klaverjassen

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

met ouderwetse speelkaarten speel ik het liefste

hartenjagen
8
16%
klaverjassen
21
42%
poker
6
12%
pesten/31en ,iets anders
12
24%
ach vent stik in je kaarten ,dat is wel zo saai !
3
6%

Totaal aantal stemmen: 50

Enrico
Caballero

Bericht door Enrico »

Ik zou eigenlijk ook voor rikken kiezen, maar deze optie is niet opgenomen... :?

Het is ook meteen duidelijk dat het bericht is geplaatst door iemand van boven de rivieren: daar is namelijk klaverjassen het meest gespeelde kaartspel en onder de rivieren is dat rikken!

Hoewel de spellen heel verschillend zijn, worden ze ook wel als elkaars tegenhanger gezien. Grappig dat we zelfs binnen ons kleine landje deze cultuurverschillen op spellengebied hebben. :D

Labels:
BenNevis
Veenboer

Bericht door BenNevis »

Erwin schreef: Sinds 1997 heeft Wizard (een variant op Boerenbridge) Klaverjassen uit mijn lunchpauzes verdrongen.
Ook al een variant op boerenbridge!!! Weet je misschien het verschil met "Oh hell" of is het hetzelfde?
kaleboer
Jakkiebak!

Bericht door kaleboer »

Enrico schreef:Ik zou eigenlijk ook voor rikken kiezen, maar deze optie is niet opgenomen... :?

Het is ook meteen duidelijk dat het bericht is geplaatst door iemand van boven de rivieren: daar is namelijk klaverjassen het meest gespeelde kaartspel en onder de rivieren is dat rikken!

Hoewel de spellen heel verschillend zijn, worden ze ook wel als elkaars tegenhanger gezien. Grappig dat we zelfs binnen ons kleine landje deze cultuurverschillen op spellengebied hebben. :D

intergreren is nooit verkeerd zou het spel graag eens leren !
potverdikkie wil er dan echt niemand ruilen ??
samsonov13
Locomotief

Bericht door samsonov13 »

Eigenlijk heb ik nooit meer zin in kaarten, nadat een jaar lang niets anders deed, maar als het toch moet, kies ik voor hartenjagen. (klaverjassen heb ik écht te vaak gedaan)
Jump out of bed as soon as you hear the alarm clock!! You may also find it useful spending five minutes each morning saying to yourself: "Everyday in everyway I am getting better and better"
Wim
Jakkiebak!

Bericht door Wim »

samsonov13 schreef:Eigenlijk heb ik nooit meer zin in kaarten, nadat een jaar lang niets anders deed, maar als het toch moet, kies ik voor hartenjagen. (klaverjassen heb ik écht te vaak gedaan)
Ik speel dan ook nooit Klaverjassen zonder een potje bier :P :P :P
Heerlijk spel, niet te veel nadenken, lever kletsen en toch ook lekker spelen. Bovendien is het één van de weinige spellen waar ik verliezen niet (zo heel) erg vind.
Life is like a flower,
More sun makes it more beautiful!
kaleboer
Jakkiebak!

Bericht door kaleboer »

en het mooie is je verliest nooit alleen
De Struikrover
Hazelnoot Ridder

Bericht door De Struikrover »

Dan moet je eens spelen met iemand die wel graag wil winnen en loopt te seinen! Dan gebruikt hij van alles dat ik niet oppak en dan hoor je dat behoorlijk na het potje! :( :wink:
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

BenNevis schreef: Ook al een variant op boerenbridge!!! Weet je misschien het verschil met "Oh hell" of is het hetzelfde?
Ik citeer uit eigen werk:

Het kaartspel Wizard is al jaren de grote favoriet aan de kaarttafel op mijn werk. Bijna elke lunchpauze zijn we naar hartelust aan het bieden, bluffen en scoren. We hebben dit spel inmiddels meer dan 500 keer gespeeld en de nodige sets versleten. Ik dacht mijzelf en mijn collega's een plezier te doen door Oh Hell op tafel te leggen. Dit bleek helaas een misvatting. Door de grillige effecten van sommige actiekaarten is een mooi spelsysteem gedegradeerd tot een waanzinnige loterij, waaraan wij geen plezier hebben beleefd. 999 Games heeft helaas het verkeerde spel vertaald.
kaleboer
Jakkiebak!

