Vraag over Alhambra

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

DeKerstman
El Capitan

Re: Vraag over Alhambra

Bericht door DeKerstman »

Okay, moeten we het binnenkort maar eens spelen met de juiste regels :oops:
Afbeelding

Labels:
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door dirk »

DeKerstman schreef:Okay, moeten we het binnenkort maar eens spelen met de juiste regels :oops:
Verandert best veel, dat is ook één van de redenen waarom je liever de dure gebouwen wilt kopen. Bij mij is deze eigenlijk weer véél te lang geleden, moet dringend nog eens op tafel komen. Probleem is dat er zo wel meer zijn :?
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

dirk schreef:
DeKerstman schreef:Okay, moeten we het binnenkort maar eens spelen met de juiste regels :oops:
Verandert best veel, dat is ook één van de redenen waarom je liever de dure gebouwen wilt kopen. Bij mij is deze eigenlijk weer véél te lang geleden, moet dringend nog eens op tafel komen. Probleem is dat er zo wel meer zijn :?
Hmm, Alhambra vaak gespeeld, maar deze regel is mij echt onbekend.
Ik heb de Duitse versie, en daar in staat:

"Besitzen mehrere Spieler gleich viele Gebäude einer
Sorte, so werden die Punkte der entsprechenden Plätze
geteilt. Dabei wird immer abgerundet."

Dus gewoon optellen en delen............. :shifty:
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
dirk
Elfenkoning

Bericht door dirk »

rober schreef:
dirk schreef:
Hmm, Alhambra vaak gespeeld, maar deze regel is mij echt onbekend.
Ik heb de Duitse versie, en daar in staat:

"Besitzen mehrere Spieler gleich viele Gebäude einer
Sorte, so werden die Punkte der entsprechenden Plätze
geteilt. Dabei wird immer abgerundet."

Dus gewoon optellen en delen............. :shifty:
:shock: Dat wordt BGG inschakelen dan
Even opzoeken ....
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
dirk
Elfenkoning

Bericht door dirk »

Net even opgezocht op BGG en daar staat bij de regels inderdaad dat de scores bij gelijke stand gedeeld worden en afgerond naar beneden.

Ik heb Alhambra zelf niet meer hier (verkocht) maar wel Granada, dat is het bordspel van Alhambra, en daar staat de regel die ik hier eerder citeerde. Blijkbaar verschillen die twee spellen dus wel, enkel van die bepaalde regel. Voor de rest is het allemaal exact hetzelfde :?
Strange ....

Dus kleine correctie :
- bij Alhambra deel je bij een gelijke stand de punten door twee afgerond naar beneden
- bij Granada wint degene die het gebouw met de hoogste waarde heeft in geval van gelijke stand

Ik heb het zelf altijd gespeeld met de laatste regel (wat mij persoonlijk ook beter lijkt) omdat je dan meer op de duurdere tegels speelt. Binnenkort maar eens proberen met de andere regel dan.
Weliswaar wel heel raar van Queen dat ze twee spellen uitbrengen met dezelfde regels, behalve dan deze ??
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

Denk ook dat de twee beter werkt, maar zo hebben wij het nog nooit gespeeld. Ben wel benieuwd, denk wel dat dit het spel wezenlijk anders maakt.
Afbeelding
janeway
Rooster Booster

Bericht door janeway »

Thnx voor het beantwoorden.
Vind beide wel wat hebben eigenlijk, en hebben gisteren dan ook een combi van de regels gespeeld :-) als in eerste waarderingsronde kan maar 1 persoon de meeste gebouwen hebben, zijn dit er meer dan telt het hoogste gebouw, in ronde 2 kunnen dit 2 personen zijn (indien het er 3 zijn dan wordt eerst naar de waarde van de tegels gekeken) en in ronde 3 kunnen dit er 3 zijn.
Maar officieel is dus altijd delen dus zou je zelfs 0 punten kunnen krijgen.
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Persoonlijk lijkt ik de oorspronkelijk regel beter. (ik heb Granada of Alhambra met de andere regel nooit gespeeld)

Als er nu gelijk spel is, wordt de strijd om een bepaalde tegel spannender als die in het spel komt voor een telling.
Met de andere regel hoef je, als je een dure hebt, wat minder hard te knokken, omdat je dat al voordeel geeft bij gelijke stand. (maar dat is maar even een gevoel)

Wellicht dat de aanpassing van deze regel in Granada te maken heeft met de dubbelzijdigheid van de tegels en het feit dat je een gekocte tegel kunt omdraaien door hem in je werf te leggen?

Edit:
Net nog eens even uit interesse naar de regels van Granada zitten kijken.
Maar de scores zijn daar sowieso helemaal anders dan in Alhambra.
Elk gebouwtype is daar evenveel waard en je krijgt punten afhankelijk van het aantal gebouwen dat op moment van scoren aanwezig zijn in alle steden van de spelers. En dan afhankelijk van de score en je plek 3x 2x 1x de punten.

Gebouwen in Granada zijn allen in gelijke aantal aanwezig en de prijsverdeling is ook hetzelfde voor alle gebouwen.
In Alhambra zijn de gebouwen die minder punten opleveren, goedkoper en minder aanwezig dan de gebouwen de meer punten opleveren (en dus duurder zijn en groter in aantal)
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Plaats reactie