Spiel 2012: Welk spel kijk je het meest naar uit?

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Mistharfare
Website beheerder

Re: Spiel 2012: Welk spel kijk je het meest naar uit?

Bericht door Mistharfare »

Ik denk dat CO2 het net niet gaat redden vanwege thema, auteur en al dan niet over de top art en Robinson Crusoe na het lezen van de spelregels spreekt het me niet meer zo aan, twijfel nog hierover.

Daarnaast verwacht ik veel van Tzolkin The Mayan Kalender. Indien de mechanismen, het speelplezier en de art allemaal goed vallen kon dit wel eens een topper worden indien de herspeelbaarheid dan ook nog hoog is natuurlijk.

De designer Simone Luciani komt dit jaar na enkele onbekende spellen opeens met 3 spellen naar Essen namelijk Sheepland, Urbania en Tzolkin. Misschien deze Italiaan in de gaten houden.

Preview | Part 1 | Part 2 | Part 3

Hierbij enkele foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Labels:
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof

Bericht door Jorrit »

Ik ben ook erg benieuwd naar dit spel. Vind de uiteindelijke tandwielen niet zo heel mooi gekozen. Deze zagen er bijna beter uit op het prototype..
Afbeelding
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Bericht door spellenclubapeldoorn »

Ziet er goed uit ben benieuwd!!!
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

Gister de regels gelezen voor OddVille
Ziet er leuk uit - misschien niet heel vernieuwend, maar wel wat leuke vondsten, en volgens mij snel uit te leggen, dus zou makkelijk op tafel moeten komen.

Afbeelding

OddVille op Boardgamegeek
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

Misth schreef:Ik denk dat CO2 het net niet gaat redden vanwege thema, auteur en al dan niet over de top art en Robinson Crusoe na het lezen van de spelregels spreekt het me niet meer zo aan, twijfel nog hierover.
CO2 redde het bij mij niet vanwege de auteur, en vanwege het ogenschijnlijk gekunstelde geheel dat neerkomt op een economisch spel van vraag, aanbod en ontwikkeling van nieuwe mogelijkheden in ruil om elders nog even op de oude voet verder te gaan. Er kleeft verder een semi-coöperatief tintje aan omdat de spelers een randvoorwaarde wordt opgelegd dat de CO2-concentratie niet boven de 500 ppm mag komen vanwege algeheel verlies. Ik zag daar ook niet zoveel brood in omdat zo'n semi-coöpmechanisme het in mijn spelerskringen niet goed doet. Het onderwerp vind ik daarentegen wel goed gekozen, zij het dat de echte klimaatveranderingen wel heel erg worden geabstraheerd door ze te koppelen aan de CO2-concentratie en kaarten met daarop nare gebeurtenissen à la 'verlies 1 eenheid productie' of iets dergelijks.

Ik zal het in de toekomst vast wel eens spelen, maar voor nu heb ik geen behoefte aan nadere kennismaking.
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Misth schreef:... en Robinson Crusoe na het lezen van de spelregels spreekt het me niet meer zo aan, twijfel nog hierover.
Ik begin ook te twijfelen. Ik ben wellicht een uitzondering, maar ik vind de artwork eigenlijk niet zo bijzonder. Bovendien vind ik de spelregels er lelijk uitzien (frustrerend om te lezen!). Ik heb ze grof doorgelezen en het lijkt me ontzettend fiddly met tig componenten. Ik denk dat ik het niet ga aanschaffen in Essen, maar misschien (als het goed wordt ontvangen) later wel.
Afbeelding
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

Robertopellizini schreef:
Misth schreef:... en Robinson Crusoe na het lezen van de spelregels spreekt het me niet meer zo aan, twijfel nog hierover.
Ik begin ook te twijfelen. Ik ben wellicht een uitzondering, maar ik vind de artwork eigenlijk niet zo bijzonder. Bovendien vind ik de spelregels er lelijk uitzien (frustrerend om te lezen!). Ik heb ze grof doorgelezen en het lijkt me ontzettend fiddly met tig componenten. Ik denk dat ik het niet ga aanschaffen in Essen, maar misschien (als het goed wordt ontvangen) later wel.
Het leider probleem zou hij oplossen met dit spel maar dit blijkt nergens uit, zie ook forum BGG. De spelregels had hij misschien beter weer zelf kunnen schrijven, man wat een blokken tekst en de art is niet overtuigend inderdaad.

