Russian Railroads

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

missiloon
Munchkin

Russian Railroads

Bericht door missiloon »

Ik hoor erg veel goede dingen over dit spel, en toch kan ik er nog niet heel erg veel over vinden. weinig filmpjes op bgg, en weinig waarderingen, zeker in onze database hier op bsm!

Ik zag namelijk dat de titel 220 keer is bekeken, maar er zijn 0 reacties en geen waarderingen :(

Zou er iemand wat meer over deze titel willen vertellen ?
Afbeelding

Labels:
Suzan
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Board Game Stats
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: Russian Railroads

Bericht door Suzan »

Het komt redelijk complex over, en het duurt even om alle regels uit te leggen, maar als je eenmaal een paar rondes hebt gepeeld, klikt dat wel en zijn de opties niet moeilijk. Wel lastig is het om goed te spelen denk ik, dat zal wel een paar potjes duren, maar dat lijkt me een voordeel ;)
vdbmalmsteen
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Hell Yeah !!!

Bericht door vdbmalmsteen »

Commentaar van iemand wiens Essen list ik volgde:

Like i wrote above, solid game, lot's of ways to score points, different strategies to be taken...

The first and second players came very close at the end and followed completely different strategies throughout the game... and that's always a good thing.

No new fancy mechanics... it is a very straightforward worker placement game... but it works very well...

En in een volgende post:

Ben, i did enjoyed it quite a lot. But i do understand what you're saying with the "silly" fun and "serious" fun.

In my book, and bare in mind i have only played it once, RR will never become an Age of Steam, or an Indonesia... just a couple of games the popped into mind.

But the fact remains that it is very well put together... and it is a lot of fun. I wouldn't go so far as to call it silly fun, that's Galaxy Trucker territory IMHO.

It is an almost zero luck game, with some cool player interaction regarding action choices, lots of options and lots of different strategies to pursue.

From the games some friends of mine already played, the winning score is very similar but the strategies used to get there were very different, so it is also very well balanced.
Afbeelding
pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur

Bericht door pleunie.william »

Hoi Ilona.

Ik heb Russian Railroads inmiddels drie keer gespeeld, en ik vind het een geweldig spel! Kort gezegd is het een engine builder / worker placement met legio mogelijkheden. Het goede nieuws: morgenochtend wordt Russian Railroads afgeleverd bij 999-Games en komt dus mee naar het Spellenspektakel! Je kunt de demo volgen in de 999-Games stand bij Els, of mij als Els bezet is met De Poorters van Nieuwstad.
Afbeelding
aicirtap
Critico
Contacteer:

Bericht door aicirtap »

Ik kom zaterdag ook even aanschuiven bij een potje RR, ben nieuwsgierig :)
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

pleunie.william schreef:Hoi Ilona.

Ik heb Russian Railroads inmiddels drie keer gespeeld, en ik vind het een geweldig spel! Kort gezegd is het een engine builder / worker placement met legio mogelijkheden. Het goede nieuws: morgenochtend wordt Russian Railroads afgeleverd bij 999-Games en komt dus mee naar het Spellenspektakel! Je kunt de demo volgen in de 999-Games stand bij Els, of mij als Els bezet is met De Poorters van Nieuwstad.

Dat is ook precies de reden waarom ik al van te voren wat info probeer in te winnen, omdat 999 games het spel heeft op SpSp :clap:

Zou het ook een goed spel met 2 personen, of vooral met meer? En ja wat mij erg aanspreekt in wat ik tot dusver hoor is dat meerdere wegen tot de overwinning kunnen leiden.
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

inderdaad leiden meerdere wegen tot de overwinning. Ik heb het zelf pas 2x gespeeld dus ik heb ze nog niet allemaal ontdekt!

Tot nu toe alleen met 4 spelers gespeeld, maar ik denk dat het met 2 ook goed te spelen is. Er is voor 2 spelers aan de achterzijde van het bord nog een speelbord, zodat de mogelijke opties zijn afgestemd op het aantal spelers. Zeker een mogelijkheid dus!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
dominique
Hazelnoot Ridder
Contacteer:

Bericht door dominique »

humske schreef:inderdaad leiden meerdere wegen tot de overwinning. Ik heb het zelf pas 2x gespeeld dus ik heb ze nog niet allemaal ontdekt!
Ik heb het spel nog niet gespeeld maar ik lees wel enkele verontrustende berichten op BGG over een dominante strategie. Toch maar even de kat uit de boom kijken.
https://detafelplakt.com/
pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur

Bericht door pleunie.william »

Als je bij dit spel je tegenstanders een beetje in de gaten houdt, kun je hun plannen doorzien en jouw arbeiders zetten op plekken die voor hun belangrijk zijn. Het is dan niet zo dat jij je arbeiders opoffert; elke actie levert je voordeel op. Als je iemand telkens met dezelfde strategie laat winnen, ligt dat ook een beetje aan jezelf.
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

dominique schreef:Ik heb het spel nog niet gespeeld maar ik lees wel enkele verontrustende berichten op BGG over een dominante strategie. Toch maar even de kat uit de boom kijken.
Wat ik gelezen heb, zijn er al zeker drie verschillende strategieën aangedragen als zijnde "DE dominante strategie". Mensen zijn altijd zo snel met hun conclusies op dit gebied, je zou toch denken dat ze het na al die jaren wel geleerd hebben...

