Update!-Dominion compleet - Alle vertaalfouten op de kaarten

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Davio
Nederlands Kampioen Dominion 2012

Re: Dominion compleet - Alle vertaalfouten op de kaarten

Bericht door Davio »

Seabie schreef:Ik kan zo geïrriteerd raken bij het zien van zoveel fouten. Hoe kan zoiets toch gebeuren!
Tja, in veel gevallen is het ook gewoon duidelijk dat de vertaler de context niet heeft begrepen. Dat zie je in veel kaartnamen terug, zoals "Familiar" wat wordt vertaald als "Oude bekende", terwijl de afbeelding niet echt vriendelijk oogt en het gaat om een Familiar Spirit, een soort demonische helper van heksen.

Op "Forge" zien we een vrouwelijke smid aan het werk om een zwaard te maken en in het Nederlands wordt dit "Vervalsen" genoemd, duidelijk een misvertaling.

Labels:
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

missiloon schreef:Het zijn er ook zoveel ....
Over hoeveel procent van de kaarten hebben we het eigenlijk? :wink:
Reinder
Meeple

Bericht door Reinder »

6% (12 van de 200)
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Reinder schreef: Donkere Middeleeuwen
Krankzinnige (Madman)
Afbeelding Afbeelding

E: +2 Actions
Return this to the madman pile. If you do, +1 Card per card in your hand.
NL: + 2 Acties
Je mag deze kaart op de stapel krankzinnigekaarten leggen. Doe je dat: +1 Kaart per kaart in je hand.

Fout: De krankzinnige moet na het spelen altijd terug op de krankzinnigestapel gelegd worden. In de Nederlandse tekst staat dat het optioneel is, maar dat is onjuist.
De Engelse kaart bevat mijns inziens overigens ook een fout.
"Return this" impliceert zoals je zegt een verplichting. Echter, "if you do", impliceert een keuze. Ik begrijp dat "If" dus vervangen moet worden met "When"?
Of is er misschien een mogelijkheid dat je hem niet kunt retourneren? Iets wat je weerhoudt dat te doen?
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Robertopellizini schreef:De Engelse kaart bevat mijns inziens overigens ook een fout.
"Return this" impliceert zoals je zegt een verplichting. Echter, "if you do", impliceert een keuze. Ik begrijp dat "If" dus vervangen moet worden met "When"?
Of is er misschien een mogelijkheid dat je hem niet kunt retourneren? Iets wat je weerhoudt dat te doen?
Als je deze kaart na een Throne Room speelt, kun je hem maar 1x retourneren en krijg je dus maar 1x de bonus. Vandaar de "If you do" clausule. En zo zijn er nog wel meer combinaties waarin iets dergelijks aan de hand is.
Waut
Regenmaker

Bericht door Waut »

Bedankt!
terjul
Burgemeester

Bericht door terjul »

Goed om te weten allemaal! Dank je wel!
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Die "if you do"-clausule maakt een groot verschil. Zo staat die niet op de kaart 'Feest'. Dat betekent dat als je een Troonzaal speelt op Feest, je twee kaarten t.w.v. maximaal 5 mag pakken. Het vernietigen van de kaart Feest is namelijk geen voorwaarde voor het pakken van een kaart. Had er "if you do" bijgestaan, dan had je er maar een mogen pakken. Bij de tweede keer is er namelijk geen kaart meer om te vernietigen.

Het is vergelijkbaar met "when this card is in play", zoals bij de Goons (ik weet de NL titel even niet). Als je die met Troonzaal speelt krijg je maar een puntenmuntje per aanschaf. Je krijgt er alleen meer als je meer fysieke exemplaren van de Goons hebt gespeeld.
Afbeelding
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

Davio schreef:
Seabie schreef:Ik kan zo geïrriteerd raken bij het zien van zoveel fouten. Hoe kan zoiets toch gebeuren!
Tja, in veel gevallen is het ook gewoon duidelijk dat de vertaler de context niet heeft begrepen. Dat zie je in veel kaartnamen terug, zoals "Familiar" wat wordt vertaald als "Oude bekende", terwijl de afbeelding niet echt vriendelijk oogt en het gaat om een Familiar Spirit, een soort demonische helper van heksen.

