Nog even over het Wingspan Fan Art Pack...

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Pura Vida
Kardinaal

Nog even over het Wingspan Fan Art Pack...

Bericht door Pura Vida »

Nog even over de Wingspan fan art pack hè… die is dus hartstikke leuk! Wij hebben er een vakantie-editie bij van ons favoriete spelletje. Geen sorteren meer, alles in een klein doosje, met een zwerm aan vogelkaarten die uitstekend samenwerken. Weleens een spreeuwenzwerm gezien? Nou, dat dus, maar dan uit een klein roze doosje en zo op tafel...

Afbeelding

Eerlijk is eerlijk: ik was wat huiverig voor deze ‘uitbreiding’. Ik vind de kaarten niet altijd mooi, ik heb zelf niks met eigen knutselwerkjes van onbekenden en de kaarten zijn ook nog eens niet nieuw ofzo. Wat voegt dit nou eigenlijk toe? Maar het enthousiasme van een gelijkgestemde spellengek heeft me overgehaald. Zoals wel vaker is gebeurd trouwens. Wat ook hielp is dat de échte nieuwe uitbreiding van Wingspan nog wel een jaar op zich gaat laten wachten en wij toch toe waren aan meer, meer en nog eens meer Wingspan.

Ik ben eigenlijk enorm enthousiast. Ik zal dat proberen uit te leggen. De kaarten leveren om te beginnen een zelfstandig spel op. Dat hebben we meteen veel te vaak zitten doen natuurlijk. De fan art pack speelt fantastisch. Het lijkt erop alsof alle toffe eigenschappen die je al kende in een ingedikte vorm terugkomen in dit pakketje. De verplaatsers, de herhalers en de uitdelers bijvoorbeeld zijn goed vertegenwoordigd. Ook de vette gele en blauwe vogels zien we terug. En natuurlijk de vogels die een bonus geven uit een andere habitat: kaarten in gras, voedsel in water, eieren in bos enzovoort. Ja, ook de ‘OP’ kaarten zitten er gewoon in. En terecht, want ze zijn gewoon cool. Wij houden van onze raven en plevieren. Enfin: het lijkt erop alsof alle supercombo’s die we al kenden, nu ineens nóg vaker op tafel komen. Dat is leuk, en licht verslavend ook nog.

Afbeelding

De kaarten vind ik nog steeds niet allemaal even mooi. De foto’s van gebreide en gehaakte zwanen en ooievaars maken mij wat meewarig, maar mijn vrouw is zo’n haker en zij vindt ze juist leuk. De kindertekeningen vind ik meestal goed lelijk edoch zeer aandoenlijk en toch ook vaak treffend. En onze eigen kinderen slaan meteen weer aan het tekenen met als gevolg vele extra ijsvogels en arenden in huis. De echte artiesten haal je er trouwens zo uit en leveren soms verrassend mooi werk. De uil die het doosje siert is wel het beste voorbeeld. Wat een prachtige kaart is dat. Maar zo zijn er meer verrassingen.

Afbeelding

Wij mengen de kaarten er niet doorheen. We houden het doosje helemaal apart, lekker op zijn eigen uitgemeten plekje in onze mooie superdoos (very satisfying by the way). Voorlopig spelen we alleen hiermee en als we later weer terugvallen op het ‘grote’ spel, dan hebben we er een prima Wingspan Reiseditie bij. Het doosje samen met het materiaal van Azië en wat extra gespikkelde eitjes in het Oceanië doosje kan zo mee in de reistas. Normaliter sorteerden we het basisspel eruit voor deze gelegenheden, wat overigens óók heel leuke en ouderwets knagende potjes oplevert, maar dat uitzoeken was wel een gedoe altijd en daar zijn we nu dus vanaf.

Tot slot maakt het spelen met deze fan art pack het wachten op de volgende echte uitbreiding iets minder tergend. We kunnen weer even vooruit. Heel even dan, want we kunnen niet wachten op al die Afrikaanse, Antarcticaanse en Zuid-Amerikaanse vogels die nog komen.

