Ghost Stories

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

Bartjes! schreef:Dank voor je heldere uiteenzetting. Nog één vraag: Heb je met één speler niet het logistieke nadeel dat je van de ene kant van het bord naar de andere kant moet rennen? (waardoor je regelmatig te laat zult zijn?) Iets wat met 4 spelers dan weer makkelijker te ondervangen is...
Ja, dat heb je, maar daarom zul je altijd met de rode kracht 'zet twee velden' spelen, en de neutrale borden hebben volgens mij geen fase waarin extra geesten voor ze worden getrokken, én je mag met die power tokens eigenschappen van monniken combineren. Het netto resultaat is dat je toch beter zult spelen. Sterker nog, omdat alle tao bij één speler zit, is de logistiek het eenvoudigst van alle speleraantallen...

Maar zoals gezegd, ik speel het spel niet solo omdat het een coöperatief spel behoort te zijn.

Labels:
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Met dank aan de tips van Cymric, hebben we gisteren ons zevende potje in winst om kunnen zetten!

Dit was in de beginnersvariant met 4 spelers. We startten allemaal met 4 Qi-fiches. We hadden een relatief eenvoudige incarnatie van Wu-Feng (alle spelers verliezen hun bijzondere kracht - 3 zwarte tao-tekens) en het geluk was in onze laatste beurt aan onze zijde; we konden met 3 spelers waarschijnlijk één poging wagen om Wu-Feng uit te schakelen maar de eerste poging lukte al; ik had een zwart tao-fiche en kon met veel geluk een witte en zwarte dobbelsteen gooien.

Overigens las ik gisteren toevallig in de spelregels dat wanneer je het spel in de beginnersvariant te moeilijk vindt, je ook met 5 Qi kunt starten; wellicht heeft Kire dat gedaan. Het schijnt dat het dan een stuk makkelijker wordt, maar dat het spel dan ook veel van zijn spanning verliest. Wij hebben gisteren in ieder geval op het puntje van onze stoel gezeten, startend met 4 Qi.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Mooi zo, gefeliciteerd.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Bartjes! schreef:Met dank aan de tips van Cymric, hebben we gisteren ons zevende potje in winst om kunnen zetten!
Hiermee bedoel ik trouwens: we hebben er 7 gespeeld, waarvan 6 verloren en 1 gewonnen. We hebben dus niet al 7 potjes gewonnen. Even voor de duidelijkheid ;)
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Om maar even aan te geven hoe snel er regelfouten gemaakt worden: http://www.boardgamegeek.com/thread/481 ... -maximum-q

Humoristisch topic, als je het spel kent. Een gast die denkt een superieure strategie bedacht te hebben, maar in feite al direct het spel verliest ;)
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Re: Ghost Stories

Bericht door P.T. »

Blijft een mooi spel dit :) Al meerdere keren met 4 spelers gespeeld. Gisteren eens met zijn tweeën geprobeerd en gewonnen :)
Barad_the_dwarf
Professor Pimpel
Persoonlijke Ondertitel: BGG Admin

Bericht door Barad_the_dwarf »

Ik blijft het een zalig spel vinden, we hebben het ondertussen al een keer of dertig gespeeld en het blijft gewoon leuk en superspannend. Ik vermoed dat ik regelmatig fouten maak maar ik trek me er eigenlijk niet teveel van aan. Het is soms zeer ingewikkeld om precies aan de regels uit te geraken, dat is voor mij het grootste nadeel van het spel. Maar het spelplezier daar hebben we niet over te klagen.
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

Ik vind de regels eigenlijk helemaal niet ingewikkeld. Het is even onthouden wat de tegeltjes doen, maar dat heb je vrij snel door. De achterkant van het spelregelboekje voldoet prima als samenvatting voor mij.

De moeilijkheid van het spel zit er ook deels in hoe je geesten plaatst, hoe je borden neerlegt en welke kant van het bord je kiest. Daarover zijn al talloze discussies gevoerd. Volgens mij ook dit topic, maar ik heb het niet nagelezen.
Barad_the_dwarf
Professor Pimpel
Persoonlijke Ondertitel: BGG Admin

Bericht door Barad_the_dwarf »

Ik vond ze eigenlijk ook niet zo moeilijk maar toch ben ik er doorheen de jaren op gaan letten dat ik links en rechts wel wat verkeerd interpreteerde en ik weet soms niet goed wat het nu eigenlijk is. Je leest ook soms dingen, zo las ik onlangs op bgg dit over de circle of prayer:

