Red Rising: van eerste spelletje tot potje honderd...

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Amethyst141
Regenmaker

Re: Red Rising eerste spelletje

Bericht door Amethyst141 »

Edwin84 schreef: Je had me al bij "na 50 potjes". Als je het zoveel potjes speelt moet het wel een topper zijn
Ik blijf het vooral indrukwekkend vinden dat je in een maand 50 potjes van één spel aantikt :)
Afbeelding

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Amethyst141 schreef:
Edwin84 schreef: Je had me al bij "na 50 potjes". Als je het zoveel potjes speelt moet het wel een topper zijn
Ik blijf het vooral indrukwekkend vinden dat je in een maand 50 potjes van één spel aantikt :)
Ik schrok daarvan: in één maand? Gelukkig klopt het ook niet. Het waren 50 potjes in een maand en drie dagen. Ging ernstig ten koste van Wingspan en Gaia Project bij ons, die hun speeltijd hebben zien kelderen. En de laatste afleveringen van The Walking Dead staan ook al een hele tijd klaar. Stukje context: spelletje Red Rising speel je in een half uur max. Kaartspelletje met extra's, meer is het eigenlijk niet. Maar ik geef toe: het is erg eigenlijk.
Afbeelding
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

Pura Vida schreef:
Amethyst141 schreef:
Ik schrok daarvan: in één maand? Gelukkig klopt het ook niet. Het waren 50 potjes in een maand en drie dagen.
Haha ook goed, mijn opmerking blijft staan hoor :lol:

Maar oke, het speelt dan wel sneller dan ik had verwacht :)
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Red Rising verdient een kleine update. En een schopje omhoog in aandacht. Dit spel is nog geen jaar uit en bij ons al uitgegroeid tot een altijd uit de kast te trekken klassieker. Ook gisteren weer: potje 99 en 100 gespeeld.

Omdat ik via teams eerst, eindelijk en uitgebreid kennismaakte met een van onze supermoderatoren Bart (dat was leuk, Bart!), schoot er niet veel tijd meer over voor een langer spel. Dan is Red Rising bij ons snel gepakt. Potje 99 en 100 dus. Allebei spannend, allebei weer met nieuwe ontdekkingen van nieuwe combo's en tactiekjes. Hoe houdt dit spel dat toch vol?

Voorop gesteld: we spelen dit spel alleen samen (65x). En ikzelf heb de solo vaak gespeeld (35x). Het eerste deel van het boek Red Rising had ik net uit toen het spel verscheen, de beide andere delen heb ik snel daarna uit gelezen.
Bekend zijn met de boeken van Pierce Brown helpt je door de eerste potjes Red Rising heen. Wat meteen verklaart waarom dit spel niet bij iedereen direct hoog scoort. Als je de boeken namelijk niet hebt gelezen, moet je door een hoop tekst op de kaarten heen. Tekst die functioneel is, en grappig, maar niet als je de boeken niet kent.

Als je de boeken wél hebt gelezen, dan werkt het thema ontzettend goed en zijn juist die eerste potjes meteen leuk. Over elke individuele kaart is nagedacht. Geen tekst staat er zomaar, geen afbeelding is willekeurig. Elk detail klopt. De eerste paar potjes geeft dat alles heel veel lol, omdat je de personages herkent aan hun eigenschappen en uiterlijkheden.

In ons 99ste potje (onze eerste van gisteravond) overkwam ons een heuse 'Mexican standoff' waarin we allebei precies evenver op de drie sporen stonden, zij de betere kaarten leek te hebben, maar ik het soevereiniteitstoken had voor 10 punten. Wie schiet dan eerst? Oftewel: wie beweegt dan het eerste naar het speleinde? Zij dus. En ik won dat potje uiteindelijk met 2 punten verschil: 316 tegen 314.
Het tweede potje viel in de categorie van 'grand space opera' dat zo mooi bij de boeken past. We bleven onze hand maar aanvullen met kaarten, stuwden elkaar naar grote hoogten en vertraagden navenant zoveel mogelijk onze weg op de sporen. Soms wil je het spel gewoon niet beëindigen omdat het te lekker gaat. En als je dat allebei hebt, loopt dat schitterend uit de hand.

Voordat hier het misverstand ontstaat dat een spelletje Red Rising eeuwig duurt: dat is niet het geval. Spelletjes duren bij ons bijna nooit langer dan een half uur. Je trekt de doos open, verdeelt de markers en de kaarten en je begint. Je verzamelt, speelt kaarten en maakt hem af. Dan tellen. En dan nog een keer. Meestal. In die zin past Red Rising bij de beste kaartspellen die we in huis hebben. En die lat ligt hoog. Niveau Race for the Galaxy. Lost Cities. 7 Wonders duel.

