Op expeditie in de wereld van Scythe: recensie Expeditions

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Pura Vida
Kardinaal

Op expeditie in de wereld van Scythe: recensie Expeditions

Bericht door Pura Vida »

Op expeditie in de wereld van Scythe

Toen Stonemaier Games afgelopen februari iedereen verraste met de aankondiging van Expeditions, een vervolg op Scythe, vierden wij een klein feestje. Hoera voor dat nieuwe spel in de wereld van Scythe, een van onze favorieten op onze speeltafel. Ik weet nog goed dat we ons eerste spelletje speelden, op een van de eerste dagen van de eerste corona lockdown die geen lockdown mocht heten. Scythe werd een spannende gezinsactiviteit, tussen het thuiswerken, thuisonderwijs en de gezamenlijke buurt ommetjes in. Honderden potjes verder komt een vervolg dan natuurlijk als geroepen.
In juli kwam Expeditions binnen, één dag voor onze eigen expeditie naar Frankrijk. We hadden nog net de tijd om alles uit de doos te pakken alvorens onze vakantiespullen in te pakken. Expeditions zat daar niet bij, want één ding is zeker: een makkelijk meeneemspel is het niet. Het spel heeft drie weken op ons liggen wachten.

Afbeelding

Afijn. We hebben intussen veertien potjes gespeeld. Daar heb ik zoveel over opgeschreven dat ik zelf het overzicht ben kwijtgeraakt. Vreemde gewoonte, maar wees gerust: al die teksten heb ik weggegooid. Hieronder volgt slechts een samenvatting gevolgd door een puntsgewijze bespreking. Desalniettemin lang zat, dus wat ik in ieder geval niet zal doen is uitleggen hoe het spel werkt.

Samenvatting
Expeditions lijkt op Scythe, maar speelt echt anders. Het haalt niet het niveau van zijn voorganger, maar is evengoed leuk genoeg voor spelers die van een mooi vormgegeven ‘economische ontdek- en groei puzzel annex race’ houden.
Het thema van Scythe lijkt thematisch wat minder goed te passen op Expeditions, hoezeer je in dit spel ook zelf op ‘expeditie’ bent. Het ziet er wél weer prachtig uit allemaal.
Wat ons erg bevallen is, is het spelenderwijs ontdekken van wat je met dit spel allemaal kunt doen, het eenvoudige actiemechanisme, het opbouwen naar een maximale synergie van de kaarten die je onderweg pakt en de spannende race naar het einde.
Wat ons minder beviel was dat je tijdens het spel maar weinig gelegenheden hebt om in te grijpen in het spelverloop en te beïnvloeden hoe het met je medespelers gaat. Ook het speleinde, met een stevige beloning voor degene die hem uitmaakt, vond ik minder. Deze nadelen vallen trouwens weg in de solovariant. Deze is wederom uitstekend ontworpen door de Automa Factory, intussen een begrip in spellenland. Expeditions is echt smullen voor solospelers.