The rules state: "During an exorcism, this Tao token (the one on the prayer circle) decreases by 1 the resistance of all ghosts of the corresponding color."
http://rpggeek.com/thread/640786/circle ... r-question

Ik dacht eigenlijk altijd dat je het niet verminderde met een maar dat de sterkte van dat monster op 1 kwam te staan. Ik heb het nog eens gelezen op het overzichtsblad en had nog steeds dat idee ofwel misinterpreteer ik me het gewoon.
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

Hm die heb ik wel goed geïnterpreteerd. Zal de regels eens nakijken hoe ik het gelezen heb.
akmarten
Rooster Booster

Bericht door akmarten »

Daarnet even ghost stories solo geprobeerd, om beter uit te kunnen leggen aan vrienden.
Nu heb ik drie vragen: Ben je verplicht een geest op het meest linkse vak te leggen, of mag je die evengoed in het midden leggen (natuurlijk altijd rekening houdend met de plaatsingsregels)? Ten tweede: Als je krachtfiches inzet, gaat dit ten koste van de normale yang-fase? Mag je maw enkel de krachten van andere spelers gebruiken, of mag je eerst bv een geest uitdrijven en dan iemand anders zijn kracht gebruiken? Mijn laatste vraag: als de rode taoïst de kracht heeft waarmee hij ook een andere speler kan verplaatsen, moet dit naar hetzelfde vak als naarwaar de rode pion net verplaatst is, of mag dit ook naar een ander vak?

Bedankt!
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

akmarten schreef:Daarnet even ghost stories solo geprobeerd, om beter uit te kunnen leggen aan vrienden.
Nu heb ik drie vragen: Ben je verplicht een geest op het meest linkse vak te leggen, of mag je die evengoed in het midden leggen (natuurlijk altijd rekening houdend met de plaatsingsregels)? Ten tweede: Als je krachtfiches inzet, gaat dit ten koste van de normale yang-fase? Mag je maw enkel de krachten van andere spelers gebruiken, of mag je eerst bv een geest uitdrijven en dan iemand anders zijn kracht gebruiken? Mijn laatste vraag: als de rode taoïst de kracht heeft waarmee hij ook een andere speler kan verplaatsen, moet dit naar hetzelfde vak als naarwaar de rode pion net verplaatst is, of mag dit ook naar een ander vak?

Bedankt!
Je tweede vraag kan ik niet beantwoorden, omdat ik Ghost Stories altijd met vier spelers speel en dus de krachtfiches niet gebruik. Wat de rest betreft: je mag zelf kiezen op welke van de drie vakjes je de geest legt. Vaak zal dat uit flexibiliteit links of rechts zijn, maar het midden mag zeker ook. En de rode taoïst mag een andere speler een stap in een richting naar keuze verplaatsen, dit hoeft niet naar de tegel te zijn waar hij zelf net heen is gegaan.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
akmarten
Rooster Booster

Bericht door akmarten »

Waw, dankje voor het snelle antwoord! Ik ben nu aan het spelen, en ik stootte net nog op een 'vervelende situatie'. Als een dorpstegel geplaagd wordt, veronderstel ik dat die kracht niet meer gebruikt mag worden (lijkt me logisch)? Nu, als the circle of prayer geplaagd wordt, wordt dan de tao-fiche die erop lag terug in de voorraad gelegd of blijft die erop liggen? Als hij erop blijft liggen, telt deze dan zolang de tegel inactief is, of pas weer zodra de tegel actief is? Ik denk dat hij terug in de voorraad geplaatst wordt, maar het staat nergens in de spelregels beschreven.

Zeker een spel met veel potentieel naar mijn gevoel, maar wat een onduidelijke spelregels, nog nooit gezien!
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Die circle of prayer die geplaagd wordt valt zeker onder een 'vervelende situatie'! :lol:

Ik meen gelezen te hebben dat de fiche wordt afgelegd en als de CoP 'ontplaagd' wordt, je hem opnieuw moet gebruiken om een nieuwe (of de oude) fiche erop te leggen. Ik weet niet meer precies waar, ik dacht ergens op BGG, maar het is nu even te laat om dat op te zoeken :yawn: Ik weet in ieder geval zeker dat zolang de CoP geplaagd is de tao-fiche die er (al dan niet) op ligt nutteloos is.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Gregg
Garnaal

Bericht door Gregg »

Ook hier blijft winnen een zeldzame gebeurtenis. Iemand die nog strategieën of tips heeft?
Afbeelding