Pandemie

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Cottonball
Jakkiebak!

Bericht door Cottonball »

P.T. schreef:Ons spelverloop zojuist: (2 spelers, 6 epidemieën)
<knip>
We waren nog maar 1 zet (en 2 kaarten voor het over was) van het eindpunt af :(
Ik speel het spel ook vaak met 2 spelers en wat mij opvalt is dat we na het trekken van de rolkaarten redelijk goed kunnen voorspellen of het makkelijk of moeilijk gaat worden om te winnen. Ik heb hier laatst een stukje over geschreven op mijn weblog: http://mijnbordspellen.wordpress.com/20 ... -pandemie/. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Labels:
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Ik merk dat met 2 spelers bepaalde voordelen met zich meebrengt. Zo zitten er van iedere kleur 12 kaarten in het spel. Dat jij of je medespeler dus 5 dezelfde kleur kaarten krijgt is dus zeker. Hierdoor valt het handelsaspect iets naar achteren enkel om wellicht net die laatste 1 kaart snel te geven.

Hierdoor kun je je echter meer richten op het bestrijden van de ziekteblokjes. Aangezien je meer dan genoeg kaartjes hebt kun je je kaarten ook veel gemakkelijker gebruiken om van plaats naar plaats te reizen.

Bij vier spelers komt dit iets minder tot zijn recht, vaak zijn de spelers vrij veel over het bord verplaatst. en is er altijd wel iemand in de buurt die het kan oplossen. Anderzijds duurt het daar heel lang voordat je weer aan de beurt bent. 2 Spelers ben je vrij snel aan de beurt.

De combinatie van rollen vind ik zeer moeilijk te bepalen. Dit ligt denk ik ook een gedeelte aan hoe het bord wordt opgesteld door ziekteblokjes. Zo hadden we gisteren bijv. voornamelijk 2 grote haarden (om atlanta heen en bij Tokio.) Hierdoor hoefden we beide relatief weinig te reizen en konden we veel blokjes weg halen.

Ik vind de Opzichter de meest nutteloze rol bij een 2 speler spel. Ik heb meestal maar zo'n 2 a 4 onderzoeksstations gebouwd. Ik vind dat de speciale eigenschap tegenover andere kaarten daardoor erg weinig gebruikt is. Tevens kun je dan net zo goed een kaart betalen om een OS te bouwen aangezien je die toch meer dan genoeg hebt in een 2 speler spel.

Ik zie de coordinator en Arts wel als een sterke combi, maar ik durf niet te zeggen of dat de sterkste is. De echte samenwerking komt pas echt goed op het moment dat er een medicijn is. Ik denk dat het echt voornamelijk ligt aan de opstelling van de ziekteblokjes en de trekking van de kaarten. Dat maakt het spel zo interessant en maakt alle rollen aantrekkelijk.

Overigens vind ik de Generalist trouwens een erg goede aanvulling. Die 5 de actie komt altijd van pas.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Leuk en interessant leesvoer. Het geeft wat mij betreft ook maar weer eens aan hoe sterk dit spel is, met hoeveel spelers je het ook speelt...
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

arts

Bericht door helena »

Ik twijfel toch nog een beetje over de rol van de arts. Volgens de regels mag hij blokjes verwijderen óók als hij niet zelf aan de beurt is. Het verplaatsen naar een stad met blokjes waar hij ze vervolgens verwijderd begrijp ik wel. Maar stel hij staat in een stad waar nog geen blokjes liggen, en tijdens de beurt van iemand anders komen er wél blokjes te liggen, mag de arts die dan direkt weer verwijderen? m.a.w. in een stad waar de arts staat liggen nooit blokjes?
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Als het blokjes betreft van een ziekte waarvoor een tegengif beschikbaar is, dan wel—op dat moment is het verwijderen van die blokjes van de arts geen actie meer. Daarvoor nog wel, en worden de blokjes geplaatst.
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

Zoals cymric het al zegt :)
Een bladzijde terug staat deze informatie ook maar dan wat uitgebreider meen ik :)
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Re: arts