Afbeelding

Positief
  • :ster: Het ontdekken van het spel is gaaf. Rondlopen met je dieselpunk mech over de speelvelden op tafel, onderweg voordeeltjes oppikken, kaarten uitzoeken die je wilt hebben, verrast worden bij het omdraaien der gebiedstegels… gewoon een erg leuke bezigheid die niet snel gaat vervelen.
  • :ster: De natuurlijke manier waarop je het spel speelt is heel prettig. Expeditions is een spel waarin je stapsgewijs eens iets probeert, iets ontdekt, omgaat met de verrassingen onderweg. Het is in hoge mate een echt ‘doe-spel’ in een continu veranderende omgeving.
  • :ster: Het ingenieuze en simpele actiesysteem in het spel werkt uitstekend. Je loopt en/of je verzamelt en/of je speelt een kaart. Simpel genoeg. Maar dan komt ie: je mag in principe maar twee van deze drie acties uitvoeren, dus welke van de twee acties wil je écht dit keer doen? Die keuzestress is lekker.
  • :ster: Ook helemaal prima is dat je steeds meer kunt doen, met soms een heuse ‘superbeurt’ waarin heel veel samenkomt van wat je eerder hebt verzameld.
  • :ster: De prachtige illustraties van Jakub Rozalski en de hoge kwaliteit van de andere componenten zijn echt top. Dit spel doet het uitstekend op de koffietafel, zeg maar, als variatie op de eeuwige groot formaat kunstboeken die daar normaliter schijnen te horen liggen. (Wij hebben geen koffietafel trouwens, maar dat terzijde.)
  • :ster: De hernieuwde kennismaking met de mooie karakters uit Scythe is leuk. Alle karakters komen met een klein achtergrondverhaal en unieke eigenschappen naar Siberië voor hun eigen expeditie.
    We kwamen Anna en Wojtek weer tegen, Olga en Changa, Akiko en Jiro, Vesna en Voltan, Gunter en Nacht… zonder Tag dit keer, maar ik heb me laten vertellen dat deze oude wolf braaf bij de haard zit in Gunter’s huis. Er zit trouwens ook één nieuweling bij: Matthew met husky Ceasar is over het ijs uit Alaska (of eigenlijk Usonia in Scythe taal) naar Siberië komen lopen.
Afbeelding
  • :ster: De eenvoudige spelregels in het handzame boekje. Zó moeten spelregels geschreven worden. Stap voor stap, heel overzichtelijk: één keer lezen en spelen maar.
  • :ster: De automa. Elke keer overtreft de Automa Factory zichzelf weer. Nauwelijks administratie en heel soepel. En niet onbelangrijk: het voelt als een echte tegenstander die de race met jou aangaat. Of eigenlijk: twee tegenstanders, want er lopen twee concurrerende mechs rond die het jouw ontdekkingstocht flink lastig maken.
Neutraal
  • :halfster: De enorme doos past (net) niet in onze kast, behalve ergens onderin een dieper stuk van die kast, weggestopt achter deurtjes. Niet ideaal. Ter geruststelling voor de Kallax fans: hij past hoor!
  • :halfster: Het thema is leuk, de kleine backstory ook, maar het doet er allemaal een stuk minder toe dan in Scythe. Werd je in Scythe helemaal ondergedompeld in het thema, bij Expeditions is het eerder een laagje vernis.
  • :halfster: De verschillende einddoelen lijken aan elkaar gelijk, maar zijn dat niet. Het vergaren van veel meteorites en/of quests is echt wel noodzaak voor genoeg punten aan het einde en het verkrijgen van genoeg kaarten en poppetjes om erop te zetten is noodzaak voor je begin. Als je dat weet, prima, maar probeer het spel vooral niet te spelen zónder deze doelen sowieso te proberen te bereiken.
Afbeelding

Negatief
  • :geenster: Het speleinde kan ronduit teleurstellend zijn. Degene die als eerste een vierde ster (= speleinde) plaatst, mag nadat elke andere speler nog een beurt heeft gehad óók een laatste beurt uitvoeren. Dat is een bonus voor de speler die al voorop loopt en dat vind ik tamelijk onbegrijpelijk. Het is een bewust ontworpen motief, deze beloning. Misschien dat ze tijdens het testen erachter zijn gekomen dat er spelers zijn die het spel eindeloos willen laten voortduren voor het vergaren van extra veel punten? Dat het race element dus verdween? Ik weet het niet, maar in ons huis gaat iedereen in de race-optimalisatiestand, in welk geval die bonus overbodig en storend is.
  • :geenster: Het gebrek aan interactie, die beperkt blijft tot het wegnemen der kaarten of het blokkeren van een locatie. Vooral het feit dat je de loop van het spel niet kunt beïnvloeden, ergert me bij dit spel, zeker als een van de spelers lekker wind mee heeft en niet meer bij te halen is (en dus ook nog die bonusbeurt krijgt). Bij Scythe is de interactie, het tactische, beter geregeld en heb je continu invloed op de anderen. (Oké, eerlijk is eerlijk: ik kan bij race spellen slecht tegen mijn verlies.)(Eigenlijk kan ik sowieso slecht tegen mijn verlies)
Tot slot
Ik heb een paar keer de vergelijking gemaakt met Scythe. Logisch, de makers doen het zelf immers ook door het spel nadrukkelijk te presenteren als sequel. Maar toch is het niet helemaal eerlijk. Zeker niet in ons geval. Scythe hebben we per ongeluk gekregen vlak voor de eerste Corona lockdown, met zes speelgrage mensen in huis. Expeditions is een welbewuste vooraankoop als ernstige Scythe adepten met hele hoge verwachtingen. Ik wil maar zeggen, dat kon alleen maar tegenvallen.

