Android Netrunner ; regelvragen

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Android Netrunner ; regelvragen

Bericht door Bongo »

Update... zeer geslaagde spellenavond!!

Nog wel door een leercurve en af en toe wat lezen.. en wat is dit nu weer... maar toppertje!!
Ik ben verkocht! ;-)

Alleen nu nog een paar meer spellengenoten vinden die dit leuk gaan vinden.
Afbeelding

Labels:
terjul
Burgemeester
Contacteer:

Bericht door terjul »

Ik wens je veel succes! :clap:
Ik ben ook constant bezig om mensen te vinden waarmee ik dit topspel kan spelen :wink:
Afbeelding
RvdH83
Fabrieksmanager

Bericht door RvdH83 »

Face-to-face is natuurlijk leuker, maar je kunt wel vrij eenvoudig online in je browser spelen op jinteki.net.
Afbeelding
Geerius
Party Animal

Bericht door Geerius »

Ik ben de andere nieuweling die Netrunner heeft gespeeld. Dit in de rol van de Runner. Na mijn eerste keer spelen had ik voornamelijk het gevoel dat het verdedigen (The Corp) wat makkelijke is dan de aanval (Runner). Maar dat kan natuurlijk komen doordat de regels slechts 1 keer zijn doorgenomen en nog niet alle tactieken zijn uitgetest (en door het feit dat ik waarschijnlijk een te slechte Runner ben :mrgreen: . De decks waren de geadviseerde decks uit de handleiding. Daarvoor zullen nog wat meer sessies nodig zijn. Voor een eerste spel zijn sommige dingen toch wel lastig te volgen en die dan ook even moeten worden opgezocht in de regels. Iets wat er voor zorgt dat het toch wat minder snel speelt dan het eigenlijk gespeeld kan worden.
Afbeelding
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Geerius schreef:Ik ben de andere nieuweling die Netrunner heeft gespeeld. Dit in de rol van de Runner. Na mijn eerste keer spelen had ik voornamelijk het gevoel dat het verdedigen (The Corp) wat makkelijke is dan de aanval (Runner).
Dat idee is in een eerste potje niet vreemd. Als runner moet je namelijk niet alleen weten wat je zelf kan doen, maar ook wat de corp mogelijk aan het doen is (en daar ga jij dan je tactiek op baseren). Als corp maakt het met de core decks weinig uit wat de runner doet of heeft liggen, want echt krachtige runnerkaarten zijn er daar in mijn ogen nog weinig tot niet.
Geerius schreef:Maar dat kan natuurlijk komen doordat de regels slechts 1 keer zijn doorgenomen en nog niet alle tactieken zijn uitgetest (en door het feit dat ik waarschijnlijk een te slechte Runner ben :mrgreen:.
Iedereen moet ergens beginnen en je wordt er ongetwijfeld steeds beter in :).
Geerius schreef:De decks waren de geadviseerde decks uit de handleiding.
Deze zonder kaarten van andere facties? Anders kun je hier eens kijken (goede starterdecks die aan elkaar gewaagd zijn en waar nog weinig poespas bij komt kijken): https://boardgamegeek.com/geeklist/1567 ... -decks-too
Deze decks spelen wat beter dan degene in de handleiding vind ik, maar bevatten wel leuke kaarten van andere facties.
Geerius
Party Animal

Bericht door Geerius »

