Cascadia Landmarks: puzzelen op drie niveaus (Recensie)

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Pura Vida
Kardinaal

Cascadia Landmarks: puzzelen op drie niveaus (Recensie)

Bericht door Pura Vida »

Cascadia landmarks: puzzelen op drie niveaus

Een uitbreiding maken voor een spel dat een ultiem soepele speelwijze heeft: is dat niet vragen om moeilijkheden? Jazeker, maar de ontwerpers zijn dubbel en dwars geslaagd. Cascadia Landmarks: wij spelen niet meer zonder.

Afbeelding

Wat krijg je in de doos?
Allereerst is daar die prachtige tekening van Beth Sobel op het deksel. Misschien iets aan de zoete kant, maar ik wil daar gewoon zijn, bij die waterval en die vos. Je zou basis + uitbreiding in deze doos kunnen doen voor een fijn ‘pak uit de kast' gevoel, hoewel dat hert ook niet lelijk is natuurlijk.

Er zitten mooie grote houten speelstukken in de doos: 5 soorten van landmarks of in goed Nederlands: herkenningspunten. Vooral de lisdoddes vind ik erg mooi geworden: die wil ik al pakken als ik ze helemaal niet nodig heb.
Afbeelding
Verder krijg je bij de herkenningspunten heel veel doelkaartjes, waarbij ze de prettige en mooie kleurstelling van de dierkaarten uit het basisspel doorgezet hebben. Ik kan erg genieten van goed kleurgebruik. Cascadia vind ik een schoolvoorbeeld op dat vlak.
De nieuwe tegels, liefst 45 krijg je erbij, hebben een andere opdruk als in het basisspel: meer gebieden op een tegel, een andere gebiedsindeling tussen de zes hoeken enzovoort. Je krijgt er ook nog een aantal nieuwe kaarten bij met nieuwe doelen voor je patronen van dieren.

Tot slot: alles past in één doos, met behoud van binnenwerk ook nog.

Afbeelding

Nieuwe spelelementen
Cascadia blinkt uit in soepel puzzelen op twee niveaus die allebei belangrijk zijn: gebieden op elkaar aansluiten en zo groot mogelijk maken en tegelijk patronen van dieren daarbovenop zetten voor zoveel mogelijk punten. Tussen gelijkwaardige spelers levert dat een prettig interactief puzzeltje op dat altijd spannend uitpakt.

Herkenningspunten
De herkenningspunten voegen een derde laagje aan je spel toe voor extra punten bij de eindtelling. Je twee grootste gebieden van dezelfde soort bij elkaar optellen bijvoorbeeld, of extra punten voor dieren op een specifiek gebied, of punten per uniek dier op je grootste gebied enzovoort.
Verdien je met de dieren gemiddeld tussen de 50 en de 65 punten en met de gebieden ongeveer 30-35 punten, met de herkenningspunten kun je daar tussen de 5 en 15 punten aan toevoegen. Dat lijkt niet veel, maar in een gelijkwaardige puntenstrijd zijn deze punten superbelangrijk. Gevolg: je puzzelt tot je duizelt, je kijkt meer dan voorheen verder vooruit én naar de anderen. Cascadia krijgt een interactief en strategisch extraatje met die herkenningspunten.

Nieuwe dierkaarten en tegels
Niet dat we uitgekeken waren op de oude, maar toch, de nieuwe doelkaarten geven een frisse oppepper en nieuw denkwerk. Met vossen lijkt nu ook iets meer te doen.
Afbeelding
De nieuwe tegels zijn een verrijking. Ik moest onwillekeurig denken aan Carcassonne, toen ik ze in de doos zag zitten. Ook met de eerste uitbreidingen van Carcassonne kon ik toentertijd erg blij worden van al die nét weer andere patronen op de tegels. Meer aansluitmogelijkheden = meer lol, nietwaar?

Conclusie
Wij speelden Cascadia ruim 100x voordat de sleet erop kwam. En dankzij Landmarks gaan we die 200 ook wel halen. Het is een feest op tafel en voor je hersens. Uitstekende uitbreiding op een uitstekend spel.
Afbeelding
Bijlagen
20240317_203433.jpg
20240315_154315.jpg
20240430_100438.jpg
20240430_094631.jpg
20240315_155634.jpg
Afbeelding

Labels:
WTULTC
Elfenkoning

Re: Cascadia Landmarks: puzzelen op drie niveaus (Recensie)

Bericht door WTULTC »

Toevallig afgelopen zondag voor het eerst gespeeld (met 5 spelers).