Bericht door kaleboer »

De Struikrover schreef:Dan moet je eens spelen met iemand die wel graag wil winnen en loopt te seinen! Dan gebruikt hij van alles dat ik niet oppak en dan hoor je dat behoorlijk na het potje! :( :wink:

na kaarter's houden we niet van ,maar ik speel b.v ook geen monopoly met iemand die niet tegen zijn verlies kan
De Struikrover
Hazelnoot Ridder

kaleboer schreef:
De Struikrover schreef:Dan moet je eens spelen met iemand die wel graag wil winnen en loopt te seinen! Dan gebruikt hij van alles dat ik niet oppak en dan hoor je dat behoorlijk na het potje! :( :wink:

na kaarter's houden we niet van ,maar ik speel b.v ook geen monopoly met iemand die niet tegen zijn verlies kan
Helemaal mee eens. Seinen kan echter erg belangrijk zijn in dit spel en als je dus met iemand met veel ervaring speelt, kan dit blijkbaar problemen opleveren. Ik vind dit persoonlijk onzin, maar je hebt mensen...
kaleboer
Jakkiebak!

Bericht door kaleboer »

De Struikrover schreef:
kaleboer schreef:

Helemaal mee eens. Seinen kan echter erg belangrijk zijn in dit spel en als je dus met iemand met veel ervaring speelt, kan dit blijkbaar problemen opleveren. Ik vind dit persoonlijk onzin, maar je hebt mensen...
seinen kan belangrijk zijn maar al zou ik bv met jou maat zijn zou ik niet de illusie hebben dat we uitgebreid kunnen gaan seinen maar het licht ook wel weer aan de varriant die je gewend bent zelf speel ik het liefst rotterdams introefen / overtroefen met een draaikaart en voor de beginnners lijkt mij dit ook het simpelst
De Struikrover
Hazelnoot Ridder

kaleboer schreef:
De Struikrover schreef:
kaleboer schreef:

seinen kan belangrijk zijn maar al zou ik bv met jou maat zijn zou ik niet de illusie hebben dat we uitgebreid kunnen gaan seinen maar het licht ook wel weer aan de varriant die je gewend bent zelf speel ik het liefst rotterdams introefen / overtroefen met een draaikaart en voor de beginnners lijkt mij dit ook het simpelst
Dat is precies wat ik bedoel: er zijn zoveel varianten. Je kan het niet eens goed doen ook al ken je het spel! :)
Sieger
Joker

Bericht door Sieger »

Klaverjassen natuurlijk! Speel ik geregeld met mijn ouders.
Laurens
Joker

Bericht door Laurens »

Ik speel nu elke pauze, elk tussenuur en elk moment dat het even kan poker met vrienden op school we hebben ook echt fiches mee en binnen ons groepje zijn er zo 16 pakjes kaarten mee voor als iemand ziek is of het vergeet :P

Toch vind ik klaverjassen nog steeds een veel vermakelijker spel, lekker op wintersport een nachtje doorzakken met een paar biertjes erbij en dan klaverjassen...
In every life there is some trouble,
but when you worry you make it double
De Struikrover
Hazelnoot Ridder

Laurens schreef:Ik speel nu elke pauze, elk tussenuur en elk moment dat het even kan poker met vrienden op school we hebben ook echt fiches mee en binnen ons groepje zijn er zo 16 pakjes kaarten mee voor als iemand ziek is of het vergeet :P
Klinkt bekend: dat deden wij vroeger ook maar dan met klaverjassen...