caylus
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- BenNevis
- Veenboer
-
jeroenh
- Professor Pimpel
-
Vogeltje
- Garnaal
- kim1983
- Jakkiebak!
- Contacteer:
- Jerome
- Gouverneur
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Er is geen enkele uitbreiding op de markt voor Caylus.kim1983 schreef:Waarschijnlijk zal je soel wel compleet zijn , maar er zijn ook uitbreidingen op de markt , dus mss daarom dat de weg wat langer is.
Verbeter me als dat toch zo is.
Er bestaat echter 1 extra tegel (de juwelier, het 10e grijze gebouw) die in de Amerikaanse uitgave bij het spel zat en die je op de Quined-stek kan vinden om zelf te printen en plakken.
Op het bord zijn 25 bouwplaatsen, waarvan er aanvankelijk 6 bebouwd zijn met roze tegels. In totaal zijn er 40 gebouwen maar als ik het goed heb kunnen er nooit meer dan 23 in het spel zijn, dus dan hou je twee lege vakken over, waar de provoost zich kan bevinden.
Dit kun je allemaal in de spelregels terugvinden, op de eerste bladzijde (behalve dat van die juwelier).
- kim1983
- Jakkiebak!
- Contacteer:
Ja ik had het al op dat een extra kaartje dat is al een uitbreiding .
dat is momenteel de enige uitbreiding.
Ik heb me laten vertellen door een spellenwinkel dat er nog een uitbreiding van tegeltjes op de markt zou komen.
maar daar heb ik tot nu toch nog niks over gevonden.
Het is niet onmogelijk dat er een uitbreiding bijkomt , aangezien het de laatste tijd de mode is om overal uitbreidingen bij te maken.
dat is momenteel de enige uitbreiding.
Ik heb me laten vertellen door een spellenwinkel dat er nog een uitbreiding van tegeltjes op de markt zou komen.
maar daar heb ik tot nu toch nog niks over gevonden.
Het is niet onmogelijk dat er een uitbreiding bijkomt , aangezien het de laatste tijd de mode is om overal uitbreidingen bij te maken.
http://www.spellenhut.be
-
Vogeltje
- Garnaal
- cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Probeer hier, waar Cyril Demaegd na ongeveer 10 tellen de juiste uitspraak ten gehore geeft: kee-luus', waarbij de 'uu' wel klinkt als onze 'uu', maar korter is. En maak een mooie sis-s aan het einde van het woord.
Dus geen kee'-lus, helemaal geen kai'-lus, en degene die kai'-loes uit z'n mond krijgt moet nodig even met meneer Mondzeep kennismaken
.
Dus geen kee'-lus, helemaal geen kai'-lus, en degene die kai'-loes uit z'n mond krijgt moet nodig even met meneer Mondzeep kennismaken
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Contacteer:
Hallo Det,cymric schreef:Probeer hier, waar Cyril Demaegd na ongeveer 10 tellen de juiste uitspraak ten gehore geeft: kee-luus', waarbij de 'uu' wel klinkt als onze 'uu', maar korter is. En maak een mooie sis-s aan het einde van het woord.
Dus geen kee'-lus, helemaal geen kai'-lus, en degene die kai'-loes uit z'n mond krijgt moet nodig even met meneer Mondzeep kennismaken.
Dit verhaal s.v.p. goed lezen en niet vergeten naar het filmpje te kijken.
Groetjes,
Erwin
- Piet
- Beheerder
- Contacteer:
De Fransen spreken het inderdaad uit zoals in het filmpje. Vergeet echter niet dat Caylus zijn oorsprong kent in de Romeinse tijd. De naam uitspreken met een Latijnse tongval lijkt mij dan ook even goed te zijn. In dat geval spreken we van 'kailoes'. In Vlaanderen hoor ik het meeste deze versie van de naam.
Wat ik al hoorde in Nederland neigde meer naar een Engelse interpretatie van het woord.
Allemaal aandachtig naar het filmpje kijken en luisteren en de naam dan zo uitspreken? Of houden we wat verschil tussen Vlaanderen en Nederland?
Wat ik al hoorde in Nederland neigde meer naar een Engelse interpretatie van het woord.
Allemaal aandachtig naar het filmpje kijken en luisteren en de naam dan zo uitspreken? Of houden we wat verschil tussen Vlaanderen en Nederland?
- Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Contacteer:
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Contacteer:
- Peter Hein
- Burgemeester