Ik was een beetje sceptisch over deze uitbreiding maar heb hem op de club uitgeprobeerd met 5 spelers. De landmarks zijn interessant en je wil eerder 'verdienen' dan je tegenstanders zodat je de eerste keuze hebt met de kaartjes. Voor mijn gevoel zijn de kaartjes die je gebied zogenaamd groter maken het sterkst omdat die ook meetellen of het grootste gebied hebt van een grondsoort. Dus je krijgt zo eerder de bonus van het grootste gebied van 3 punten (als je met meer dan 2 spelers speelt). Zo kom je al snel bij het kaartje dat je 2e grootste gebied ook mee gaat tellen aan 6 of meer punten voor die kaart. Daar kunnen denk ik de andere kaarten niet tegenop. De nieuwe doelkaarten zijn fijn en met name goed dat de vossen nu een stuk sterker zijn dan in het basis spel.
Afbeelding
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Wat een fijne review, alweer!
Ik heb zelfs geleerd dat lisdoddes heten hoe ze heten :-)

Cascadia is al zo knap op zichzelf, en dan komt er alsnog zo'n prachtige uitbreiding voor uit.
Het klinkt alsof ze de juiste hoeveelheid extra uitdaging te pakken hebben.
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

Leuke recensie! Is deze uitbreiding ook aan te raden als je slechts met 2 spelers speelt? Mijn vrouw vind Cascadia maar zo zo. Ik vind het erg leuk, wie weet kan deze uitbreiding het spel nog wat opkrikken. Puzzelspellen doen het normaal hier in huis goed, Cascadia basisspel lijkt iets te simpel voor haar (voor mij niet :lol: ).
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Aardige woorden iedereen, dankjulliewel!

@Joel: zeker aan te raden voor twee. Wij spelen meest met twee. Met drie en vier ook heel goed. Wat me brengt bij een omissie in mijn stukje: met Landmarks kun je Cascadia nu ook met vijf of zes spelen. Nog niet geprobeerd. Terug naar je vraag: als je vrouw het geen leuk spel vindt, zal Landmarks dat niet verhelpen, denk ik. Maar als ze het alleen maar te "simpel" vindt allemaal, dan kan Landmarks daar wel verandering in brengen. De herkenningspunten geven het spel onmiskenbaar meer tactiek en strategie. Een 'zwaar' spel is Cascadia er niet mee geworden, edoch meer denkwerk zit er wel bij.

@Bert: ik zie hier en daar ook wel reviews waarin het tegenovergestelde ervaren wordt, maar ikzelf vind inderdaad dat Landmarks de "juiste hoeveelheid extra uitdaging" toevoegt. Terwijl de soepelheid niet verloren gaat.

@Wiljan: onze ervaring is dat 3 punten ongeveer het minimale is dat je wilt binnenhalen op zo'n herkenningspunt. Maar de meeste kunnen meer opleveren. Pak ze vroeg genoeg voor een ander ze pakt maar ook niet té vroeg want zo'n herkenningspunt kan óók in de weg staan. Ik leg sowieso liefst nooit een dierfiche ervoor weg.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Gisteren 2e potje gespeeld met 5 spelers. Wat mij opvalt is dat de scores eigenlijk niet of nauwelijks hoger zijn als je zonder de landmarks speelt. Telkens ligt de winnende score rond de 100 punten. Dit keer kreeg ik het voor elkaar om 4 landmarks te plaatsen en met 99 punten was ik de winnaar. Ik merk daar trouwens bij op dat we dit keer geen dieropdrachten hadden die mooi met elkaar combineren en dat ik nog een stomme fout had gemaakt met de beren die niet bij elkaar mochten liggen wat mij 6 punten kostte omdat ze tegen elkaar aan had gelegd. Ik vind met name de extra doelkaarten voor de dieren een meerwaarde.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: Gisteren 2e potje gespeeld met 5 spelers. Wat mij opvalt is dat de scores eigenlijk niet of nauwelijks hoger zijn als je zonder de landmarks speelt. Telkens ligt de winnende score rond de 100 punten. Dit keer kreeg ik het voor elkaar om 4 landmarks te plaatsen en met 99 punten was ik de winnaar. Ik merk daar trouwens bij op dat we dit keer geen dieropdrachten hadden die mooi met elkaar combineren en dat ik nog een stomme fout had gemaakt met de beren die niet bij elkaar mochten liggen wat mij 6 punten kostte omdat ze tegen elkaar aan had gelegd. Ik vind met name de extra doelkaarten voor de dieren een meerwaarde.
Onze gemiddelde winscore zonder Landmarks (104 potjes): 97. Onze winscore met Landmarks (30 potjes): 108. Dat past wel in de 5 tot 15 die ik eerder schreef, vind ik. Het is nét genoeg om ervoor te zorgen dat je die herkenningspunten bijtijds wilt wegsnaaien. Te vroeg pakken kan echter lelijk uitpakken voor je dierpatronen en daar zit m.i. het mooie in van deze uitbreiding.
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Wij hebben het gespeeld met 3, nadat we het basisspel een keer of 5 hadden gespeeld.