Wie herinnert zich nog de eerste berichten over Puerto Rico - Hospice is too strong!, Dominion - Big Money is unbeatable and boring!, Stone Age - Starvation strategy is overpowered!, A Few Acres of Snow - Halifax Hammer is... oh wacht... :mrgreen:
Maar goed, in de meeste gevallen zijn die berichten dus niet waar. Zeker niet als ze verschijnen in de eerste twee weken nadat een spel is verschenen.
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

aicirtap schreef:Ik kom zaterdag ook even aanschuiven bij een potje RR, ben nieuwsgierig :)
+1
Ik heb het op Essen na lang twijfelen laten liggen maar na al het goeds dat ik er achteraf nog over gelezen en gehoord heb wil ik het zeker eens spelen en/of kopen
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
Skallagrim
Veenboer

Bericht door Skallagrim »

Gisteren gespeeld en ik vond RR maar zozo.
We speelden vrij diverse strategieën. Een speler ging volledig op industrie, een speler ging op de derde route, die elke beurt een vast aantal punten scoort gecombineerd met point grabs op andere routes, ikzelf ging voor engineers en de eerste route zoveel mogelijk uitbouwen gecombineerd met de voordelen uit de tweede route, een laatste speler ging ook voor engineers en een halve track industrie gecombineerd met de eerste en tweede route.

Uitkomst: de speler die voor de derde route eerst ging en zich daarna concentreerde op points grab werd nooit meer ingehaald. Industrie scoorde verrassend minder en eindigde derde. De eerste route volledig uitbouwen met witte rails leverde een laatste plek op. De speler die een beetje vanalles had gedaan eindigde tweede op enkele punten van de eerste.

Pro:
* erg solide mechanismen
* je moet je workers niet onderhouden
* veel opties en elke actie is waardevol
* er zijn diverse strategieën mogelijk
* speelt vrij snel en vlot
* het bord is functioneel en de iconen zijn duidelijk

Twijfelgeval:
* Immense point grab: je wordt om de oren geslagen met punten en al van de eerste ronde is het belangrijk om zoveel mogelijk punten te scoren, want je scoort ze elke ronde opnieuw. Een opbouwende strategie lijkt me de zwakkere strategie of toch de moeilijkere strategie te zijn.
[edit: had dit eerst als contra genoemd, maar is eerder iets wat me sterk opviel.]

Contra:
* Enorm droog , het thema is totaal afwezig, ik vind het een erg abstract spel
* Niet innoverend, ik heb het gevoel dit al eerder gespeeld te hebben
* Interactie tussen spelers is er niet
* het is erg moeilijk om nog terug te komen eens je achter begint te lopen
* het spel voelt erg mechanisch aan
* het artwork van het bord is minimalistisch
Laatst gewijzigd door Skallagrim op ma 09 dec 2013, 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.
16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!
Contacteer:

Bericht door 16 Feet Pauly »

De eerste route volledig uitbouwen met witte rails leverde een laatste plek op.
Dan is er denk ik iets niet goed gegaan, deze strategie moet je vol voor gaan en moet de laatste 2 ronden minstens 100 punten opleveren.

Ik denk dat je dit spel vaker moet spelen alvorens je het gaat waarderen. Ik vind het een top spel, het heeft mij wel gegrepen, ik wil het zeker nog eens spelen, heb hem nu 3 keer gespeeld.
Skallagrim
Veenboer

Bericht door Skallagrim »

16 Feet Pauly schreef:
De eerste route volledig uitbouwen met witte rails leverde een laatste plek op.
Dan is er denk ik iets niet goed gegaan, deze strategie moet je vol voor gaan en moet de laatste 2 ronden minstens 100 punten opleveren.

Ik denk dat je dit spel vaker moet spelen alvorens je het gaat waarderen. Ik vind het een top spel, het heeft mij wel gegrepen, ik wil het zeker nog eens spelen, heb hem nu 3 keer gespeeld.
Ik ga inderdaad wel akkoord met het feit dat je een spel meerdere keren moet spelen om het te doorgronden. Ik zou het spel vooral opnieuw willen spelen om mijn strategie te verbeteren of een andere strategie te proberen en mijn nederlaag uit te wissen :P RR heeft zeker en vast erg solide gameplay, degelijke uitvoering en een zekere diepgang, zoals ik aangaf in mijn pro's.
Anderzijds voel ik er weinig voor om het spel opnieuw te spelen omdat er zoveel andere games zijn die ik meer vernieuwend, thematischer, interactiever en intrigerender vind.
Uiteraard verschillen smaken en ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die dit spel erg graag zullen lusten.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Skallagrim schreef:* Interactie tussen spelers is er niet
Mag bij jullie elk actieveld door meerdere arbeiders worden gebruikt? Zo ja, dan is er inderdaad geen interactie tussen spelers. :wink:
Plaats reactie