maxitaxi777 schreef:
Geerius schreef:...
Dat idee is in een eerste potje niet vreemd. Als runner moet je namelijk niet alleen weten wat je zelf kan doen, maar ook wat de corp mogelijk aan het doen is (en daar ga jij dan je tactiek op baseren). Als corp maakt het met de core decks weinig uit wat de runner doet of heeft liggen, want echt krachtige runnerkaarten zijn er daar in mijn ogen nog weinig tot niet.
Geen wonder dat ik niet kon winnen zonder krachtige kaarten :wink: . Twee keer liep ik in een trap wat mijn complete deck kostte. Gelukkig had ik er wel voor gezorgd dat mijn deck tijdens een run uit voldoende kaarten bestond. Voor het geval dat ik schade zou oplopen.
maxitaxi777 schreef:
Iedereen moet ergens beginnen en je wordt er ongetwijfeld steeds beter in :).
Natuurlijk zal het wat beter gaan als ik wat meer weet over de soort kaarten wat de tegenspeler kan hebben. En waarschijnlijk ook mijn runs beter zal voorbereiden. Maar bij mijn eerste keer en toch al 4 puntjes verzameld :) .
maxitaxi777 schreef:
Deze zonder kaarten van andere facties? Anders kun je hier eens kijken (goede starterdecks die aan elkaar gewaagd zijn en waar nog weinig poespas bij komt kijken): https://boardgamegeek.com/geeklist/1567 ... -decks-too
Deze decks spelen wat beter dan degene in de handleiding vind ik, maar bevatten wel leuke kaarten van andere facties.
Het waren echt de fracties die werden aangegeven in de handleiding. Weet zo even de namen niet meer maar de special abilities waren als volgt. Geen andere kaarten erbij gepakt. Ik denk dat zoiets ook niet echt bevordelijk is in een eerste spel...
Special ability Runner: Hardware en Program 1 goedkoper
Special ability Corp: 1 damage per gestolen of gescoorde agenda.
Afbeelding
Afbeelding
Bongo
Condottiërre

Bericht door Bongo »

Geerius schreef:Ik ben de andere nieuweling die Netrunner heeft gespeeld. Dit in de rol van de Runner. Na mijn eerste keer spelen had ik voornamelijk het gevoel dat het verdedigen (The Corp) wat makkelijke is dan de aanval (Runner). Maar dat kan natuurlijk komen doordat
je verloren had ?? ;-)

we hadden Jinteki als corp en die groene als runner... naam effe kwijt.
In het deck zaten alle starter kaarten van de fractie + alle neutral kaarten.

Ik zal eens kijken naar die starterdecks!
Maandag staat er nieuwe sessie op de planning met een andere nieuweling voor deze.
Afbeelding
Bongo
Condottiërre

Bericht door Bongo »

Geerius schreef: Iedereen moet ergens beginnen en je wordt er ongetwijfeld steeds beter in :).
Natuurlijk zal het wat beter gaan als ik wat meer weet over de soort kaarten wat de tegenspeler kan hebben. En waarschijnlijk ook mijn runs beter zal voorbereiden. Maar bij mijn eerste keer en toch al 4 puntjes verzameld :) .
en ipv op een server/trap te lopen gekozen had voor HQ (mijn hand..) had je 60% kans op nog een agenda.....

Maar juist dat aspect.... een lokaas uitzetten, en kijken of dat de ander erin trapt of niet... is een erg gaaf aspect binnen het spel.
Nu duurde onze sessie 1,5 uur.. en zou je zeggen, dat is "geluk" en haalt spelplezier weg... maar bij volgende sessies die dan wss 45 minuten duren geeft dat juist de nodige extra spanning.
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

EEMBC/Bongo schreef:we hadden Jinteki als corp en die groene als runner... naam effe kwijt.
In het deck zaten alle starter kaarten van de fractie + alle neutral kaarten.
Shaper (Kate in de core-set). Het nadeel aan alle startkaarten in de core + de neutrals is dus dat je geen out-of-faction kaarten hebt, terwijl dat juist leuke decks gaat opleveren. Oranje (Anarch) bevat bijv. Corroder, de sterkste Barrier Icebreaker, terwijl je het hier moet doen met eentje die waarschijnlijk in de praktijk nauwelijks door iemand gebruikt wordt. Blauw (Criminal) bevat bijv. Easy Mark, een kaart die je bij het spelen 3 credits oplevert, maar bij Shaper bestaat zo´n kaart niet. Uiteraard zijn er nog tientallen kaarten in de andere decks die ik niet allemaal ga noemen :P, maar in elke faction zit dus wel wat leuks. Dat een beetje combineren (je kunt over het algemeen 15 'influence' spenderen aan out-of-faction kaarten) en je kunt veel sterkere decks maken! Maar dat is allemaal een ontdekkingstocht; je komt steeds een beetje verder :).