Red Rising zal vanwege het lichte "niche karakter" van de boeken nooit een internationale topper worden, maar wat is dit spelletje leuk om te spelen.
Afbeelding
ozuzo
Matroos

Re: Red Rising: van eerste spelletje tot potje honderd...

Bericht door ozuzo »

Staat al een tijd op mijn lijstje "misschien". Boeken gelezen, recensies (elders ;-) waren niet laaiend, en ben nog met een Charterstone-campaign bezig, Scythe nog te weinig gespeeld, idem Tapesty ... Maar ik laat 'm dus nog maar even op dat lijstje staan dan!
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Pura Vida schreef: Omdat ik via teams eerst, eindelijk en uitgebreid kennismaakte met een van onze supermoderatoren Bart (dat was leuk, Bart!), schoot er niet veel tijd meer over voor een langer spel. Dan is Red Rising bij ons snel gepakt. Potje 99 en 100 dus.
Excuses daarvoor.

Maar anderzijds was dat blijkbaar de indirecte aanleiding tot deze update. Dus misschien moeten we meer overleggen en je nog wat meer taakjes toebedelen. De output wordt er alleen maar beter van...
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

ozuzo schreef: Staat al een tijd op mijn lijstje "misschien". Boeken gelezen, recensies (elders ;-) waren niet laaiend, en ben nog met een Charterstone-campaign bezig, Scythe nog te weinig gespeeld, idem Tapesty ... Maar ik laat 'm dus nog maar even op dat lijstje staan dan!
Daar ben ik dan weer benieuwd naar, Charterstone. Als je daar wat ervaringen over wil delen (in nieuw draadje :D ), dan zou ik dat heel leuk vinden!

Je zet een aantal Stegmaiers bij elkaar, logisch, maar ik zie toch wel veel verschillen. Ze zijn volgens mij allemaal echt anders, qua ontwerp, speelwijze, beleving. Recensies over Red Rising zijn inderdaad niet onverdeeld positief. Veel van de negativiteit rond dit spel en rond Stegmaier in het algemeen begrijp ik ook niet helemaal. Maarre... als je die boeken gelezen hebt, zou ik hem inderdaad op je lijst houden.
Bart schreef: Excuses daarvoor.

Maar anderzijds was dat blijkbaar de indirecte aanleiding tot deze update. Dus misschien moeten we meer overleggen en je nog wat meer taakjes toebedelen. De output wordt er alleen maar beter van...
Als ik het woord taakjes zie, dan krijg ik spontaan uitslag, maar bedankt voor het goeie gesprek gisteren!

Terug naar Red Rising: je zou dit spel een handzaam doosje met slechts kaarten en blokjes toewensen. Zo'n € 15 doosje, zeg maar. Maatje Clever. Wedden dat het dan een hit wordt? Want echt he, het spelletje werkt als een dolle. Ik val in herhaling.
Afbeelding
ozuzo
Matroos

Bericht door ozuzo »

Net weer een potje Charterstone gedaan, even kijken of ik daar nu al wat zinnigs over kan melden, of dat ik eerst wat verder wil zijn...

Mijn Stonemaiers zijn inderdaad nogal verschillend (heb ook Wingspan nog, al is die vaak genoeg gespeeld dat ik best wil spelen als iemand er om vraagt, maar zelf pak ik m niet zo snel, dan liever Mariposas), maar de bindende factor is hoe mooi ze allemaal geproduceerd zijn :-)

Kennelijk is dat een zwak punt van me, Petrichor en Merchants of the Dark Road, beiden in de sjieke versie zijn net binnen/onderweg ;-)
Afbeelding
lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Bericht door lordyazos »

Super spel! Echt fijne combinatie mogelijkheden.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

lordyazos schreef: Super spel! Echt fijne combinatie mogelijkheden.
Hahaha, ik begin eraan te wennen: waar ik honderden woorden voor nodig heb, beschrijft Yannick in drie. "Echt fijne combinatiemogelijkheden", dat is Red Rising wel ongeveer ja.
Afbeelding
lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Bericht door lordyazos »

Pura Vida schreef:
lordyazos schreef: Super spel! Echt fijne combinatie mogelijkheden.
Hahaha, ik begin eraan te wennen: waar ik honderden woorden voor nodig heb, beschrijft Yannick in drie. "Echt fijne combinatiemogelijkheden", dat is Red Rising wel ongeveer ja.
Waarom veel woorden als kort ook kan... Dan heb ik tijd om Red Rising nog eens op tafel te gooien ;)
Afbeelding
Plaats reactie