Vraagje aan de veelspelers van dit spel:
- 1e indruk van mij lijkt dat het reizen naar verhouding veel te duur is tov de andere manieren om punten binnen te harken. Zeker tov de markt.
Klopt dit?
Met name dat je bij elke reis weer een huifkar moet inleveren lijkt een beetje te veel van het goede. We hebben dit spel met 4 man gespeeld... en alle 4 lieten het reizen links liggen.....
Het spel vind ik wel aardig, maar het idee dat het niet in balans is zal me tegenstaan om me het opnieuw op de tafel te leggen.
Reizen in het Dorp
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Bongo
- Condottiërre
- Persoonlijke Ondertitel: #homoludens
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Reizen in het Dorp
Ik heb het spel tot op heden 1 keer gespeeld met 2 spelers en wij gingen allebei als een gek reizen juist, haha. Het is natuurlijk wel zo dat reizen pas rendabel wordt, als je veel steden bezoekt. Bij het maar bezoeken van 1 of 2 steden, is het verdiende puntenaantal erg weinig. Bezoek je er 6, dan loopt het lekker op in de punten; het is dus vooral een keuze of je gaat reizen.EEMBC/Bongo schreef:Vraagje aan de veelspelers van dit spel:
- 1e indruk van mij lijkt dat het reizen naar verhouding veel te duur is tov de andere manieren om punten binnen te harken. Zeker tov de markt.
Klopt dit?
Met name dat je bij elke reis weer een huifkar moet inleveren lijkt een beetje te veel van het goede. We hebben dit spel met 4 man gespeeld... en alle 4 lieten het reizen links liggen.....
Het spel vind ik wel aardig, maar het idee dat het niet in balans is zal me tegenstaan om me het opnieuw op de tafel te leggen.
We zijn beide spelers die toch wel vooruit kijken en zoeken naar het maximale aantal punten dus het feit dat geen van ons het reizen links liet liggen, geeft ook wel aan dat het puntenaantal niet slecht was.
Misschien was jullie marktaanbod toevallig een paar keer erg goed? Als je die goederen al op zak hebt die nodig zijn voor de markt, hoef je waarschijnlijk in een later stadium (zoals hierboven al gezegd) niet meer aan reizen te beginnen als je toch nog maar 2 of 3 steden kan bereiken in de resterende tijd. Wellicht is dat de keuze die jullie daarom allemaal hebben gemaakt?
Daarnaast werkt misschien ook nog wel het groepsgevoel mee; als niemand ervoor gaat, waag ik me er ook niet aan (terwijl het ook juist gunstig kan zijn om te gaan voor iets waar niemand anders voor gaat). Natuurlijk weer een hele andere insteek maar wellicht speelt het een kleine rol
Laatst gewijzigd door maxitaxi777 op ma 28 okt 2013, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
humske
- Wereldkampioen Carcassonne 2011
- Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!
reizen is een van de strategien om het spel te winnen. Maar het is wel een moeilijkere om te spelen en lukt zeker niet de eerste paar keer dat je het speelt. Belangrijk is als je voor die strategie kiest, er niet 2 anderen het ook doen. Want dan gaat het sowieso niet lukken.
De marktstrategie is er ook, maar geldt ook weer hetzelfde voor. Als iedereen het doet is het niet winnend. Dit geldt ook voor de andere strategien (ik ga ze natuurlijk niet allemaal verklappen, het is leuker om dit zelf uit te zoeken).
Ik heb het spel zowel voor een NK bordspellen als voor EK bordspellen gespeeld, dus weet wel een beetje wat er mogelijk is.
De marktstrategie is er ook, maar geldt ook weer hetzelfde voor. Als iedereen het doet is het niet winnend. Dit geldt ook voor de andere strategien (ik ga ze natuurlijk niet allemaal verklappen, het is leuker om dit zelf uit te zoeken).
Ik heb het spel zowel voor een NK bordspellen als voor EK bordspellen gespeeld, dus weet wel een beetje wat er mogelijk is.
~ Always look on the bright side of life ~

-
roel40
- Jakkiebak!
Ik speel Het Dorp ook regelmatig, heb door te reizen ook kunnen winnen, maar is zeker een wat lastigere optie... vaak wordt deze optie niet gekozen en juist dan moet je ervoor gaan... de marktoptie lijkt vaak iets rendabeler... maar het spel vind ik zeker goed in elkaar zitten en op diverse manieren kun je winnen!
-
N2xU
- Grote Dienaar
Het reizen is inderdaad wat zwak. Ervaren spelers zullen meestal even naar een 3-puntenstad reizen om de meeple daar meteen te laten sterven om zo in de kronieken terecht te komen. In de uitbreiding zitten wel kaarten die het mogelijk een betere optie kunnen maken.