King of the Valley
Na al het gedoe met koeien en stieren is het The Game Master weer gelukt om een
compleet nieuw spel op de markt te brengen. Spelmaker Hans van Tol heeft zijn best
gedaan om dit nieuwe spel te ontwerpen en deze keer staat een koninkrijk (met vooral
de koningin) in de hoofdrol.
Naast de Queen zijn belangrijke rollen weggelegd voor de Duke, Countess, Knights en
ook de Farmer en zijn Wife. Vergeet de Jester niet die graag een andere rol overneemt
(waarschijnlijk bij voorkeur die van de Queen). Bijrollen zijn er voor de Tax Collector, de
Priest, en de Wizard. Iedereen komt aan bod. Voor de regels van de bijrollen verwijs ik
je naar de spelregels, die ga ik hier verder niet behandelen. Ik gebruik hier ook bewust
de Engelse benamingen, want die staan ook zo op de tegels.
Het spel begint met een vallei van 5 x 5 tegels met de bovengenoemde karakters, die
door de spelers verzameld kunnen worden voor in hun koninkrijk. Als er een plek
vrijkomt in de vallei wordt deze aangevuld door de karakters die in de rij staan om aan te
schuiven. Door middel van een schuine helling sluiten ze meteen weer aan zodra er een
tegel naar de vallei wordt verplaatst. Een leuke bijkomstigheid.
Spelers mogen ook een karaktertegel kopen uit deze rij en aan hun speelveld
toevoegen, de prijs van een tegel staat duidelijk vermeld op de helling en hoe verder de
tegel naar beneden schuift, hoe goedkoper de tegel.
Zoals gezegd nemen de spelers om de beurt een karakter die zich in de vallei bevindt.
Dit kan door de eigen houten speelfiguur op de tegel te zetten die de speler graag aan
het eigen koninkrijk wil toevoegen, maar ook door juist een grote sprong te maken over
meerdere karakters. Als er over meerdere tegels met hetzelfde karakter gesprongen
wordt, mag de speler deze allemaal aan het eigen spelersbord toevoegen.
Alle karakters zijn een bepaald aantal punten waard, maar er zijn ook manieren om
bonuspunten te verdienen. Zo is elke set van een boer en zijn vrouw nog 2 bonuspunten
waard, en alle ridders die dezelfde kleur vaandel dragen kunnen 3, 5 of zelfs 8 extra
punten opleveren. Maar wat zeker de moeite waard zal zijn, is 5 verschillende karakters
verzamelen. Dit levert direct 5 punten op en ook 5 geld dat, als het niet wordt
uitgegeven, uiteindelijk ook punten waard is. De speler met de meeste punten wint het
spel.
Conclusie:
Heerlijk spel dat vooral met 2 spelers lekker speelt. Met 4 spelers zal de vallei snel
veranderen waardoor acties niet goed van tevoren te plannen zijn. Je bent dan wat meer
van geluk afhankelijk.
De Queen zit maar 3 keer in het spel. Door de tegels in verschillende perioden aan het spel
toe te voegen komt dit karakter verspreid in het spel een aantal keer tevoorschijn. Om de bonuspunten voor 5 verschillende karakters te bemachtigen is het dus erg belangrijk om aan
een Queen te komen. Omdat dit niet gemakkelijk is, zal de Jester hier belangrijk worden. Dit
karakter kan deze plaats namelijk ook opvullen. Een race om deze karakters te verzamelen
was bij ons eerste spel het belangrijkste om te doen, en de rest leek daardoor minder
interessant. Toch is een strijd om de ridders met dezelfde kleur vaandel ook niet een
verkeerde tactiek om met voldoende punten het spel te kunnen winnen, zo bleek in een
andere partij.
De schuine helling is uiteraard niet heel belangrijk maar geeft het spel een mooi uiterlijk en
het is een leuke verschijning. Mooi toch dat de tegels vanzelf naar beneden doorschuiven?
Sommige mensen kunnen de Engelse benamingen op de tegels als een nadeel ervaren. Je
kunt ook alleen naar de kleur en de afbeelding van de tegel kijken, die spreken verder voor
zich.
Auteur: Hans van Tol
Uitgever: The Game Master
Aantal: 2-4 spelers
Speelduur: 40-60 minuten
Leeftijd: 10+
Review: Brigitte den Hartog
King of the Valley gespeeld bij Spellen aan den Rijn
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Bridget
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
Eis-T
- Grote Dienaar
Re: King of the Valley gespeeld bij Spellen aan den Rijn
Ik was precies de omgekeerde mening toegedaan. Het spelletje vond ik nogal meh, zowel qua thema, artwork als spelmechanieken hebben we het allemaal wel eens eerder gezien. Maar die glijbaan voor de tegels is een fantastische uitvinding die ik nog veel vaker in bordspellen terug wil zien!
-
Bridget
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: King of the Valley gespeeld bij Spellen aan den Rijn
Kun je voorbeelden geven in welke spellen je dit allemaal hebt gezien? Ik vind het juist erg fijn wegspelen en zeker voor twee. Ik ken geen ander vergelijkbaar spel (of ben ik weer vergeten).Eis-T schreef: Ik was precies de omgekeerde mening toegedaan. Het spelletje vond ik nogal meh, zowel qua thema, artwork als spelmechanieken hebben we het allemaal wel eens eerder gezien. Maar die glijbaan voor de tegels is een fantastische uitvinding die ik nog veel vaker in bordspellen terug wil zien!
Everybody has the right to play...