Op "Forge" zien we een vrouwelijke smid aan het werk om een zwaard te maken en in het Nederlands wordt dit "Vervalsen" genoemd, duidelijk een misvertaling.
Oud topic, maar hier wil ik even op reageren. (hij is toch al omhoog gehaald). Soms worden vertalingen gemaakt als het artwork nog niet af is, of tenminste bij de vertaler niet bekend. En als illustrator en tekstschrijvers apart van elkaar werken krijg je dit soort misverstanden. En waarom dat zo werkt weet ik ook niet? Misschien omdat er haastwerk bij is om het op tijd in Essen te hebben?
Everybody has the right to play...
melkman
Joker

Bericht door melkman »

Ok, het gaat niet om de nederlandse vertaling, maar het is wel een mooi naslagwerk met veel (achtergrond)informatie over alle kaarten en regels. Ik heb er zelf ook nog wat aan mee geholpen!

http://boardgamegeek.com/filepage/68210 ... -companion

Groet,
Melkman
Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com

Bericht door Seabie »

Misschien een ideetje voor 999 Games:

Breng een 'nieuwe' uitbreiding uit (zonder inlay, zonder spelregels, zonder doos, alleen een pak kaarten) met daarin de tot nu toe nog niet in het Nederlands vertaalde promo's en daar aan toegevoegd de gecorrigeerde versies van de in dit topic genoemde kaarten. Aangezien er dan toch nieuw materiaal in zit (de promo's) kan 999 Games er toch nog wat voor vragen, maar niet de hoofdprijs natuurlijk (ik zit aan kostprijs te denken). Gezien de toch soms grove fouten die gemaakt zijn zou dit een geweldig gebaar zijn naar de trouwe klanten.
Afbeelding
david.vanuffelen
Grote Dienaar

Bericht door david.vanuffelen »

Breng een 'nieuwe' uitbreiding uit (zonder inlay, zonder spelregels, zonder doos, alleen een pak kaarten) met daarin de tot nu toe nog niet in het Nederlands vertaalde promo's en daar aan toegevoegd de gecorrigeerde versies van de in dit topic genoemde kaarten. Aangezien er dan toch nieuw materiaal in zit (de promo's) kan 999 Games er toch nog wat voor vragen, maar niet de hoofdprijs natuurlijk (ik zit aan kostprijs te denken). Gezien de toch soms grove fouten die gemaakt zijn zou dit een geweldig gebaar zijn naar de trouwe klanten.
Misschien, als je veel geluk hebt, halen ze de fouten er in een volgende druk uit. En dan kan je gelijk de gecorrigeerde versie opnieuw in huis halen. Op die promo's zou ik al helemaal niet durven te hopen.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Seabie schreef:Misschien een ideetje voor 999 Games:

Eigenlijk vind ik dat fouten kosteloos gecorrigeerd moeten worden voor ons trouwe klanten. Zelf heb ik bovendien de 5 promo's al in het Engels (waar ik prima mee kan leven).
Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com

Bericht door Seabie »

maxitaxi777 schreef:Eigenlijk vind ik dat fouten kosteloos gecorrigeerd moeten worden voor ons trouwe klanten. Zelf heb ik bovendien de 5 promo's al in het Engels (waar ik prima mee kan leven).
Vind ik ook, en ik heb de promo's zelf ook in het Engels. Dit leek me alleen een realistische gulden middenweg.
Afbeelding
Reinder
Meeple

Re: Update!-Dominion compleet - Alle vertaalfouten op de kaa

Bericht door Reinder »

Update 9-8-2015!
999 Games heeft alle foutieve kaarten gecorrigeerd!!! Alle Dominiondozen zijn in de herdruk gegaan en weer verkrijgbaar. Dat moment heeft 999 Games kennelijk aangegrepen om alle fouten zoals eerder in deze post opgesomd, te verbeteren. Complimenten voor 999 Games dat ze dit gedaan hebben. De kaarten zijn gratis via 999 Games te verkrijgen. Hulde!!!

Voor de overzichtelijkheid zet ik hier de oude en de nieuwe verbeterde kaarten in het Nederlands op een rijtje. In de oorspronkelijke post staan nu zowel de verbeterde kaarten als de oude post met de vergelijking tussen de Engelse en Nederlandse kaarten.

Basisset
Geldschieter (Oud & Nieuw)
Afbeelding

Intrige
Tolheffing (Oud & Nieuw)
Afbeelding

Hijs de zeilen
Voorpost (Oud & Nieuw)
Afbeelding

Piratenschip (Oud & Nieuw)
Afbeelding

Inheems dorp (Oud & Nieuw)