regelvraag over Leeuwenhart

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Johanna
Caballero

regelvraag over Leeuwenhart

Bericht door Johanna »

Op het spellenspektakel heb ik Leeuwenhart gekocht. We hebben het nu 3 keer gespeeld, maar alle drie de keren waren er geen kaarten meer terwijl nog niemand zijn benodigde aantal punten verzameld had. Is dat normaal? (We speelde het met 2 personen)

Een andere vraag:
Als er tussen 2 gebieden een verbond gesloten is, mag je geen gebieden van elkaar afnemen, maar mag je tussen deze 2 gebieden wel een overloper spelen?

Labels:
EvilBro
Sojaboon

Re: regelvraag over Leeuwenhart

Bericht door EvilBro »

Johanna schreef:Als er tussen 2 gebieden een verbond gesloten is, mag je geen gebieden van elkaar afnemen, maar mag je tussen deze 2 gebieden wel een overloper spelen?
Ja, dat mag. De regels verbieden enkel het uitbreiden in elkaars gebied.
Tyr W
Matroos

Re: regelvraag over Leeuwenhart

Bericht door Tyr W »

Johanna schreef:Op het spellenspektakel heb ik Leeuwenhart gekocht. We hebben het nu 3 keer gespeeld, maar alle drie de keren waren er geen kaarten meer terwijl nog niemand zijn benodigde aantal punten verzameld had. Is dat normaal? (We speelde het met 2 personen)
Het is ons nog nooit gebeurd, ook niet met twee spelers. Ik denk zelfs dat het bijna onmogelijk is. Misschien gebruik je de regel van het verkopen (en terugkopen) van kaarten niet goed? En tel je wel alle punten van de mijnen?
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Ik ga me inderdaad steeds meer afvragen of we het wel goed spelen...
Ik heb de spelregels nog eens doorgelezen. Maar volgens mij doen we het echt :oops: volgens de regels.
Ik begrijp het dus niet echt! :oops:
De 1e keer dat we het speelden begonnen we eigenlijk direct zo groot mogelijke gebieden te maken met als gevolg dat er nauwelijks een gebied af was ton de kaarten op waren, want we zaten alleen maar te vlassen op kaartjes om grenzen te kunnen plaatsen. De 2e keer maakten we juist hele kleine gebiedjes. Toen kwamen we elkaar echter nauwelijks tegen op het bord en ook toen waren de kaarten op toen we allebei nog maar zo'n 30 á 35 punten hadden terwijl je er 50 moet hebben.
Ik zal het wel fout doen en ik hoop dat ik snel ontdek wat dan precies. Binnenkort nog maar eens proberen, want ik houd niet van snel opgeven.
:D
Tyr W
Matroos

Bericht door Tyr W »

Het is vrij logisch om aan het begin van het spel kleine gebieden te maken zodat je mijnen in kan sluiten en je geldstroom op gang komt. Doordat je je kastelen ver uit elkaar moet zetten zit je automatisch in elkaars vaarwater. Vooral omdat je gebruik kan maken van de grenzen van je tegenstander om grote gebieden te claimen. Soms kun je met een paar grenzen wel een kwart van het bord in 1 keer krijgen!
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Gisteravond hebben we het voor de 4e keer gespeeld (bij kaarslicht, omdat we zonder straam zaten. :D :D
Nu bereikte ik wel de 50 punten. Mijn man kwam niet verder dan 25.
:wink:
We hadden nu ook voor het eerst het gevoel dat het spel echt afgelopen was. De vorige keren hadden we dat gevoel helemaal niet. we beginnen het nu toch wel een leuk spel te vinden.
De Struikrover
Hazelnoot Ridder

Bericht door De Struikrover »

Enig idee waardoor je nu wel de 50 punten hebt gehaald? Blijf het proberen, want het spel is de moeite waard...