Ignacy heeft al wel gereplyed dus nog even afwachten op zijn laatste deel maar het spel is al gedropt in de wishlist. Heb genoeg aan Flash Point en met de groep waarmee ik speel hebben we echt overleg, dat wel met andere cooperatieve spellen anders is. Heb bij cooperatieve spellen meer dat ik me moet kunnen inleven in het thema van het spel en dat de acties die je doet ook logisch zijn en ik vind Flash Point goed uitgewerkt.
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Na het kijken van dit filmpje:

Staat Terra Mystica hoog op mijn lijstje. De prijs van €50 zorgt ervoor dat ik het het liefste eerst zou willen spelen.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Ik kwam redelijk ver met de regels van Terra Mystica: met het spelmateriaal erbij wordt het wel duidelijker. Ik ben er minder enthousiast over geworden. Ten eerste is de prijs zeer hoog voor het gebodene; ten tweede is het interactieve element (bij elkaar blijven en zo macht tegen punten uitruilen, of er alleen op uittrekken en het zonder macht stellen) een beetje ondergesneeuwd in een flinke stapel mechanismetjes en conversieprocessen die niet veel anders lijken te doen dan grondstoffen uitruilen tegen betere actiemogelijkheden. Ik krijg daardoor het gevoel eerder heel goed op de juiste knopjes te moeten drukken dan dat ik 'organisch' de zaak laat aangroeien en met slimme kunstgrepen mijn tegenstanders een hak zet. Dat gezegd: het ontwerp is voor zover ik kan zien toevalsloos en teveel interactie is dan eigenlijk ook niet wat je wilt. Dan zou het gebodene in combinatie met de asymmetrische volkereigenschappen wel eens prima kunnen zijn voor een aangename spelervaring. Maar het gevoel van 'veel gepruts en gedoe' blijft wel.
meijerc
Burgemeester

Bericht door meijerc »

Ik hou het simpel en kijk uit naar City of Horror en de uitbreiding voor King of Tokyo. Verder ben ik ook erg benieuwd naar Vampire Empire van QWG maar die wil ik eerst spelen want ik heb mij vorig jaar al gebrand aan Panic Station en Revolver.

Sent from my Atari 2600 using Tapatalk
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Ik had een paar weken geleden de regels van Terra Mystica al gelezen en het lijkt mij ook best interessant. Maar ik was het alweer helemaal vergeten totdat jullie er hier over begonnen...
Ik lees te veel over nieuwe spellen denk ik, misschien moet ik toch eens een lijstje gaan bijhouden ergens.
Terra Mystica mag er dus ook op, maar wel als try-before-I-buy want ook deze doet fink mee aan de inflatie.
Davio
Nederlands Kampioen Dominion 2012

Bericht door Davio »

Ik ben erg benieuwd naar Tokaido, het ziet er in ieder geval prachtig sereen uit.

Erg feng shui! :D
Suzan
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Board Game Stats

Bericht door Suzan »

Ik heb ook een lijstje gemaakt met alles wat op een of andere manier onze interesse getrokken heeft: geeklist.

Het is zeker geen must-buy lijst, meer een dat-moeten-we-zeker-even-bekijken lijst.
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Ik ben inmiddels ook enthousiast over Amber.

Afbeelding

Eenvoudig spel, 2-6 spelers, 30 minuten. Strategisch lijkt er behoorlijk wat in te zitten.

Je trekt 6 tegels met daarop straten en meren. Iedere beurt plaats je 1 tegel en vul je je hand weer aan tot 6. Vanuit jouw kasteel ga je die wegen naar kastelen (andere spelers) en dorpen leggen, om zo punten te scoren. Daar heb je eenrichtingswegen bij en meren om delen te blokkeren. Daarnaast kun je door aan speciale condities te voldoen ook rechte straten opeens vervangen door een brug of een rotonde.

Spelregels: http://www.rebel.pl/repository/files/instrukcje/AMBER %5BEN%5D.pdf
Aras
Geheim Genootschap

Bericht door Aras »

Ik heb deze ook gepreorderd, juiste link :wink: http://www.rebel.pl/repository/files/in ... BEN%5D.pdf
Afbeelding