Expeditions is dan ook niet dat adembenemend spannende spel dat Scythe voor ons was. Je zit niet elke ronde op het puntje van je stoel te kijken wat de anderen gaan doen, en te bedenken hoe je jezelf beter kunt positioneren. Er is niet die continue dreiging van conflict, of van plotse spelbeëindiging. Wat je in Expeditions van de anderen meemaakt is hoe ver ze in hun eigen ontwikkeling zijn, of jij zelf daar nog in mee kunt, achter raakt of juist op voor loopt. Spannend als race en als redelijk strategische synergiepuzzel, maar niet als tactische strijd met anderen.

Toch speelt Expeditions lekker weg. De zoektocht naar de mooie locaties, de combinaties van je kaarten en beloningen, het kunnen kiezen op welke einddoelen je wilt gaan knallen, het zien wat de anderen op dat vlak aan het doen zijn: het speelt allemaal erg leuk en soepel. Daar komt nog bij dat als er eens niemand zin heeft om mee te doen, ik heel graag de solo variant op tafel zet.

Expeditions is, ondanks alle vergelijkingen met zijn grote voorganger, een blijver in ons huis.

Afbeelding
Bijlagen
Matthew & Ceasar 2023-02-06 11.31.45.png
20230826_234412.jpg
20230905_225245.jpg
20230826_231950.jpg
20230905_212736.jpg
Laatst gewijzigd door Pura Vida op zo 24 sep 2023, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Labels:
roubosga
El Capitan

Re: Op expeditie in de wereld van Scythe: recensie Expeditio

Bericht door roubosga »

Hartelijk dank voor deze duidelijke review.
Ik ben een solospeler dus dit is wel een spel voor mij. Maar ik lees wel meer dat het toch niet het level van Scythe haalt en ik vind het erg duur.
Misschien moet ik eerst eens een pot spelen met iemand die het heeft, want Scythe leek me aanvankelijk ook niets, maar toen ik het eenmaal had gespeeld heb ik het direct gekocht en staat het al jaren in mijn top 5.
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door The Iced One »

Ook groot Scythe fan hier en Expeditions intussen 1x gespeeld. Ik heb me danig geamuseerd. Vreemd genoeg zat er nog een Scythe fan aan tafel die het allemaal heel wat minder indrukwekkend vond. Hoewel hij het zeker nog een kans wilde even.
Ik vond het spel inderdaad zeer soepel lopen en ook de mogelijkheden tot combo's en de verschillende mogelijkheden met een kaart vind ik een dikke meerwaarde. Ik heb ook gewonnen met de meteorieten dus jouw strategietip lijkt alvast wel steek te houden. Ook mijn mech die me 4 stappen liet zetten ipv 3 leek bovengemiddeld krachtig, maar variable player powers beoordelen na 1 sessie is altijd gevaarlijk.

Ik ben dus zeker aan het twijfelen om het zelf ook aan te kopen. Ik heb me niet gestoord aan het feit dat alle tegels altijd gebruikt worden zoals ik op voorhand las en ook mijn medespelers zeiden aangezien toch in een andere volgorde komen en ook de medespelers tegels blokkeren waardoor sowieso niet altijd alles beschikbaar is in een volgorde die jij wilt.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

The Iced One schreef: Ook groot Scythe fan hier en Expeditions intussen 1x gespeeld. Ik heb me danig geamuseerd. Vreemd genoeg zat er nog een Scythe fan aan tafel die het allemaal heel wat minder indrukwekkend vond. Hoewel hij het zeker nog een kans wilde even.
Ik vond het spel inderdaad zeer soepel lopen en ook de mogelijkheden tot combo's en de verschillende mogelijkheden met een kaart vind ik een dikke meerwaarde. Ik heb ook gewonnen met de meteorieten dus jouw strategietip lijkt alvast wel steek te houden. Ook mijn mech die me 4 stappen liet zetten ipv 3 leek bovengemiddeld krachtig, maar variable player powers beoordelen na 1 sessie is altijd gevaarlijk.