Ik kan me trouwens voorstellen dat je het spel leuk vindt: 50-25! :)
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Ik heb het inderdaad heel anders aangepakt. Eerst 1 piepklein gebiedje afgemaakt en dat vervolgens uit gaan breiden, conflicten ontlopen en 1 gebied bewaard voor het laatst, zodat ik handig gebruik kon maken van de grenzen die mijn man geplaatst had. Hij heeft me gegarandeerd dat dit hem geen 2e keer zal overkomen.
Ik heb dus al zin in het volgende potje. Ik ga het steeds leuker vinden en ben het nog lang niet beu.
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Inmiddels hebben we het 7 of 8 keer gespeeld. We vinden het nog steeds erg leuk, maar lopen wel tegen de geluksfactor aan bij het trekken van de kaartjes. Heeft iemand een goed idee voor een regelaanpassing, zodat je daar minder last van hebt??????? :?: :?:
Tyr W
Matroos

Bericht door Tyr W »

Tja, de geluksfactor is zeker aanwezig. Het kan erg zuur zijn als je in het begin geen gebieden kan maken vanwege een gebrek aan grens- of uitbreidingskaartjes.
Maar geluk heeft ook z'n charme (waarom is mens-erger-je-niet zo populair?), als je daar niet van houdt kun je beter gaan schaken of bridgen.

Persoonlijk vind ik het spel ook iets te veel geluk bevatten (geef mij maar Puerto Rico), maar een regelvariant...

Wat in andere spellen wel gedaan wordt om het geluk van kaarten trekken terug te dringen is het veilen van kaarten. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat degene die een kaart trekt deze eerst open moet/mag leggen. Andere spelers zouden dan bij opbod deze kaart kunnen "kopen" door punten te betalen aan degene die aan de beurt is.

Ik heb geen idee of het een eerlijk systeem is, maar zo breng je wel wat meer strategie in het spel.

Verder kun je misschien kijken op http://www.boardgamegeek.com/game/5737 Veel artikelen daar, wie weet zit er wat tussen.
EvilBro
Sojaboon

Bericht door EvilBro »

Tyr W schreef:Wat in andere spellen wel gedaan wordt om het geluk van kaarten trekken terug te dringen is het veilen van kaarten.
Ik weet niet of dat zou werken (ik denk dat het lastig is). Een makkelijkere optie is om naast de dichte trekstapel een aantal open kaartjes te hebben liggen waaruit je ook mag kiezen als je een kaart moet trekken (ala ticket to ride). Maar goed, of dit werkt weet ik natuurlijk ook niet. :)
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Een veiling systeem zou misschien leuk zijn, maar of dat het met ze tweeën ook zo goed werkt????
Van die website word ik trouwens niet veel wijzer. Mijn engels is niet zo dat ik dat kan volgen. :(

Dat idee van twee stapels lijkt me beter. Je kunt natuurlijk ook van de markt nemen, maar daar liggen meestal niet de meest gewilde kaarten.
We gaan het in ieder geval proberen. [/quote]
Vogeltje
Garnaal

Bericht door Vogeltje »

Even maar weer een oud draadje naar boven halen, omdat ik dit spel gisteren voor het eerst gespeeld heb.

Wij kwamen daarbij op het volgende probleem:

Er was een verbond tussen 2 aangesloten landen. De landen hadden echter maar een grens van precies 1 grenspaaltje. Later in het spel werd dit ene grensveld overgenomen door een 3e speler.

Wat gebeurt er dan met het verbond? Wij konden het niet uit de spelregels halen.
We hebben het nu zo gedaan dat het verbond helemaal verdwenen was.

Weer wat later pakte echter één van de 2 eerste spelers dat veld weer terug, waardoor er weer precies die ene grens was tussen de 2 landen met het eerdere verbond. Komt in dit geval het verbond weer terug?

Het zal wel een uitzonderlijke situatie zijn, maar toch kregen wij dat weer voor elkaar.
EvilBro
Sojaboon

Bericht door EvilBro »

Vogeltje schreef:Wat gebeurt er dan met het verbond?

Dat verbond blijft gewoon bestaan.
Wij konden het niet uit de spelregels halen.
Uit de regels: "Voor de rest van het spel mag vanuit beide gebieden niet meer worden uitgebreid in het andere gebied."
We hebben het nu zo gedaan dat het verbond helemaal verdwenen was.
Dat is onjuist. De gedraaide grens is enkel een geheugensteuntje. De regels zeggen duidelijk dat het verbond blijft bestaan voor de rest van het spel.
Weer wat later pakte echter één van de 2 eerste spelers dat veld weer terug, waardoor er weer precies die ene grens was tussen de 2 landen met het eerdere verbond. Komt in dit geval het verbond weer terug?
Het verbond is nooit weggeweest.