Architecten

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Architecten

Bericht door kosterix »

Heeft iemand een betere handleiding dan de officieel meegeleverde van Architecten? Want die is onbegrijpelijk.
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.

Labels:
roubosga
El Capitan

Re: Architecten

Bericht door roubosga »

Je bedoelt Architecten van het Westelijk Koninkrijk?
Die is toch goed omschreven? Ik had er totaal geen moeite mee.
Anders moet je wat YouTube-filmpjes bekijken op BGG. Er staan er genoeg en ook goede.
Wat snap je er niet aan anders? Misschien kan ik je helpen.
Afbeelding
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Bericht door kosterix »

niet voor mij persoonlijk hoor, maar voor een familielid dat zonodig een zwaarder spel wilde in de spellenwinkel. Ze hadden nox eerst gekeken, maar ze kwamen er niet uit, iets over wanneer en hoe krijg je je poppetjes terug. Konden ze niet opmaken uit de handleiding.
Ook niet hoe ze het spel op moesten zetten.

Aangezien ik Architecten van het Westelijk koninkrijk niet ken* en dat graag zo hou , dacht ik dat een enthousiasteling misschien een eigen versie had geschreven. Zoals er ook voor Powergrid, Viticulture, Vrijdag, Warhammer quest, ook betere fanbased regel overzichten zijn. Ken jij die misschien voor Architecten?

*) een criterium is als ik in slaap val tijdens een review (nox, rahdo etc) moet ik het niet kopen; bij Archi kreeg ik steeds halverwege zin in rovers van de noordzee, al heb ik rovers niet, ik word altijd blij van rovers filmpjes. De reviewers kijken ook veel blijer tijdens rover reviews.

Is er ergens een goede FAQ voor Archi?
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

https://youtu.be/_ZrG99c4vKQ

Rodney legt het altijd duidelijk en volledig uit inclusief hoe je het spel opzet.
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door mazinho »

Rodney Smith is geweldig; ik kijk vaak voordat ik de regels lees. De vertaalde NL regels van Architecten vind ik overigens erg goed. Elke vraag die we hadden konden we beantwoorden met de regels.
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

kosterix schreef: Heeft iemand een betere handleiding dan de officieel meegeleverde van Architecten? Want die is onbegrijpelijk.
Uit jouw verdere berichten begrijp ik dan weer dat je die handleiding helemaal niet gelezen hebt.
Stijnhoofd
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Stidjen Plays Solo

Bericht door Stijnhoofd »

Ik heb ook geen enkel probleem met de Architecten-spelregels. De solo-regels hadden wat ruimer gemogen, maar ook dat was prima te begrijpen.

Ik vond ook het filmpje van WGG zelf prima om het spel mee op te zetten, alhoewel de verteller sommige regels niet verder toelichtte.
Recent speelde ik...

Afbeelding
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

Voor mij was de handleiding van Architecten ook geen probleem. Kan me wel voorstellen dat het voor mensen die nooit spelletjes spelen een uitdaging is, maar dat geldt eigenlijk voor iedere handleiding van een modern spel, behoudens enkele fillers en wellicht spellen als TTR.

Wel makkelijk om dan weer meteen te roepen dat de handleiding onbegrijpelijk is zonder deze überhaupt te lezen :thumbdown:
Afbeelding
Kevin
Hazelnoot Ridder

Bericht door Kevin »

Ik vind het ook helemaal duidelijk.

En het is inderdaad wat scheef te insinueren dat de spelregels onduidelijk geschreven zijn op basis van de mening van onervaren spelers waarvoor het spel momenteel misschien gewoon te hoog gegrepen is en zonder de regels zelf gelezen te hebben.

Mijn nichtje van 13 leest altijd Jommeke. Nu wilde zij gisteren "In de naam van de roos" lezen en dat lukte haar niet. Ik heb het boek zelf nooit gelezen, maar is dat boek slecht geschreven seg!

.
.
.

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
Afbeelding
Wim G.
Garnaal

Bericht door Wim G. »

Jerome schreef:
kosterix schreef: Heeft iemand een betere handleiding dan de officieel meegeleverde van Architecten? Want die is onbegrijpelijk.
Uit jouw verdere berichten begrijp ik dan weer dat je die handleiding helemaal niet gelezen hebt.
:clap: :lol: :crazy:
Canary Pete
Uno

Bericht door Canary Pete »

In de spelregels bij het overzicht van de gebouwen bij loyaliteitsbonus staat de kaart 'Gallerij'.
Deze zit echter niet in de doos.
Er zitten 43 gebouwenkaarten in en er worden er 44 beschreven in de lijst.

Is deze kaart verdwenen met de vertaling?
ThaHugeO
Grote Dienaar

Bericht door ThaHugeO »

kosterix schreef: Ze hadden nox eerst gekeken, maar ze kwamen er niet uit, iets over wanneer en hoe krijg je je poppetjes terug. Konden ze niet opmaken uit de handleiding.
Dit is volgens mij ook niet helemaal vanzelfsprekend. In tegenstelling tot veel worker-placements waar je aan het eind van een ronde al je workers in een keer terugkrijgt, is Architecten een spel waar je workers van anderen kan vangen en naar de gevangenis kan brengen. Hier kan je je workers bevrijden tegen betaling. Het is dus onderdeel van de dynamiek van het spel in plaats van een 'clean-up fase' aan het einde van een ronde.