In mijn ogen is Cascadia een prima puzzelspel. Heel variabel, net een beetje interactie (wegpakken wat een ander kan gebruiken) en prima speelduur. Ik had een uitbreiding verwacht ooral met meer verschillende dierkaarten, zodat de variabiliteit lekker hoog blijft.

Ik kan me goed voorstellen dat landmarks een goede uitbreiding is voor spelers die het basisspel heel erg vaak hebben gespeeld, of voor spelers die eigenlijk liever een zwaarder spel willen spelen. Ik vond het er zelf wat minder aantrekkelijk van worden. Cascadia zit voor mij in een rijtje met puzzelligge spellen die snel uitleggen en spelen en niet zo gecompliceerd zijn dat je ondertussen goed over andere dingen kunt praten. In dat rijtje zitten ook (de eerste) Azul en Sagrada. Met die twee spellen deelt het dus ook de eigenschap dat een uitbreiding dat evenwicht voor mij verstoort en daarom minder in de smaak valt. Dat zit hem voor een deel in het race-element waardoor op elkaar's tableau letten veel belangrijdker wordt.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Pura, Ik zie dat je Akropolis ook heb gespeeld. Ik heb die inmiddels ook al vaak gespeeld (ivm dat ik die ook demo voor Geronimo). Aangezien dat dit ook een tegellegspel is en een beetje vergelijkbaar is met Cascadia hoop ik dat je daar ook een uitgebreide review van wilt schrijven van wat je daar van vind. Ik vind ze beiden even leuk om in mijn collectie te hebben en te houden. Akropolis is nog iets toegankelijker dan Cascadia, maar er zit een goed puzzelelement in en je moet met name andere spelers niet teveel punten (sterren en bijbehorende kleuren) gunnen van een bepaald type.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

@Pieter: Azul en Sagrada zijn wel vergelijkbaar ja, vind ik. En @Wiljan, Akropolis ook (sorry, maar dat is nou net zo'n spel waarover ik al een stukkie had gemaakt maar weer heb weggegooid wegens gebrek aan meerwaarde :lol:). Ikzelf vind Cascadia net wat beter op de een of andere manier. En dan is zo'n uitbreiding, mits goed ontworpen, in de roos bij ons.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Zonder Pura, ik had graag je review van Akropolis gelezen.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: Zonde Pura, ik had graag je review van Akropolis gelezen.
(-r fify). Tsja, sorry, die review was best positief trouwens. Lekker spelletje met zeer prima interactie (mijn default strategie: pak liefst álle pleinen. Wat nooit lukt natuurlijk). Maar als ze hier in huis moeten kiezen in dit genre, dan wordt het toch Cascadia. Mét Landmarks. Gewoon méér spel.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Dat begrijp ik Pura, maar Akropolis duurt gemiddeld genomen ook een stuk korter. Ik vind daarbij de instap iets kleiner dan Cascadia. Beide spellen heb ik bijv. met mijn ouders gespeeld en ze pakte Akropolis beter/makkelijker op dan Cascadia.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

WTULTC schreef: Dat begrijp ik Pura, maar Akropolis duurt gemiddeld genomen ook een stuk korter. Ik vind daarbij de instap iets kleiner dan Cascadia. Beide spellen heb ik bijv. met mijn ouders gespeeld en ze pakte Akropolis beter/makkelijker op dan Cascadia.

Dat vesrchilt dan per persoon denk. Cascadia familievariant speel ik met mijn zoontje van 5. Vind Akropolis voor hem nog te moeilijk omdat je ook de hoogte in gaat in 3D en rekening moet houden met stukjes marmer om te bieden.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: Dat begrijp ik Pura, maar Akropolis duurt gemiddeld genomen ook een stuk korter. Ik vind daarbij de instap iets kleiner dan Cascadia. Beide spellen heb ik bijv. met mijn ouders gespeeld en ze pakte Akropolis beter/makkelijker op dan Cascadia.
Same here. Akropolis heeft dankzij een reclamecampagne van dochter 1 zowaar Scrabble en Rummi van haar opa en oma's tafel gekregen. Met Cascadia lukt dat (nog) niet.
Hoewel Edwin mij tijdens het schrijven van deze post terecht wijst op een doelkaart die ik helemaal vergeten ben: de familievariant. Ik ga mijn dochter nogmaals aan het werk zetten.
Afbeelding