Wyrmspan - Stonemaier Games

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: Wyrmspan - Stonemaier Games

Bericht door Erwin »

Fregonar schreef: Het is inderdaad een ander spel dan Wingspan, niet zomaar een nieuwe saus over een bestaand spel.

Ik kan niet schrijven dat het een "volledig ander spel" is, want het is wel degelijk gebouwd op de bekende Wingspan-basis. Maar er zitten voldoende nieuwe elementen in om te verantwoorden dat dit spel een plaatsje krijgt náást Wingspan in een spellenkast, zoals het verplaatsen van het poppetje over de draken heen, het uitgraven van grotten voor je er een draak kan spelen, en het drakengilde-bord.

Wil dat zeggen dat je beiden moét hebben in je collectie? Nee, tuurlijk niet. Sommige vinden draken maar niets, of vinden dat er niet genoeg verschil is tussen beide versies. Helemaal oké. Maar anderen vonden vogels maar niets en vinden draken wel cool, en voor hen is dit spel dan misschien wel iets.

Waar komt de negativiteit vandaan? Ah, om een of andere vreemde reden is er voor elke Stonemaier-release, naast een hoop positiviteit, ook altijd een hoop bagger. Het is wat het is, daar gaan we ons niet moe in maken. Daarnaast zien velen het wellicht inderdaad als het "uitmelken" van een merk, maar er is inderdaad geen verschil tussen wat hier gebeurt en wat Ticket to Ride, Catan, Dune: Imperium, Carcassonne, en vele andere spellen in het verleden al gedaan hebben. Maar de haters doen het altijd klinken alsof er iemand van Stonemaier of 999 Games alle deuren van Wingspan-bezitters afloopt om aan te bellen en te zeggen "sorry hoor, maar je hebt Wingspan dus nu moét je dit spel kopen, anders sturen we een deurwaarder op je af".

Trouwens, wat de heren van "Bord voor je kop" gedaan hebben beschouw ik helemaal niet als negativiteit. Ik vind het heerlijke satire!

Slotsom: Vind je hem leuk? Super!
Vind je hem niet leuk? Goed nieuws, er zijn nog 130.000 andere spellen beschikbaar.
Twijfel je nog? Wacht dan het nieuws van Stonemaier en 999 Games in de komende weken af, en wacht vooral op de reviews, of beter nog: probeer hem eens uit bij een vriend.
Goed betoog.

Dit komt wat mij betreft niet in de buurt van uitmelken. Een andere ontwerper komt met een nieuw spel, waarin mechanismen uit een beproefd spelsysteem worden ingevlogen. Met een development bijdrage van de bedenkster van dat systeem. Deze aanpak proeft wat mij betreft niet naar melk.

Er wordt verdacht veel gezeurd en geklaagd over Stonemaier spellen. Dat werd in mijn beleving erger toen een vrouwelijke auteur een spel met vogeltjes bedacht. Zit (met name de Amerikaanse kant van) onze hobby soms vol verkapte misogynie?

Nu vind ik sommige Stonemaier titels ook niet te pruimen, andere titels zoals Wingspan vind ik subliem. Ik sta daarom graag open voor nieuwe spellen van Stonemaier.

Wyrmspan lijkt mij alles behalve een draak van een spel. Deze wil ik per se hebben.

Dracaris.

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Fregonar schreef:
Pura Vida schreef: dus kunnen ze niet beter hun ontwerpkracht gebruiken voor die vierde uitbreiding van Wingspan?
Verschillende spellen, verschillende ontwerpers. Elizabeth Hargrave is hard bezig aan de vierde Wingspan-uitbreiding. Geen zorgen, er gaat geen kostbare "ontwerpkracht" verloren.
Ik las inderdaad ook zoiets in een blog van Stegmaier. Gelukkig maar, mijn opmerking kwam slechts voort uit enthousiast ongeduld mijnerzijds. Ik ga dat stelpen met drakenmelk.
Enne... veel kudos voor jullie berichten, Erwin, Wim en Karel. Kan dat zelf niet beter verwoorden. Op naar Wyrmspan.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

The Iced One schreef: Zoals hieronder al gezegd is de basis precies behouden, maar zijn er wel heel wat aanpassingen terwijl bij Monopoly over het algemeen enkel het thema verandert.
Ik begrijp de negativiteit hier niet goed. Dit lijkt me toch te vergelijken met de verschillende varianten van Catan welke in de basis allemaal gebaseerd zijn op het 'rol voor je grondstoffen' systeem, handelen en bouwen, maar voor de rest wel eigen spellen zijn? Of de varianten van Ticket to Ride?
Maar net als bij die varianten voel ik persoonlijk niet de behoefte om zo'n afgeleide per se in mijn spellenkast te hebben, maar dat geeft het nog niet minder bestaansrecht.
:thumbup:
Fregonar schreef: Het is inderdaad een ander spel dan Wingspan, niet zomaar een nieuwe saus over een bestaand spel.

Ik kan niet schrijven dat het een "volledig ander spel" is, want het is wel degelijk gebouwd op de bekende Wingspan-basis. Maar er zitten voldoende nieuwe elementen in om te verantwoorden dat dit spel een plaatsje krijgt náást Wingspan in een spellenkast, zoals het verplaatsen van het poppetje over de draken heen, het uitgraven van grotten voor je er een draak kan spelen, en het drakengilde-bord.

Wil dat zeggen dat je beiden moét hebben in je collectie? Nee, tuurlijk niet. Sommige vinden draken maar niets, of vinden dat er niet genoeg verschil is tussen beide versies. Helemaal oké. Maar anderen vonden vogels maar niets en vinden draken wel cool, en voor hen is dit spel dan misschien wel iets.
(...)

Slotsom: Vind je hem leuk? Super!
Vind je hem niet leuk? Goed nieuws, er zijn nog 130.000 andere spellen beschikbaar.
Twijfel je nog? Wacht dan het nieuws van Stonemaier en 999 Games in de komende weken af, en wacht vooral op de reviews, of beter nog: probeer hem eens uit bij een vriend.
:thumbup:
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

999 Games deelt op de eigen site nu ook foto's van de Nederlandse versie... verschijnt in maart.
Afbeelding
Afbeelding
Bijlagen
Wyrmspan_sfeerfoto6.png
Wyrmspan_L.png
Afbeelding
Plaats reactie