Nee, ik kan het hier niet mee eens zijn. Je weet namelijk ook van te voren dat per definitie ten minste één speler het spel op een andere manier moet gaan winnen. Wie dat is, wordt voor zover ik de regels heb begrepen door toeval bepaald kort nadat het spel van start is gegaan. Ook omdat het voor het spel absoluut noodzakelijk is dat er een host is, vind ik het wat flauw om de tijd die zeg maar tussen 'entering' van het ruimtestation en allereerste infectie zit te negeren.Bartjes! schreef:Feit is, dat iedereen het spel start met het doel om de cocon te vinden en te vernietigen. Feit is ook dat bij dat doel de winconditie hoort dat je enkel wint als je daar ook daadwerkelijk in slaagt. Dat er nog andere wincondities zijn, is voor dit doel dus totaal niet relevant.
Verder hebben we hier te maken met een spel; in dit specifieke geval een race. Dit vereist wat toelichting. Elke horrorfilm over dit onderwerp (The Thing, Alien, Event Horizon, ...) kent heel duidelijk de scheiding tussen mens en engerd: de mens is altijd goed (ondanks morele fouten), de engerd altijd slecht (ondanks de volkomen natuurlijke niet-menselijkheid). De hele film is altijd een oefening in verkennen hoever de mens gaat om zichzelf en zijn vrienden te redden; je zult nooit een film zien waarin de engerd de held is, of ten minste als wezen dat 'gewoon' zijn natuur volgt wordt afgeschilderd. Met andere woorden: de mensen winnen of verliezen; de engerd is gewoon. Echter in Panic Station wordt, wat pompeus gesteld, met deze traditie gebroken: ook de engerds kunnen winnen. En dan is het wel degelijk een valide strategie om te besluiten dat mens-zijn maar saai is en je zo snel mogelijk te laten infecteren. Ik ben het dus met Seabie eens dat de vergelijking met Hoogspanning niet klopt, omdat daar geen andere manier bestaat om te winnen; ik vind de vergelijking met Stone Age echter ook niet helemaal correct omdat het nog steeds om punten gaat en niet om hoe je je doel bereikt.
Wél een goed voorbeeld is een flauwe truc om een getimede Go-wedstrijd te winnen: vlak voordat de vlag van je tegenstander valt, doe je een zet waardoor hij een groot gedeelte van jouw stenen moet slaan. De tijd die nodig is om de stenen van het bord te halen komt van zijn klok; terwijl hij dat aan het doen is, loopt zijn tijd af, en verliest hij, terwijl de positie er misschien een van winst was. Deze manier van winnen zit niet in het oorspronkelijke spel waar het puur om omsingeling gaat, en wordt door iedereen afgekeurd. Dat doe je niet, zoiets. Maar door het introduceren van een klok wordt een serie extra regels toegevoegd waardoor deze tactiek/strategie wel een kans krijgt, en ook niet kan worden verboden. Alleen door de klok te verwijderen, verdwijnt deze winstmethode.
Analoog voor Panic Station: geen winstregels voor de aliens. Maar dan had je het probleem gekregen dat de aliens geen aandrang hadden om de mensen dwars te zitten behalve een flauw omdat het kan of omdat zijn opa mijn opa ooit 'lul' noemde; dat lijkt me ook niet de bedoeling.