Bericht door Bart »

helena schreef:Maar stel hij staat in een stad waar nog geen blokjes liggen, en tijdens de beurt van iemand anders komen er wél blokjes te liggen, mag de arts die dan direkt weer verwijderen? m.a.w. in een stad waar de arts staat liggen nooit blokjes?
Nu heb ik Pandemie al zo dikwijls gespeeld, maar dit stukje was me ontgaan. Nochtans staat het duidelijk in de spelregels.
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

Dat had ik dus ook ;) Vrij eenvoudige regel waar je snel overheen leest / vergeet ;)
helena
Fabrieksmanager

coördinator

Bericht door helena »

Ik ben het niet eens met de bevindingen van P.T w.b. de coördinator. In de spelregels staat dat de coördinator een andere pion mag verplaatsen alsof die van hemzelf is. De zin ná deze regel begint met: Hij mag OOK een actie besteden....enz. m.a.w. in de regel ervoor gaat het OOK om een actie. Er staat nergens dat dit geen actie kost. Op momenten dat je iets mag doen zónder dat het een actie kost staat dat er steeds specifiek bij. Dus nee, je kunt volgens mij niet 7 acties in één beurt spelen.
Kijk, en dat maakt het dan toch wel weer een stukje lastiger om te winnen. [/b]
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Ik denk dat PT het een beetje knullig heeft opgeschreven, maar wat hij zegt kan wel:
  • Speler A, Coördinator, is aan de beurt. Hij zet de pion van speler B, arts, vier velden vooruit en gebruikt daarvoor al zijn vier acties.
  • Speler B, arts, is aan de beurt. Hij zet zijn eigen pion nog drie velden vooruit en bouwt met zijn laatste actie en het afleggen van de juiste kaart een onderzoeksstation.
Je kunt het zó lezen dat je in de beurt van de coördinator dit alles uitvoert, maar dat is dus niet het geval.
helena
Fabrieksmanager

Bericht door helena »

Ja, zó spelen wij het inderdaad ook :wink:
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

Zoals Cymric al zei ;) Excuses voor de wellicht vage uitleg ;)
Vogeltje
Garnaal

Bericht door Vogeltje »

We hebben afgelopen weekend voor het eerst Pandemie gespeeld en we hadden ook nog wat vraagjes over de regels, die ik niet altijd even duidelijk vond. Natuurlijk weet ik ze nu niet meer allemaal, maar 1 is er me al wel weer binnen geschoten. Hopelijk komen de andere ook nog.

Als je je hand aan gaat vullen en je trekt een epidemie kaart, pak je na het uitvoeren daarvan dan nog een handkaart, zodat je je hand toch met 2 kaarten hebt aangevuld?
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Vogeltje schreef:We hebben afgelopen weekend voor het eerst Pandemie gespeeld en we hadden ook nog wat vraagjes over de regels, die ik niet altijd even duidelijk vond. Natuurlijk weet ik ze nu niet meer allemaal, maar 1 is er me al wel weer binnen geschoten. Hopelijk komen de andere ook nog.

Als je je hand aan gaat vullen en je trekt een epidemie kaart, pak je na het uitvoeren daarvan dan nog een handkaart, zodat je je hand toch met 2 kaarten hebt aangevuld?
Nee, de epidimiekaart telt mee voor de twee kaarten die je mag pakken, staat letterlijk in de spelregels namenlijk. Mochten er meer vragen zijn horen we ze wel weer :D
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

cab schreef:Nee, de epidimiekaart telt mee voor de twee kaarten die je mag pakken, staat letterlijk in de spelregels namenlijk. Mochten er meer vragen zijn horen we ze wel weer :D
Dit is mij niet heel duidelijk.
In de spelregels staat: "... trekt een speler 2 kaarten van de stapel spelerskaarten. Als hier een Epidemiekaart bij zit, neemt hij die niet in de hand, maar ... Nadat hij het vereiste aantal kaarten in zijn hand heeft genomen... "