Ik ben dus zeker aan het twijfelen om het zelf ook aan te kopen. Ik heb me niet gestoord aan het feit dat alle tegels altijd gebruikt worden zoals ik op voorhand las en ook mijn medespelers zeiden aangezien toch in een andere volgorde komen en ook de medespelers tegels blokkeren waardoor sowieso niet altijd alles beschikbaar is in een volgorde die jij wilt.
Voor Scythe fans kan het allemaal misschien wat tegenvallen inderdaad, maar Scythe was (ís) dan ook een buitencategorie spel. Intussen lukt het ons redelijk om daar los van te komen en dan blijkt Expeditions op zichzelf een prima spel te zijn.

De "variable player powers" zijn inderdaad interessant en leveren zoals bij elk asymmetrisch spel weer discussies op over balans enzo. Alle karakters en hun dierlijke metgezellen kennen net even andere handigheidjes. En de mechs hebben ook hun eigen unieke krachten. Van enige onbalans heb ik echter nog niks gemerkt. De variatie en de nieuwe uitdagingen die ze geven, zijn daarentegen juist heel leuk. Die bijzondere gaven dwingen je namelijk om specifieke motieven in het spel bewust op te zoeken. En daar zijn asymmetrische rollen in bordspellen natuurlijk precies voor bedoeld.
roubosga schreef: Hartelijk dank voor deze duidelijke review.
Ik ben een solospeler dus dit is wel een spel voor mij. Maar ik lees wel meer dat het toch niet het level van Scythe haalt en ik vind het erg duur.
Misschien moet ik eerst eens een pot spelen met iemand die het heeft, want Scythe leek me aanvankelijk ook niets, maar toen ik het eenmaal had gespeeld heb ik het direct gekocht en staat het al jaren in mijn top 5.
Volgens mij woon je te ver bij mij vandaan, maar mocht je een keer toevallig in de buurt van Leiden zijn, ben je van harte welkom voor een probeerpot. Wachten op een Stonemaier sale kan ook helpen. Gaan soms tot wel 20% en daar komt je champion korting dan nog bij. Vraagt wel enig geduld, denk ik.
Afbeelding
marman
Rooster Booster

Bericht door marman »

Dank voor de review! Ga hem een kans geven nu ik hem vandaag voor een mooie aanbiedingsprijs tegen kwam.

Heb helemaal geen ervaring met Scythe, maar ik hou van lekker op avontuur gaan en elkaar dwars zitten is ook niet iets wat ik heel leuk vind in bordspelletjes. Scythe zit voor mij ook wel aan de te complexe kant..
Het worden vooral solo potjes of met z'n tweeën dus ga maar eens wat proberen om erachter te komen of dit gaat bevallen of niet.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

marman schreef: Dank voor de review! Ga hem een kans geven nu ik hem vandaag voor een mooie aanbiedingsprijs tegen kwam.

Heb helemaal geen ervaring met Scythe, maar ik hou van lekker op avontuur gaan en elkaar dwars zitten is ook niet iets wat ik heel leuk vind in bordspelletjes. Scythe zit voor mij ook wel aan de te complexe kant..
Het worden vooral solo potjes of met z'n tweeën dus ga maar eens wat proberen om erachter te komen of dit gaat bevallen of niet.
Leuk! Ikzelf vind Expeditions bij uitstek een spel voor 1 of 2 spelers. Heel benieuwd naar je ervaringen.
Afbeelding
marman
Rooster Booster

Bericht door marman »

Pura Vida schreef: Leuk! Ikzelf vind Expeditions bij uitstek een spel voor 1 of 2 spelers. Heel benieuwd naar je ervaringen.
Nou, inmiddels 4 solopotjes gespeeld en 1 x een 2p spel. Maar man wat vind ik dit een gaaf spel! Vooral omdat het een spel is waar ik niet naar zocht, bij toeval heb binnengesleept en vrijwel gelijk in mijn top 5 terecht lijkt te komen.
En kwa solospel misschien wel op nummer 1 :D :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:

Eerste potje was even erg flink leren en fouten maken. Engels vind ik moeilijk dus dat zorgt nog wel voor wat traagheid, maar met de glossary&refference kaart van BGG kom ik gelukkig een stuk verder. Dit is voor mij echt een topaanvulling op de handleiding.

