouwmeesters gedaan, ik denk op basis van de plaatjes in de spelregels, maar dat zegt natuurlijk niet dat die kaartjes per se bij die uitbreiding horen.
Ik had me al suf lopen googlen op welke tegels bij welke uitbreiding horen, maar niet gevonden wat ik zocht. Ga ik gelijk eens verder neuzen op boardgamegeek, want daar is blijkbaar te vinden wat ik zocht.
Er zit inderdaad een verschil tussen de eerste en latere Carcassonne-edities, maar dat betreft de waardetabel die loopt t/m 70. Dat is handig rekenenen, vooral als je speelt met de uitbreidingen en iemand een puntenfiche van 50 nodig heeft (120, 170, enz...)
Correct. En na die wijziging begon elk spelletje met een discussie welke regel te volgen.
Nu is dat bij ons met For Sale. Amerikaanse editie rond af in je nadeel, Europese in je voordeel.
Maar goed, soms is een regelwijziging nodig, dus dat begrijp ik wel. Bij carcassonne is het alweer zo lang geleden, dat de eerste versie in de vegeetput is geraakt, behalve dan bij oude rotten zoals Erwin.