Roll Through The Ages: nieuwe editie

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Roll Through The Ages: nieuwe editie

Bericht door cymric »

MikeBzonderpuntje schreef:Wat mij betreft alleen geschikt om op saaie familiefeestjes de tijd door te komen, of in de kroeg met saaie vrienden om te kijken wie er nu weer een rondje haalt. In deze categorie dobbelgeluk is A fistfull of penguins een betere aanrader.
Als je even goed had gekeken, had je gezien moeten hebben dat élke dobbelworp nuttig is: het is dus geen 'illusie' van een tactische Yathzee, maar een 'realistische' tactische Yathzee. Als het alleen maar 'dobbelgeluk' zou zijn, zou ik dit spel beslist niet zo vaak winnen als ik doe. Het bovenstaande zeg ik overigens wel met de uitbreidingsregels in mijn achterhoofd, want het basisinvulschema voldoet duidelijk minder.

Of je het beter bij elkaar puzzelen van dobbeluitkomsten dan je tegenstander leuk vindt, is een ander verhaal; maar dan moeten ook titels als Yspahan of Troyes afvallen. En gek genoeg kun je die wel waarderen. Niet in de zin dat je ermee wegloopt, maar ze kunnen wel op een positief woordje rekenen. De harde afwijzing van RttA valt daarmee nogal op.

Labels:
Enrico
Caballero

Bericht door Enrico »

MikeBzonderpuntje schreef:In deze categorie dobbelgeluk is A fistfull of penguins een betere aanrader.
Tja, en zoals zo vaak verschillen meningen weer eens: ik heb A fistfull of penguins gespeeld en vond dat dus 3x niks. Er is een ongelofelijke wirwar aan punten te behalen die je alleen kunt onthouden als je het spel erg vaak speelt. En dan ook nog onder bepaalde voorwaarden (je krijgt punten, tenzij...). Bovendien ontgaat de logica in de samenstellingen van dieren mij volledig.
Bij RttA zie ik in ieder geval nog enige logica...
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

MikeBzonderpuntje schreef:Tussen al dit tomeloze enthousiasme
Lezen en interpreteren is ook een kunst. Ik lees nergens tomeloos enthousiasme. Ik lees commentaar van mensen die het 'wel leuk' vinden. Niemand schrijft er echt heel enthousiast over, laat staan tomeloos.

Ik vind Roll Through The Ages een leuk spel voor wat het is. Met de uitbreiding kan het wel degelijk een tactisch spelletje zijn. Het heeft wat kansberekening, wat push-your-luck en zelfs lichte interactie. Je plant ietwat vooruit, maar houdt tegelijkertijd rekening met wat anderen doen (qua piramides, skulls enz.). Dit alles komt samen in een dobbelspelletje wat je toch redelijk snel (30 minuten) kunt spelen. Het is geen diepgaand spel, maar het is ook zeker niet vrij van tactisch vernuft. Je moet het niet te serieus nemen, het is niet bedoeld als diepgaand analytisch spel, maar meer als luchtige fille. Als je dit toch niet gelooft, dan wil ik wel wat matches met je spelen en dan zal ik laten zien hoeveel geluk ik wel niet heb :wink:

Qua dobbelspel is het toch een van de betere (veel leuker dan bijv. Regenwormen. Fistful of Penguins ken ik niet) al vind ik momenteel toch King of Tokyo nog een stuk leuker (dat plezier mis ik soms wat in RttA waar mensen toch meer aan het denken en berekenen zijn). Overigens, de beoordeling van een spel mede bepalen door de naam die het heeft gekregen getuigt natuurlijk van een grote onzinnigheid. Roll through the Ages is een grapje, doelende op zowel het rollen van de dobbelstenen, als in dat er razendvlug (korte speelduur) door de tijdperken heen wordt gerold.
Afbeelding
Viva
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: la Vida

Bericht door Viva »

MikeBzonderpuntje schreef:In deze categorie dobbelgeluk is A fistfull of Penguins een betere aanrader.
Tijd voor een nieuwe poll: RtA Versus FoP :)
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Viva schreef:
MikeBzonderpuntje schreef:In deze categorie dobbelgeluk is A fistfull of Penguins een betere aanrader.
Tijd voor een nieuwe poll: RtA Versus FoP :)
Hmm, als ik zie hoe er gereageerd wordt op mijn cynisch bedoelde post staat de uitkomst daar al van vast....

@Cymric: Ik ben het totaal niet met je eens dat ik Roll through the ages leuker zou moeten vinden omdat ik toevallig Yspahan wel een leuk spel vind. In Roll through the ages is dobbelen het enige mechanisme, in Yspahan (en Trojes, en Roma) niet.
Father Vic
Party Animal

Bericht door Father Vic »

jeroenh schreef:
Viva schreef:Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de herschreven regels, wat zijn de aanpassingen?
Als je de QWG versie bezit, is deze (buiten het spelregelboekje) identiek aan de WGG versie.
Helemaal identiek ? Terwijl er toch 2 jaar tussen zit. Vreemd.

Ik meen enkele weken terug ergens te hebben gezien dat er in de loop der tijd wat developments waren bijgekomen. Maar geen idee tussen welke versies dit verschil er is gekomen. En kan dit ook niet meteen terugvinden.

Ik was naar deze topic op zoek omdat ik twijfel tussen aankoop van de White Goblin versie en de QWG versie die een kleine 2 euro goedkoper is.
Father Vic
Party Animal

Toch gevonden intussen :
Afbeelding

Maar zit dan bij de QWG versie niet het eerste en bij White Goblin het tweede ?
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Dat zijn niet de enige verschillen. Ook kun je met de extra regels schepen bouwen en de spelregels zijn iets veranderd.
Father Vic
Party Animal

Dus voor die kleine meerkost biedt de White Goblin versie toch ietsje meer ? Dan ga ik voor deze.
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Ervan uitgaande dat de 'uitbreiding' inbegrepen zit bij de duurdere versie zou ik dat doen inderdaad.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Flash schreef:Ervan uitgaande dat de 'uitbreiding' inbegrepen zit bij de duurdere versie zou ik dat doen inderdaad.
Ik zal even licht scheppen in de schemering :D

De versie onder het QWG Games-label (bij ons uitverkocht) en de een jaar geleden verschenen versie onder het White Goblin Games-label (her en der nog redelijk goed verkrijgbaar, al is ons magazijn nagenoeg leeg; spel is dan ook weer in reprint) hebben beide exact dezelfde adviesverkoopprijs. De spelregels in de White Goblin Games-versie zijn (naar onze mening) echter aangescherpt/verduidelijkt waar dat nog mogelijk was t.o.v. de QWG-versie en de hierboven geposte variant staat ook afgebeeld in het spelregelboekje van de White Goblin Games versie (was bij de QWG-versie niet het geval). Er zit echter geen blok bij met die variant (doos zit al tot de rand toe gevuld :D ).
Father Vic
Party Animal

Bedankt voor de verduidelijking. Ben voor die van White Goblin gegaan aan 1,70 euro meer (inderdaad zelfde adviesprijs, maar andere shop :P ). Wou me deze al lang kopen, maar had altijd gedacht te wachten tot ik 'm nog wat goedkoper op de kop kon tikken. Maar wellicht zou ik dan vooral moeten wachten hebben op een Duits of in het beste geval Engels exemplaar. Terwijl ik hiervan toch wel het liefst een Nederlandstalige versie had.