Dominion
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
-
Boes
- Garnaal
-
BaSL
- Team Bordspelmania
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
40 euro is even schrikken voor een kaartspel, maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om hoe vaak je het speelt.
Liever 40 euro betalen voor een spel dat je eindeloos weer speelt dan een tientje voor een spel dat je na een keer wel gezien hebt.
Op Spiel kostten de Duitse en Engelse versies ook meestal 30 euro, en ik verwacht dat je in Duitsland in de winkels ook al gauw richting de 35 mag betalen.
Liever 40 euro betalen voor een spel dat je eindeloos weer speelt dan een tientje voor een spel dat je na een keer wel gezien hebt.
Op Spiel kostten de Duitse en Engelse versies ook meestal 30 euro, en ik verwacht dat je in Duitsland in de winkels ook al gauw richting de 35 mag betalen.
-
Stoffel
- Professor Pimpel
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Volgend jaar op Spiel met de oogjes open rondwandelen, dan zie je veel lagere prijzen.....Peter Hein schreef: Op Spiel kostten de Duitse en Engelse versies ook meestal 30 euro, en ik verwacht dat je in Duitsland in de winkels ook al gauw richting de 35 mag betalen.
De Nederlandse adviesprijs is ong. 10 euro hoger dan de Duitse. Dit vind ik een te fors prijsverschil. In combinatie met de ronduit onaantrekkelijke cover (bruine derrie en een lelijk lettertype) zal dit van Dominion vermoedelijk geen commercieel succes maken. Zou ik jammer vinden, want dit is een vreselijk leuk spel.
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
-
BaSL
- Team Bordspelmania
Erwin schreef:Dit is overigens wel een kaartspel met het materiaal van ong. 8 andere kaartspellen. Als je Dominion met de winkelprijs van 8 kaartspelletjes vergelijkt, valt het nog mee.BaSL schreef:Wow. Veel geld, idd. Voor 2 kilo hout en karton (Agricola), snap ik dat je €43 betaald, maar voor een kaartspel...
Zeker, maar dan heb je ook 8 doosjes erbij.
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Ah, ok. Ik was er alleen op donderdag en zag toen nergens een lagere prijs dan 29 euro. Maar ik was ook niet van plan het daar aan te schaffen, dus echt actief opgelet heb ik niet.Erwin schreef: Volgend jaar op Spiel met de oogjes open rondwandelen, dan zie je veel lagere prijzen.....![]()
Ik vrees dat je wel eens gelijk kon hebben over het mogelijke gebrek aan succes als gevolg van de hoge adviesprijs.
-
Jerome
- Gouverneur
EDIT: (mijn reactie op het voorgaande heb ik in een nieuw onderwerp gestoken: http://speel.spellenspektakel.nl/forum/ ... php?t=2333 )
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
-
Bartjes!
- Uitgever
Dat het geen doos met lucht is, heb ik inmiddels ervaren.
Dominion viel mij op het Spellenspektakel enorm tegen, maar dat komt waarschijnlijk omdat iemand er in geslaagd was om de supersimpele spelregels enorm ingewikkeld te maken.
Ik ben sinds een paar dagen (ik heb het ondanks mijn tegenvallende ervaring op het SpSp op de Mega Sale van 999 tóch gekocht) helemaal fan van dit spel. In de Spellendatabase omschrijft Francobollus wat mij betreft heel duidelijk de voors en tegens van dit spel:
Dominion viel mij op het Spellenspektakel enorm tegen, maar dat komt waarschijnlijk omdat iemand er in geslaagd was om de supersimpele spelregels enorm ingewikkeld te maken.
Ik ben sinds een paar dagen (ik heb het ondanks mijn tegenvallende ervaring op het SpSp op de Mega Sale van 999 tóch gekocht) helemaal fan van dit spel. In de Spellendatabase omschrijft Francobollus wat mij betreft heel duidelijk de voors en tegens van dit spel:
De minpunten wegen wat mij betreft totaal niet op tegen de pluspunten. Dit is een topspel!Plus:
- Zeer eenvoudige regels
- Makkelijk op te zetten
- Korte, vinnige, partijtjes
- zeer goed speelbaar met twee
- je "groeit" in je eigen deck
- elke gebruikte set van actiekaarten (je gebruikt er tien van de aanwezige 25) geeft weer een heel ander, maar altijd weer onderhoudend, speelgevoel
- zie punt hierboven: een lange levensduur
- veel verschillende tekenaars van de kaarten, variatie ++
Min:
- voorzijde doos en gebruikt lettertype op de voorzijde niet bepaald aansprekend
- helaas is het artwork van de hoofdtekenaar, die voorzijde en de meeste kaarten tekende, ook gelijk het minste artwork (nou ja, op de geheel uit de toon vallende kaart "Festival" na dan)
- het speelplezier en de variatie zijn de prijs meer dan waard, maar toch kriebelt het: een kaartspel? voor deze prijs? (Bartjes: jazeker! En of dit spel zijn geld waard is!)
- het is kaarten schudden, schudden en nog eens schudden in dit spel (Bartjes: Inderdaad, maar dat doe je lekker in de beurt van de tegenstander, zodat het niet stoort)
- het spel gaat zo snel en vloeiend dat je eigenlijk nauwelijks bezig bent met de verrichtingen van je tegenstanders (zeker bij 2 spelers)
- er bouwt zich niets op op de speeltafel, geen speelbord, markertjes, scorelijsten (Bartjes: wat te denken van je eigen deck? Je bouwt een eigen deck van kaarten)
- ervaren spelers verslaan groentjes, zeker met de vast decks (Bartjes: dat zie ik als een pluspunt: dat vraagt immers om nóg een partijtje!)
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Op 29/6/2009 won Dominion de titel van Spiel des Jahres 2009.
Meer info in ander draadje: Spellenspektakel forum