Bij de link die ik in mijn vorige bericht neerzette, moet je trouwens even kijken naar de 'core-only' set; Weyland tegen Shaper. De andere decks zijn ook ideaal om mee te beginnen, maar vereisen wel het hebben van een paar (van de eerste) datapacks.
RvdH83
Fabrieksmanager

Bericht door RvdH83 »

Ik speel met nieuwe spelers altijd gewoon alleen met de core-set kaarten en dan ook gewoon de standaard deckjes die in de core-set zitten. Het maakt niet zoveel uit met welk deck je begint. Het kost toch wel een flink aantal plays om een beetje alle kaarten te leren kennen. En met het kennen van de kaarten komt ook de ervaring.

Wat mij opvalt bij nieuwe spelers die runnen is dat ze over het algemeen te weinig druk op de corporation zetten. En daar bedoel ik mee dat je als runner moet zorgen dat de corporation continu weinig middelen heeft. Dus zorg er bijvoorbeeld voor dat de corporation al z'n ice moet rezzen. Uiteindelijk als de corporation weinig middelen heeft, scoort hij weinig agenda's, en stapelen deze zich op in HQ.
Anderzijds kun je als Shaper flink veel druk op R&D zetten. Met The Maker's Eye zie je 3 kaarten in R&D. Als je geen kaarten trasht en de corporation geen kaarten trekt, behalve z'n mandatory draw, dan heb je dus tijd om jezelf verder te ontwikkelen. En je weet wat voor kaarten de corporation krijgt. Is het ice? Zo ja, wat voor soort ice is het (barrier, code gate, sentry) en hoeveel kost het om dat stuk ice te breken. Heb je de breker nog niet, ga dan zo snel mogelijk op zoek naar de betreffende breker.

Verder valt op bij nieuwe spelers dat ze soms met 0 geld zitten en dan een Sure Gamble oid trekken en dan een x-aantal keer moeten klikken om genoeg geld te krijgen. Of dat ze een Melang Mining Corp tegenkomen, maar deze niet kunnen trashen. Zorg dat je áltijd genoeg geld hebt. Als je vaak op 0 credits zit, gaat er iets mis. En zorg dat je genoeg kaarten trekt, wees niet te zuinig. Kaarten discarden is niet per se erg.

En gebruik de ability van de runner zo vaak mogelijk. Kate kan per beurt een stuk hardware of een programma met 1 korting installeren. Probeer dat dan dus ook te doen. Als je de ene beurt 2 programma's installeert en de andere beurt 0, dan heb je een credit verspeelt.

Probeer ook vroeg in je beurt te runnen. En dat is gemakkelijker dan het lijkt. Dus je moet je aan het einde van je beurt klaar zijn om aan het begin van je volgende beurt te kunnen runnen. Trek ook kaarten eerder dan dat je credits neemt. Dus bijvoorbeeld:
* Click 1: Run
* Click 2: Draw
* Click 3: Credit
* Click 4: Credit

En niet:
* Click 1: Run
* Click 2: Credit
* Click 3: Credit
* Click 4: Draw

Als je bijv. Armitage Codebusting trekt dan had je voor Click 3 Armitage kunnen installeren en Click 4 Armitage kunnen gebruiken.

Lees verder alle kaarten uit de core set een keer goed door. Wat doet de kaart precies? Wanneer is dat goed / niet goed? Hoeveel kost elke ice om te breken? Waarin verschillen de factions? Etc.

Online playthroughs kijken kan ook helpen. Zeker als je de oudere bekijkt, dan komen er goed veel core set kaarten langs.
Afbeelding
Plaats reactie