Tzolkin: The Mayan Calendar
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Xildur
- Munchkin
Re: Tzolkin: The Mayan Calendar
Hoe vaker ik hem speel, hoe leuker en "makkelijker" het gaat. Dit is een blijvertje in mijn collectie.
Labels:
- Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
The Game Master gaf een aanvulling op de spelregels inzeke maïs en technologische vooruitgang:
Toch komen we in onze spelersgroep er nog niet helemaal uit wat er nu echt bedoeld wordt. Kan iemand het onderscheid tussen de verschillende regelversies nog even verduidelijken?nieuwsbrief van The Game Master schreef:Tzolkin spelregel: speladvies The Game Master In de officiële spelregels van Tzolk’in staat bij de technologische ontwikkeling van landbouw op niveau 2 dat “als er geen maïstegel beschikbaar is, mag je toch maïs oogsten zonder een tegel te nemen”.
Op Boardgamegeek vind je een aanpassing van deze regel door de spelontwerpers waarbij deze regel is aangepast naar “als er geen maïstegel zichtbaar is, mag je toch maïs oogsten zonder een tegel te nemen.” Nu is dit dan wel de officiële regel, toch adviseert The Game Master om deze regel niet zo te hanteren om te voorkomen dat de uitstekende balans in dit spel in het geding komt. Als deze regel namelijk zo wordt gebruikt, dan is het lonend om een dominante maïsstrategie te spelen en hierdoor kunnen andere strategieën ondergeschikt raken. Dat komt omdat je op de verder op het tandwiel gelegen velden hierdoor ook geen bos hoeft af te branden om bij het maïs te komen. En hierdoor ook niet gestraft kunt worden door de goden.
The Game Master adviseert daarom aan alle spelliefhebbers die Tzolk’in graag spelen om als volgt om te gaan met deze regel: “als er geen enkele maïstegel bij het actieveld ligt, mag je toch maïs oogsten. Ongeacht of er nu een houttegel op de maïstegel ligt.” Met deze regel zorg je er voor dat je altijd maïs kunt krijgen en vormt de ontwikkeling op het landbouw pad dus meer een “zekerheid van maïs”, dan dat het een manier is om “ongestraft” grote hoeveelheden maïs weg te halen zonder enig risico dat je de goden boos maakt. Je moet nu naar ontwikkelniveau 3 om veel maïs weg te halen, maar het loont minder om het hele tandwiel vol te zetten met arbeiders.
- Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Ik dacht dat ik het snapte, totdat ze in de laatste paragraaf begonnen met "ongeacht of er nu een houttegel op de maistegel ligt"
En als ik het nog eens doorlees, snap ik er nog minder van. Aargh!
Ik blijf voorlopig wel spelen zoals wij het tot nu toe altijd gespeeld hebben, ik heb nog niet het gevoel gehad een ongebalanceerd spel te spelen.
Ik blijf voorlopig wel spelen zoals wij het tot nu toe altijd gespeeld hebben, ik heb nog niet het gevoel gehad een ongebalanceerd spel te spelen.
- Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Inderdaad.Mac-S schreef:Ik dacht dat ik het snapte, totdat ze in de laatste paragraaf begonnen met "ongeacht of er nu een houttegel op de maistegel ligt"
- Kire
- Munchkin
- Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
Mij lijkt volgende interpretatie de meest correcte om te gebruiken:
Als er geen mais vrij ligt en er is braakliggend terrein kan je toch mais oogsten. (Dus indien er nog geen braakliggend terrein is, kan je het voordeel niet benutten en moet je eerst hout opbranden.)
Dit maakt het voordeel dat je kan krijgen niet te sterk maar toch bruikbaar.
Als er geen mais vrij ligt en er is braakliggend terrein kan je toch mais oogsten. (Dus indien er nog geen braakliggend terrein is, kan je het voordeel niet benutten en moet je eerst hout opbranden.)
- Mac-S
- Genius
Ja, dat dacht ik ook. Maar de uitleg is wel erg wazig...
Overigens wordt er meestal snel genoeg hout gehakt door iemand, ik kan me weinig situaties herinneren waarin dit interpretatie-verschil een rol heeft gespeeld.
Overigens wordt er meestal snel genoeg hout gehakt door iemand, ik kan me weinig situaties herinneren waarin dit interpretatie-verschil een rol heeft gespeeld.
