Over interactie in Wingspan
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Edwin84
- Elfenkoning
- Lord Leuber
- Party Animal
Re: Over interactie in Wingspan
Lord Leuber schreef: di 25 nov 2025, 12:35 Enfin, dat was het, ik ga eens kijken of ik AI een stukje kan laten schrijven over interactie in bordspellen, dat is misschien ook wel lachen.
Lord Leuber, opdracht in CoPilot schreef: write a text about lack of interaction in Wingspan boardgame
Ongemodificeerd overgenomen. Beangstigend soms toch weer hoe scherp het erbij zit. Ik kan het met deze AI tekst eigenlijk grotendeels eens zijn, zeker ook inclusief het deel dat het niet negatief hoeft te zijn. Maar als we AI geen verder platform willen geven, negeer deze post gerust.AI schreef:The Lack of Player Interaction in Wingspan
Wingspan is widely praised for its beautiful artwork, thematic depth, and satisfying engine-building mechanics. However, one common critique among board gamers is its limited player interaction. Most of the gameplay revolves around building your own tableau of birds, optimizing food, eggs, and card draws to maximize points. While this creates a relaxing and strategic experience, it also means that players rarely influence each other’s boards in meaningful ways.
Interaction is mostly indirect: competing for bird cards in the shared tray, racing for end-of-round goals, or occasionally using birds that grant benefits when others take certain actions. These moments are subtle and often feel secondary to the core solitaire-like engine building. As a result, Wingspan can feel more like a parallel play experience rather than a dynamic contest, which may disappoint players who enjoy negotiation, blocking, or direct competition.
This design choice isn’t inherently negative—it suits players who prefer a calm, low-conflict environment. But for those seeking more engagement between players, Wingspan’s interaction can feel minimal, making it less appealing as a highly social or confrontational game.
- WTULTC
- Elfenkoning
Tuurlijk klopt dat, maar typ dan bijvoorbeeld ook “coöperatief Wingspan” in of zo?
Ik vind Wingspan namelijk coöperatief beter dan tegen elkaar. Daarbij hou ik de huisregel aan dat elke dichte vogel die de automa pakt zelfs 7 punten waard is ipv de maximale 5 punten volgens de normale regels.
Ik vind Wingspan namelijk coöperatief beter dan tegen elkaar. Daarbij hou ik de huisregel aan dat elke dichte vogel die de automa pakt zelfs 7 punten waard is ipv de maximale 5 punten volgens de normale regels.
- Pura Vida
- Kardinaal
Hahaha, ik dacht al, daar komt ie. Leuke oefening. Geeft ook precies het probleem aan van AI, los van de vele fouten die je soms tegenkomt: het is vaak correct op de meest oppervlakkige manier. Wat de grootste gemene deler op het wereld wijde web ergens van vindt, is lang niet altijd wat het werkelijk is. Zo ook als het gaat over interactie in Wingspan. Quod erat demonstrandum.Lord Leuber schreef: di 25 nov 2025, 12:50Lord Leuber schreef: di 25 nov 2025, 12:35 Enfin, dat was het, ik ga eens kijken of ik AI een stukje kan laten schrijven over interactie in bordspellen, dat is misschien ook wel lachen.Lord Leuber, opdracht in CoPilot schreef: write a text about lack of interaction in Wingspan boardgameOngemodificeerd overgenomen. Beangstigend soms toch weer hoe scherp het erbij zit. Ik kan het met deze AI tekst eigenlijk grotendeels eens zijn, zeker ook inclusief het deel dat het niet negatief hoeft te zijn. Maar als we AI geen verder platform willen geven, negeer deze post gerust.AI schreef:The Lack of Player Interaction in Wingspan
Wingspan is widely praised for its beautiful artwork, thematic depth, and satisfying engine-building mechanics. However, one common critique among board gamers is its limited player interaction. Most of the gameplay revolves around building your own tableau of birds, optimizing food, eggs, and card draws to maximize points. While this creates a relaxing and strategic experience, it also means that players rarely influence each other’s boards in meaningful ways.
Interaction is mostly indirect: competing for bird cards in the shared tray, racing for end-of-round goals, or occasionally using birds that grant benefits when others take certain actions. These moments are subtle and often feel secondary to the core solitaire-like engine building. As a result, Wingspan can feel more like a parallel play experience rather than a dynamic contest, which may disappoint players who enjoy negotiation, blocking, or direct competition.
This design choice isn’t inherently negative—it suits players who prefer a calm, low-conflict environment. But for those seeking more engagement between players, Wingspan’s interaction can feel minimal, making it less appealing as a highly social or confrontational game.![]()
![]()
- Lord Leuber
- Party Animal
Het was ook met een knipoog bedoeld Pura, hopelijk kwam het zo over.
