Dominion

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Op Spiel zijn spellen ook goedkoper dan de normale Duitse winkelprijzen dus het is geen eerlijke vergelijking om Nederlandse winkelprijzen te vergelijken met Duitse beursprijzen.

Labels:
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

Klopt allemaal (zie vorige pagina) maar ben och blij de nederlandse versie te hebben: Krijg nu meer mensen aan tafel om het spel te spelen! Is me die 40 euro dubbel en dwars waard. Van telkens uitleggen wat er op de kaart staat krijg ik ook een sik. (komt qua profiel dan wel weer goed uit... :P )
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Wow. Veel geld, idd. Voor 2 kilo hout en karton (Agricola), snap ik dat je €43 betaald, maar voor een kaartspel...

Anderzijds: als het spel goed genoeg is, vind je die hogere prijs ook geen probleem.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Peter Hein »

40 euro is even schrikken voor een kaartspel, maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om hoe vaak je het speelt.
Liever 40 euro betalen voor een spel dat je eindeloos weer speelt dan een tientje voor een spel dat je na een keer wel gezien hebt.

Op Spiel kostten de Duitse en Engelse versies ook meestal 30 euro, en ik verwacht dat je in Duitsland in de winkels ook al gauw richting de 35 mag betalen.
Afbeelding
Stoffel
Professor Pimpel

Bericht door Stoffel »

bij allgames kost dominion nu 23,99. Een mooie prijs vind ik!!!
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Peter Hein schreef: Op Spiel kostten de Duitse en Engelse versies ook meestal 30 euro, en ik verwacht dat je in Duitsland in de winkels ook al gauw richting de 35 mag betalen.
Volgend jaar op Spiel met de oogjes open rondwandelen, dan zie je veel lagere prijzen..... :wink:

De Nederlandse adviesprijs is ong. 10 euro hoger dan de Duitse. Dit vind ik een te fors prijsverschil. In combinatie met de ronduit onaantrekkelijke cover (bruine derrie en een lelijk lettertype) zal dit van Dominion vermoedelijk geen commercieel succes maken. Zou ik jammer vinden, want dit is een vreselijk leuk spel.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Maar dan moet je wel een jaar lang met het exemplaar van iemand anders spelen... Overigens mogen jullie ook 'mijn' Dominion hebben; het spelconcept is totaal niet mijn ding.
Laatst gewijzigd door cymric op vr 31 okt 2008, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

BaSL schreef:Wow. Veel geld, idd. Voor 2 kilo hout en karton (Agricola), snap ik dat je €43 betaald, maar voor een kaartspel...
Dit is overigens wel een kaartspel met het materiaal van ong. 8 andere kaartspellen. Als je Dominion met de winkelprijs van 8 kaartspelletjes vergelijkt, valt het nog mee. :wink:
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Erwin schreef:
BaSL schreef:Wow. Veel geld, idd. Voor 2 kilo hout en karton (Agricola), snap ik dat je €43 betaald, maar voor een kaartspel...
Dit is overigens wel een kaartspel met het materiaal van ong. 8 andere kaartspellen. Als je Dominion met de winkelprijs van 8 kaartspelletjes vergelijkt, valt het nog mee. :wink:

Zeker, maar dan heb je ook 8 doosjes erbij. :P
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Erwin schreef: Volgend jaar op Spiel met de oogjes open rondwandelen, dan zie je veel lagere prijzen..... :wink:
Ah, ok. Ik was er alleen op donderdag en zag toen nergens een lagere prijs dan 29 euro. Maar ik was ook niet van plan het daar aan te schaffen, dus echt actief opgelet heb ik niet.

Ik vrees dat je wel eens gelijk kon hebben over het mogelijke gebrek aan succes als gevolg van de hoge adviesprijs. :(
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

EDIT: (mijn reactie op het voorgaande heb ik in een nieuw onderwerp gestoken: http://speel.spellenspektakel.nl/forum/ ... php?t=2333 )
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Dominion zit wel in het formaat doos waarin doorgaans grotere spellen zitten en daar betaal je altijd meer voor dan voor een kaartspelletje. Ik denk dat het dus niet meteen afschrikt. Het is ook zeker geen doos met lucht!
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Dat het geen doos met lucht is, heb ik inmiddels ervaren.

Dominion viel mij op het Spellenspektakel enorm tegen, maar dat komt waarschijnlijk omdat iemand er in geslaagd was om de supersimpele spelregels enorm ingewikkeld te maken.

Ik ben sinds een paar dagen (ik heb het ondanks mijn tegenvallende ervaring op het SpSp op de Mega Sale van 999 tóch gekocht) helemaal fan van dit spel. In de Spellendatabase omschrijft Francobollus wat mij betreft heel duidelijk de voors en tegens van dit spel:
Plus:
- Zeer eenvoudige regels
- Makkelijk op te zetten
- Korte, vinnige, partijtjes
- zeer goed speelbaar met twee
- je "groeit" in je eigen deck
- elke gebruikte set van actiekaarten (je gebruikt er tien van de aanwezige 25) geeft weer een heel ander, maar altijd weer onderhoudend, speelgevoel
- zie punt hierboven: een lange levensduur
- veel verschillende tekenaars van de kaarten, variatie ++

Min:
- voorzijde doos en gebruikt lettertype op de voorzijde niet bepaald aansprekend
- helaas is het artwork van de hoofdtekenaar, die voorzijde en de meeste kaarten tekende, ook gelijk het minste artwork (nou ja, op de geheel uit de toon vallende kaart "Festival" na dan)
- het speelplezier en de variatie zijn de prijs meer dan waard, maar toch kriebelt het: een kaartspel? voor deze prijs? (Bartjes: jazeker! En of dit spel zijn geld waard is!)
- het is kaarten schudden, schudden en nog eens schudden in dit spel (Bartjes: Inderdaad, maar dat doe je lekker in de beurt van de tegenstander, zodat het niet stoort)
- het spel gaat zo snel en vloeiend dat je eigenlijk nauwelijks bezig bent met de verrichtingen van je tegenstanders (zeker bij 2 spelers)
- er bouwt zich niets op op de speeltafel, geen speelbord, markertjes, scorelijsten (Bartjes: wat te denken van je eigen deck? Je bouwt een eigen deck van kaarten)
- ervaren spelers verslaan groentjes, zeker met de vast decks (Bartjes: dat zie ik als een pluspunt: dat vraagt immers om nóg een partijtje! :wink:)
De minpunten wegen wat mij betreft totaal niet op tegen de pluspunten. Dit is een topspel!
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Afbeelding

Op 29/6/2009 won Dominion de titel van Spiel des Jahres 2009.

Meer info in ander draadje: Spellenspektakel forum