- Kire
- Munchkin
- Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
In ons laatste (en tevens eerste) spel, was het de tactiek van enkele spelers telkens naar het beste mais veld te gaan en daar dan veel mais te oogsten dank zij het voordeel. Bijgevolg bleven er daar steeds 4 mais met daarop 4 hout liggen. Dit leek me niet fair. Hier zou mijn bovenstaande interpretatie van de regel het spel leuker maken, denk ik.Mac-S schreef:Ja, dat dacht ik ook. Maar de uitleg is wel erg wazig...
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Contacteer:
Deze tekst van TGM rammelt aan alle kanten. Hier kun je niets mee.Mac-S schreef:Ik dacht dat ik het snapte, totdat ze in de laatste paragraaf begonnen met "ongeacht of er nu een houttegel op de maistegel ligt"![]()
Ook ik heb niks gemerkt van de genoemde onbalans.
- Legolias
- Professor Pimpel
- Contacteer:
Dit is de juiste interpretatie. Zo hebben de bedenkers van Tzolkin het ooit bedacht, maar dit bleek te ingewikkeld om uit te leggen (hier is een voorbeeldKire schreef:Mij lijkt volgende interpretatie de meest correcte om te gebruiken:
-
Jahwe
- Regenmaker
- Persoonlijke Ondertitel: Demo-Spel
- Contacteer:
Voor mij was het ook niet geheel duidelijk en heb dus even aan Hans wat meer uitleg gevraagd:
Dus de 4 tegels moeten weg oftewel het moet volledig braak liggen alvorens je het voordeel van tech niv 2 kan gebruiken.Je mag alleen mais halen met de technologie op niveau 2 (niveau 3 heeft een versterkende werking op het voordeel van niveau 2), mits er geen maistegels meer aanwezig zijn op de opbrengstvelden (en dus niet wat één van de spelontwerpers aangaf: mits er geen maistegels zichtbaar zijn)
De spellenspeciaalzaak in Leuven! http://www.demo-spel.be
- Hijacker
- Genius
Zie ik het goed, er komt ook een expansion voor Tzolkin ? 
Tzolk'in: The Mayan Calendar - Tribes & Prophecies
- maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Ik zag het idd ook op BGG!Hijacker schreef:Zie ik het goed, er komt ook een expansion voor Tzolkin ?
- Mac-S
- Genius
Dat is volgens mij helemaal nooit de bedoeling geweest, niet het oorspronkelijke idee van de ontwerpers en niet de aanpassing van CGE.Jahwe schreef:Voor mij was het ook niet geheel duidelijk en heb dus even aan Hans wat meer uitleg gevraagd:
Dus de 4 tegels moeten weg oftewel het moet volledig braak liggen alvorens je het voordeel van tech niv 2 kan gebruiken.Je mag alleen mais halen met de technologie op niveau 2 (niveau 3 heeft een versterkende werking op het voordeel van niveau 2), mits er geen maistegels meer aanwezig zijn op de opbrengstvelden (en dus niet wat één van de spelontwerpers aangaf: mits er geen maistegels zichtbaar zijn)
Het oorspronkelijke idee was dat er minimaal één landje braak moest liggen, maar dat werd verwarrend als je met twee of drie spelers speelt want dan liggen er minder tegeltjes dus ligt er ogenschijnlijk altijd eentje braak... daarom zijn de regels versimpeld (als ik het goed begrepen heb, haha).
Met de wijziging die The Game Master voorstelt, versimpel je de regels ook maar dan de andere kant op, met als gevolg dat die technologie in sommige potjes bijna niets meer waard is. Dat is net zo slecht als een aanpassing die iets te sterk maakt.
Overigens is het zo dat in de meeste potjes er genoeg hout gehakt wordt en de regel niet of nauwelijks gebruikt hoeft te worden, laat staan dat iemand er misbruik van kan maken.
-
stienus
- Joker
maxitaxi777 schreef:Ik zag het idd ook op BGG!Hijacker schreef:Zie ik het goed, er komt ook een expansion voor Tzolkin ?
Op de site van Czech Games is er nog nix van vermeld... Maar ik kijk er al wel naar uit
- Jk_W
- Meeple
De uitbreiding zal verkrijgbaar zijn op Spiel dit jaar.stienus schreef:maxitaxi777 schreef:Ik zag het idd ook op BGG!Hijacker schreef:Zie ik het goed, er komt ook een expansion voor Tzolkin ?
Op de site van Czech Games is er nog nix van vermeld... Maar ik kijk er al wel naar uit