Top Tien: Istanbul op 1?

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

kimm
Party Animal
Contacteer:

Re: Top Tien: Istanbul op 1?

Bericht door kimm »

Een van de spellen die momenteel heel veel op tafel komen. Het is geen spel van de hoogste top maar het zorgt voor veel speelplezier. Mijn mede spelers zijn telkens heel enthousiast na het spelen van dit spel. De op de doos vermelde speelduur is dan ook nog eens haalbaar zelfs met vijf spelers, wat zeker in het voordeel van het spel pleit! Het spel is altijd anders doordat de opstelling altijd veranderd. Dit spel is één van mijn tot nu toe laatste aankopen en het is al erg veel op de tafel gekomen. De spelregels missen inderdaad wel wat hier en daar maar eens je alles goed uitpluist kan je je daar wel over zetten!

Labels:
Bellegar
Veenboer

Bericht door Bellegar »

AlliantieAJ schreef:Ah ok, is daar een speciale reden of achterliggende gedachte voor?
Als je alles op zou nemen krijg je een tweede BGG. Veel te veel werk en een beetje onnodig aangezien BGG al bestaat :wink:
Dus speciaal voor de Nederlandse spellenliefhebber een Nederlands forum met een Nederlandse spellendatabase :)
"If everything seems under control, you're not going fast enough" - Mario Andretti
Gunther
Veenboer
Contacteer:

Bericht door Gunther »

Begrijpelijk dat het dan heel erg gedomineerd wordt door euro's ... jammer wel, maar begrijpelijk ;-)
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

Ja inderdaad, dan zou de lijst gevoelig langer worden :p
Bellegar schreef:
AlliantieAJ schreef:Ah ok, is daar een speciale reden of achterliggende gedachte voor?
Als je alles op zou nemen krijg je een tweede BGG. Veel te veel werk en een beetje onnodig aangezien BGG al bestaat :wink:
Dus speciaal voor de Nederlandse spellenliefhebber een Nederlands forum met een Nederlandse spellendatabase :)
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Bellegar schreef:
Bijna. Nederlandstalig; niet Nederlands. :)
Afbeelding
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Istanbul ziet er wel beter en beter uit...
Afbeelding
Bellegar
Veenboer

Bericht door Bellegar »

BaSL schreef:
Bellegar schreef:
Bijna. Nederlandstalig; niet Nederlands. :)
Klopt. Klein detail, maar met zo veel Belgen hier wel een belangrijk detail :lol:
"If everything seems under control, you're not going fast enough" - Mario Andretti
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Bellegar schreef:Klopt. Klein detail, maar met zo veel Belgen hier wel een belangrijk detail :lol:
Ik vind dit geen detail, maar een belangrijke pijler van deze site.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Erwin schreef:
Bellegar schreef:Klopt. Klein detail, maar met zo veel Belgen hier wel een belangrijk detail :lol:
Inderdaad ben ik heel blij dat we op dit forum elkaar zo goed kunnen vinden!
En morgen juichen jullie toch ook wel mee voor Robben en consorten? :wink:
Elsje07
El Capitan
Contacteer:

Bericht door Elsje07 »

Dierik schreef: En morgen juichen jullie toch ook wel mee voor Robben en consorten? :wink:
Natuurlijk!
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

Dierik schreef:
Erwin schreef:
Inderdaad ben ik heel blij dat we op dit forum elkaar zo goed kunnen vinden!
En morgen juichen jullie toch ook wel mee voor Robben en consorten? :wink:
Ik deed dat al van in het begin zelfs :wink:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
Waut
Regenmaker

Bericht door Waut »

BaSL schreef: Echt zo'n goed spel? En ook echt binnen een uur te doen?
Het thema en artwork op de doos spraken mij totaal niet aan, dus ik verwachtte hoogstens een redelijk spel. Maar het is rap uitgelegd, speelt vlot en je krijgt veel spel in een korte tijd (45 a 60 minuten) dus ik was aangenaam verrast.
8/10 na 3 plays voor mij.
eateasse
Condottiërre

Bericht door eateasse »

Iemand bij ons in de spellenclub heeft het spel onlangs gekocht. Ik was gisteren kandidaat om het eens te spelen, vooral om te weten of het spel even goed als je vaak online leest.

Eerst wat speluitleg gekregen en iedereen had de regels redelijk snel opgepikt. Het spel heeft een uurtje geduurd (vier spelers). Ik vond het allemaal goed bedacht, veel mogelijkheden, zonder dat er veel te onthouden was. Dat is positief.

Wij hebben gekozen om de geadviseerde beginnersopstelling te kiezen omdat zowel ik als iemand anders aan tafel het spel nog niet gespeeld hadden. Daar vond ik 1 groot nadeel aan. Een speler die het spel voor de derde keer speelde had een duidelijke tactiek die hij door de ligging van de tegels heel makkelijk kon uitvoeren. Gelukkig had ik dezelfde tactiek in mijn hoofd, waardoor we mekaar wat in de weg liepen. Hierdoor kon mijn tegenspeler niet al te snel vooruit lopen. Uiteindelijk ben ik 2de geworden met 4 steentjes.

Persoonlijk vond het best een goed spel, maar zeker zijn 'hype' niet waard. Ik zou het een 7 geven. Het is goed, maar niet beter dan andere spellen die ik in het genre al gespeeld heb. Zo had ik bijvoorbeeld graag meer mogelijkheden gehad om mekaar te boycotten. Eveneens vind ik de bonuskaarten te beperkt. Je kan 5 goud bijkrijgen, een paar acties 2 keer doen, 4 stappen bewegen in plaats van 2,... maar dat is me allemaal iets te beperkt. Ik had graag bijvoorbeeld een dief in het spel gehad. Bijvoorbeeld door een systeem toe te passen: er is 1 diefkaart in het spel. De startspeler krijgt die kaart en mag die in zijn beurt op een andere speler spelen. Vanaf het moment dat dat gebeurt, wordt geld of goed gestolen en krijgt de bestolen speler de diefkaart. Ik denk maar luidop.

Zo is de smokkelaar bijvoorbeeld een gemiste kans vind ik. Er is te weinig risico aan verbonden. Je krijgt 1 product in ruil voor een ander product of 2 goud. Ik zou het leuker vinden moest de opbrengst groter zijn, maar het risico even groot. Ik heb gisteren meermaals gedacht: je hebt een smokkelaar in het spel en je hebt een politiebureau in het spel; waarom speel je die 2 niet tegen mekaar uit... Als je handel drijft met de smokkelaar is er een kans dat de politie er achterkomt en gebeurd er iets negatiefs voor de speler. Beetje jammer vond ik dat.

Eindconclusie: goed spel, ik zal het zeker nog eens opnieuw spelen, maar voor mij geen absolute topper zoals vele internet posts mij hebben doen geloven. Daarvoor mist het net iets te veel power.
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
Contacteer:

Bericht door Ruud2009 »

Ook ik vind het spel wel aardig. Zou het ongeveer een 7 geven. Het modulaire bord is voor mij belangrijk, net als de twist op Worker Placement. Spel had inderdaad interactiever gemogen.. dan betaal 2.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Ongeacht je mening over dit spel: vergeet zeker niet om het ook een waardering te geven in de BSM-spellendatabase. Hoe meer gebruikers een waardering geven, hoe beter gefundeerd het cijfer wordt.

(En uiteraard zouden we het, om dezelfde reden, fijn vinden als iedereen zo veel mogelijk spellen waardeert.)
Afbeelding
Plaats reactie