En inderdaad, een gemene deler. Wie weet gebruikt hij zelfs deels eerder gezeur van mij om tot deze output te komen
En inderdaad, een gemene deler. Wie weet gebruikt hij zelfs deels eerder gezeur van mij om tot deze output te komen
- Lord Leuber
- Party Animal
Lord Leuber in CoPilot schreef:write a text about strong interaction in wingspan boardgame
Om maar te illustreren dat hij eigenlijk dezelfde argumenten gebruikt voor beide inputs.AI schreef: Strong Player Interaction in Wingspan
While Wingspan is often described as a peaceful engine-building game, it offers several clever mechanisms that create meaningful interaction between players. The most obvious form of interaction comes from the shared bird tray and food supply. Every time you draw cards or gain food, you’re competing for limited resources, which can lead to strategic timing and subtle blocking. Choosing when to take an action can deny opponents access to a key bird or the food they need for their next play.
End-of-round goals add another layer of tension. Players constantly monitor each other’s boards to stay competitive in categories like eggs, nests, or bird types. This creates a dynamic race where your choices are influenced by what others are doing, forcing you to adapt your strategy.
Additionally, certain bird powers trigger when opponents take actions, rewarding you with food, cards, or eggs. These reactive abilities keep you engaged even during other players’ turns, fostering a sense of connection and shared momentum throughout the game.
Although Wingspan avoids direct conflict, its interaction is far from absent—it’s woven into resource competition, goal chasing, and tactical timing. For players who enjoy subtle but impactful engagement, Wingspan delivers interaction that feels organic and thematic without sacrificing its calm, nature-inspired atmosphere.
- Pura Vida
- Kardinaal
Knipoog kwam zeker zo over. EnLord Leuber schreef: di 25 nov 2025, 14:35 Het was ook met een knipoog bedoeld Pura, hopelijk kwam het zo over.
En inderdaad, een gemene deler. Wie weet gebruikt hij zelfs deels eerder gezeur van mij om tot deze output te komen![]()
- Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
De grap is natuurlijk dat de AI in beide gevallen gelijk heeft. Of Wingspan veel of weinig interactie heeft hangt er vooral van af met welke ander spellen je het vergelijkt. Neem je andere tableaubouwers als Terraforming Mars of New Frontiers als tegenhanger, dan heeft het dat beduidend minder. Maar er zijn vast ook spellen waar Wingspan er wat betreft interactie beter afkomt.
Aan de andere kant: het is niet te ontkennen dat de solo-optie bij veel nieuwe spellen standaard wordt meegeleverd, en vaak zelfs wordt verwacht (geëist?). Veel spelers zijn nu eenmaal graag met hun eigen dingetje bezig, waarbij de acties van anderen prima vervangen kunnen worden door de geprogrammeerde acties van een automa: externaliteiten waar je omheen moet plannen. Het feit dat in dit klimaat Wingspan keer op keer uit de bus komt als populairste spel zegt mij genoeg over de mate van interactie.
Aan de andere kant: het is niet te ontkennen dat de solo-optie bij veel nieuwe spellen standaard wordt meegeleverd, en vaak zelfs wordt verwacht (geëist?). Veel spelers zijn nu eenmaal graag met hun eigen dingetje bezig, waarbij de acties van anderen prima vervangen kunnen worden door de geprogrammeerde acties van een automa: externaliteiten waar je omheen moet plannen. Het feit dat in dit klimaat Wingspan keer op keer uit de bus komt als populairste spel zegt mij genoeg over de mate van interactie.
- Pura Vida
- Kardinaal
AI heeft het natuurlijk in beide gevallen fout en kletst maar wat op basis van wat het systeem op internet bij elkaar kon scharrelen en kon koppelen aan wat ie dacht dat de vraag was. En de relatie met de opgekomen solo opties zie ik niet, waarbij ik je woorden toch een beetje negatief interpreteer. Als het over Wingspan gaat, is de neiging moeilijk te onderdrukken enigszins geringschattend te doen.Peter Hein schreef: di 25 nov 2025, 16:43 De grap is natuurlijk dat de AI in beide gevallen gelijk heeft. Of Wingspan veel of weinig interactie heeft hangt er vooral van af met welke ander spellen je het vergelijkt. Neem je andere tableaubouwers als Terraforming Mars of New Frontiers als tegenhanger, dan heeft het dat beduidend minder. Maar er zijn vast ook spellen waar Wingspan er wat betreft interactie beter afkomt.
Mensen zijn misschien wel helemaal niet "graag met hun eigen dingetje bezig", maar gewoon niet vaak in gelegenheid om met iemand van vlees en bloed een spel te spelen. Ik vind het volstrekt logisch dat in de groeiende bordspelmarkt er oog is voor alleenstaanden of mensen die geen medespelers kunnen vinden. Het is natuurlijk wèl een pluspunt dat Wingspan een (behoorlijk interactieve) automa heeft. En dat er in het algemeen vele goede solovarianten zijn uitgedacht die de interactie van een spel goed hebben nagebootst.
Over interactie in Wingspan heb ik genoeg gemeld hier, ook in vergelijking met andere tableau bouwers. Dat snijdt hoe dan ook meer hout dan beide AI antwoorden. Die op zichzelf treffend en grappig waren.