Maar terug naar het spel. De solo werkt zo lekker dat ik de 'gezelligheid' van 2 spelers bijna niet mis.
Lekker ontdekken, leuk motortje opbouwen. Puzzelen met kaarten en locaties die soms een heerlijke kettingreactie veroorzaken. En ook het onverwachte mooie artwork (hou normaal gesproken van de sfeer als Everdell, kleuren van Paladijnen)
Veel spelersinteractie is iets waar ik niet echt naar op zoek ben, dus voor mij is dat zeker geen minpunt. Elkaar echt dwars zitten hou ik ook niet van dus dat komt goed uit.

Kan me niet voorstellen dat het met 4/5 spelers leuk is. Maar dat speel ik weinig dus dan trek ik wel een ander spel uit de kast.

Oh ja, en de verschillende mech abilities vind ik buiten de solo om misschien niet zo leuk, maar verder geen groot probleem. Ben nu al benieuwd naar de uitbreiding voor dit spel.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

marman schreef:
Pura Vida schreef: Leuk! Ikzelf vind Expeditions bij uitstek een spel voor 1 of 2 spelers. Heel benieuwd naar je ervaringen.
Nou, inmiddels 4 solopotjes gespeeld en 1 x een 2p spel. Maar man wat vind ik dit een gaaf spel! Vooral omdat het een spel is waar ik niet naar zocht, bij toeval heb binnengesleept en vrijwel gelijk in mijn top 5 terecht lijkt te komen.
En kwa solospel misschien wel op nummer 1 :D :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:

Eerste potje was even erg flink leren en fouten maken. Engels vind ik moeilijk dus dat zorgt nog wel voor wat traagheid, maar met de glossary&refference kaart van BGG kom ik gelukkig een stuk verder. Dit is voor mij echt een topaanvulling op de handleiding.

Maar terug naar het spel. De solo werkt zo lekker dat ik de 'gezelligheid' van 2 spelers bijna niet mis.
Lekker ontdekken, leuk motortje opbouwen. Puzzelen met kaarten en locaties die soms een heerlijke kettingreactie veroorzaken. En ook het onverwachte mooie artwork (hou normaal gesproken van de sfeer als Everdell, kleuren van Paladijnen)
Veel spelersinteractie is iets waar ik niet echt naar op zoek ben, dus voor mij is dat zeker geen minpunt. Elkaar echt dwars zitten hou ik ook niet van dus dat komt goed uit.

Kan me niet voorstellen dat het met 4/5 spelers leuk is. Maar dat speel ik weinig dus dan trek ik wel een ander spel uit de kast.

Oh ja, en de verschillende mech abilities vind ik buiten de solo om misschien niet zo leuk, maar verder geen groot probleem. Ben nu al benieuwd naar de uitbreiding voor dit spel.
Zelfde beleving hier. Uitstekend solo. Leuk met 2 of 3 spelers. Met 4 of 5 liever een ander spel. De verschillen in mechs en karakters vind ik juist wel aardig eigenlijk. Dwingt je toch elke keer tot een andere aanpak.
Net een solopotje achter de rug. Vernietigd door Nightmazsyna automa, die werkelijk alles pakte wat ie pakken kon. Ging me veel te snel allemaal.
Afbeelding
marman
Rooster Booster

Bericht door marman »

Ja dat zal wel. Dat level lijkt me bijna onmogelijk. Nou zo ver ben ik nog niet, speel de solo voorlopig maar op makkelijker niveau.

De verschillen in mechs en personages zijn inderdaad in de solo variant wel leuk en bied variatie. Met meerdere spelers weet ik het nog niet, tijd zal het leren!

Vandaag een 2p potje gespeeld met mijn zoon. Hij pakt het spel snel op en helpt mij gelijk met de Engelse tekst. Hij vind het ook een superleuk spel dus ga proberen deze vaker met hem te spelen.
Plaats reactie