Regelvraag Takenoko

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

suzanne24
Geheim Genootschap

Regelvraag Takenoko

Bericht door suzanne24 »

Is het toegestaan om gehaalde opdrachtenkaartjes op hand te houden (zolang het totaal uiteraard niet meer dan 5 kaarten wordt) om zodra de laatste ronde is in gegaan (wel of niet door jouw toedoen) ineens een heel aantal gehaalde kaartjes neer te leggen?

Hierdoor kun je namelijk meer kaartjes spelen en bovendien je tegenstander te verbazen met je gehaalde punten.
Afbeelding

Labels:
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Regelvraag Takenoko

Bericht door dirk »

dat kan inderdaad maar je moet wel zien dat ze op het moment dat je ze speelt nog geldig zijn. Als je bv een bepaalde hoogte moet halen en je tegenstander knabbelt er op het laatste nog eentje af kan je die opdracht niet meer halen :shifty:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

dat kan zeker en is best een leuke strategie maar een ander heeft evenveel beurten om kaartjes te vervullen ...
soms is het ook gewoon beter om zo snel mogelijk te stoppen natuurlijk ...
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Ik kwam er gisteren achter dat ik takenoko heel anders speel dan mijn tegenstander humske.
Wij hadden dus de volgende vraag.

Je hebt 2 actiefiches. Moet je, na het gooien van de dobbelsteen, al bepalen waar je beide actiefiches neer gaat zetten. Of mag je eerst 1 actie doen en daarna bepalen wat je 2de actie is. Ik vind de spelregels daarin dus niet geheel duidelijk. Ik heb altijd op de laatste manier gespeeld en humske op de eerste manier. En dat maakt het spel wel heel anders.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

Je hebt twee acties die je een voor een afhandelt. Het kan dus dat je na de eerste actie een opdracht hebt vervult en na je tweede actie een andere. Volgens mij staat nergens dat je beide acties simultaan moet doen.
Afbeelding
LarsVanSchagen
Locomotief

Bericht door LarsVanSchagen »

De volgorde staat duidelijk beschreven.

Eerst het weer bepalen met de dobbelsteen
Dan twee verschillende acties selecteren (tenzij het waait)
Daarna twee acties uitvoeren en je mag zelf bepalen in welke volgorde.
DeKerstman
El Capitan

LarsVanSchagen schreef:De volgorde staat duidelijk beschreven.

Eerst het weer bepalen met de dobbelsteen
Dan twee verschillende acties selecteren (tenzij het waait)
Daarna twee acties uitvoeren en je mag zelf bepalen in welke volgorde.
Of drie, als de zon schijnt.
Afbeelding
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Ok dan deed ik het dus wel juist :mrgreen:
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
Gebruiker 6854

Bericht door Gebruiker 6854 »

Huh, ik ben in de war, je deed het toch juist fout? De bedoeling lijkt te zijn dat je voordat je de acties gaat spelen, al bepaald welke acties je gaat spelen. Ik heb altijd gespeeld dat je na de eerste actie de tweede kunt bepalen. :crazy:
DeKerstman
El Capitan

Ja, dat staat er toch? Je hebt 2 (of 3) acties en je kiest er een en voert deze uit, daarna kies je je 2e actie enz. Dus als je met je eerste actie een opdrachtkaart neemt of een tegel aanlegt, kun je met je 2e actie (en je 3e, als je "zon" hebt gedobbeld) besluiten om daar wat mee te doen.
Afbeelding
Gebruiker 6854

Hmm, zo vat ik het niet op. :shock:
LarsVanSchagen
Locomotief

Bericht door LarsVanSchagen »

DeKerstman schreef: Ja, dat staat er toch? Je hebt 2 (of 3) acties en je kiest er een en voert deze uit, daarna kies je je 2e actie enz. Dus als je met je eerste actie een opdrachtkaart neemt of een tegel aanlegt, kun je met je 2e actie (en je 3e, als je "zon" hebt gedobbeld) besluiten om daar wat mee te doen.
Dit is dus fout. Je moet als eerste alle 2 (of 3) acties kiezen. Pas daarna ga je ze uitvoeren, maar dan moet je al gekozen hebben wat je met je tweede actie gaat doen.
Gebruiker 6854

Top, dan snap ik het nu goed! Ik ga het meteen uitproberen om juist te spelen vandaag en kijken of dat iets verandert. :thumbup:
Gebruiker 6854

Het veranderde eigenlijk weinig aan het spel bij ons, maar het ging wel sneller, omdat spelers niet elke ronde twee keer moeten nadenken over hun moves...
DeKerstman
El Capitan

LarsVanSchagen schreef:
DeKerstman schreef: Ja, dat staat er toch? Je hebt 2 (of 3) acties en je kiest er een en voert deze uit, daarna kies je je 2e actie enz. Dus als je met je eerste actie een opdrachtkaart neemt of een tegel aanlegt, kun je met je 2e actie (en je 3e, als je "zon" hebt gedobbeld) besluiten om daar wat mee te doen.
Dit is dus fout. Je moet als eerste alle 2 (of 3) acties kiezen. Pas daarna ga je ze uitvoeren, maar dan moet je al gekozen hebben wat je met je tweede actie gaat doen.
Nee, dat is het niet. Nergens in de spelregels staat dat het zo moet. Het enige dat in de spelregels staat is dat je eerst de dobbelsteen moet rollen en daarna de acties kiezen. De officiële FAQ vermeldt zelfs dat het wel zo mag zoals ik heb beschreven.

Voor de volledigheid hierbij de link naar de FAQ op de website van Matagot:
http://www.matagot.com/IMG/pdf/takenoko_faq_eng-2.pdf
Afbeelding