Afbeelding

Samengevat kunnen Wingspanfans dit pakket aan kaarten veilig in huis halen. Speel het gewoon los en je zult verrast zijn door wat er allemaal gebeurt op je bordjes. Erg leuk voor de afwisseling en een zoveelste plus voor 999 Games.
Bijlagen
20240128_212034.jpg
20240130_123553.jpg
20240130_124257.jpg
20240130_123639.jpg
Afbeelding

Labels:
roubosga
El Capitan

Re: Nog even over het Wingspan Fan Art Pack...

Bericht door roubosga »

Ik word voor de zoveelste keer weer enthousiast over een verhaal van jou. :clap:
Het is me nu wel een beetje duidelijk waarom mensen het zo graag willen hebben.
Maar ik sla deze toch maar over.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Dank voor de inspiratie. Ik heb er een besteld.

(Het werkend krijgen van de 999 Games webshop bleek een uitdaging. Twee browsers onder Windows bleven hangen op de pagina met adresgegevens. Uiteindelijk maar via de iPhone besteld).
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

Wat leuk om te lezen dat je om bent. Nieuwe kaarten (zelfs al is het oude wijn in nieuwe zakken), leveren gewoon nieuwe energie op.

Veel speelplezier gewenst!
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

@ Gerrit Jan en Erwin: dankjulliewel! Soms borrelt er iets op en dan zet ik dat op papier. Dan is het erg leuk als dat weerklank vindt. @ Dagmar: dat is het fan art pack inderdaad: nieuwe energie voor Wingspan. Heel véél nieuwe energie, kan ik wel zeggen. Volle bordjes en hoge scores vliegen je om de oren en de hele strijd om de beste vogeltjes speelt zich op een hoger niveau af, lijkt het.
Ik ben natuurlijk heel benieuwd naar ervaringen van anderen.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Als ik je stukje lees denk ik: Wingspan Essential Edition. Of zit ik er ver naast?
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Het lijkt meer op Wingspan - Greatest Hits, the remix.

Is er ergens een lijst beschikbaar van de gebruikte kaarten? Dan kun je de set ook zelf samenstellen als je de uitbreidingen hebt, maar dan met de originele kaarten.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

'Essential' zou ik het fan art pack net niet noemen omdat het echt alleen de kaarten zijn. 'The greatest hits' komt wel lekker in de buurt. :lol:
Een link naar de lijst vogels is te vinden op de site van Stonemaier en heb ik hier geplakt.

Wat me trouwens wel brengt op het idee om zélf eens te gaan kijken naar een eigen samenstelling van een 'best of'. Wat Stonemaier echter extra voor ons heeft gedaan met de fan art pack is dat ze de balans zoveel mogelijk hebben behouden, ook met de bonuskaarten. Dat ga ik ze op eigen houtje niet nadoen, vrees ik.

Overigens zijn onze highscores intussen gesneuveld door het spelen met dit pakketje. Dat is leuk dus, maar doet toch ook langzaam terugverlangen naar het genoegen van een meer ouderwets tergend spelletje...
Laatst gewijzigd door Pura Vida op do 01 feb 2024, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Contacteer:

Dat is een mooie service, zo kun je de set ook zonder de Fan Art Pack spelen. Maar zo ver is het voor mij lang niet, ik moet eerst maar eens een gewone uitbreiding proberen.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef: Dat is een mooie service, zo kun je de set ook zonder de Fan Art Pack spelen. Maar zo ver is het voor mij lang niet, ik moet eerst maar eens een gewone uitbreiding proberen.
Ga jij me nou vertellen dat je Wingspan alleen nog maar met de basiskaarten hebt gespeeld? Dan staat je nog heel veel leuks te wachten, zeg!
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Contacteer:

Klopt. In het eerste jaar heb ik het wel meerdere keren gespeeld, sindsdien is het een van die vele spellen geworden die ik hooguit 1-2 keer per jaar speel. Dan heb ik eigenlijk geen uitbreiding nodig.
Afbeelding
Plaats reactie