Munchkin

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Juhani
Jakkiebak!

Munchkin

Bericht door Juhani »

Hèhè, natuurlijk is dit hét spel waarmee je eigen regels kunt verzinnen. Toch heb ik een vraagje. Ik speel het spel met twee vriendengroepen, en beiden hebben hun eigen regels wat betreft het neerleggen van kaarten op tafel.

De ene groep legt alleen de bruikbare bonussen op tafel, en de rassen en klassen, meer niet.
De andere groep legt alles op tafel wat er op tafel gelegd kan worden: 'verticaal' neergelegde kaarten voor bonussen die meteen van toepassing zijn, 'horizontaal' neergelegde kaarten voor bonussen die misschien ooit van toepassing kunnen zijn, zoals een zwaard dat alleen bruikbaar is door een Bard bijvoorbeeld. Op die manier heb je natuurlijk veel meer ruimte over in je hand.

Welke variant is de juiste, of maakt het eigenlijk niets uit?
Overigens wist ik niet of ik deze vraag kon stellen in het andere munchkin topic, daarom opende ik maar een nieuwe. Als dat niet de bedoeling is, voeg ze dan maar samen 8)
I'm not a complete idiot; several parts are missing

Labels:
De Struikrover
Hazelnoot Ridder

Re: Munchkin

Bericht door De Struikrover »

Juhani schreef: Welke variant is de juiste, of maakt het eigenlijk niets uit?
Overigens wist ik niet of ik deze vraag kon stellen in het andere munchkin topic, daarom opende ik maar een nieuwe. Als dat niet de bedoeling is, voeg ze dan maar samen 8)
Afhankelijk van de eigenaar van het spel. Die heeft uiteindelijk het laatste woord en als niemand tegen jouw ideeën gaat heb je zelf gelijk.
Dat is het makkelijke van Munchkin: als je iets wilt doen, verzin je gewoon een regel en breng je die met veel overtuiging.

Welke variant is trouwens het leukste om te spelen?
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!
Juhani
Jakkiebak!

Bericht door Juhani »

De Struikrover schreef:Welke variant is trouwens het leukste om te spelen?
De eerste. Sowieso omdat dat lastiger is, want je zit al snel met een overschot aan kaarten. Daarnaast kan je makkelijker bluffen dat je 'daar toch nog wel een kaartje tegen hebt'.
RDEurope (JHG Hendriks)
Sojaboon

Bericht door RDEurope (JHG Hendriks) »

Juhani schreef:De ene groep legt alleen de bruikbare bonussen op tafel, en de rassen en klassen, meer niet.
De andere groep legt alles op tafel wat er op tafel gelegd kan worden: 'verticaal' neergelegde kaarten voor bonussen die meteen van toepassing zijn, 'horizontaal' neergelegde kaarten voor bonussen die misschien ooit van toepassing kunnen zijn, zoals een zwaard dat alleen bruikbaar is door een Bard bijvoorbeeld. Op die manier heb je natuurlijk veel meer ruimte over in je hand.

Je mag Items/Voorwerpen altijd* op tafel neerleggen om ze later te gebruiken. Met een uitzondering: Je mag maar 1 Big/Groot voorwerp op tafel hebben liggen.

Hier is het verschil tussen [gebruiken] en [dragen] van toepassingen: Je mag een zwaard voor de Bard niet gebruiken, maar je mag 'em wel dragen; als je al 2 handen vol hebt mag je een extra zwaard niet gebruiken, maar wel bij je dragen, etc.

De tweede variant is hier dus de juiste.

* Met altijd bedoel ik hier natuurlijk zodra je een Item/Voorwerp krijgt of gedurende je eigen beurt.
JHG Hendriks is MIB Regional Director Northern Europe, Redactielid Nederlandse Munchkin en Munchkin Guild Moderator.
De Struikrover
Hazelnoot Ridder

RDEurope (JHG Hendriks) schreef:
Juhani schreef:De ene groep legt alleen de bruikbare bonussen op tafel, en de rassen en klassen, meer niet.

Je mag Items/Voorwerpen altijd* op tafel neerleggen om ze later te gebruiken. Met een uitzondering: Je mag maar 1 Big/Groot voorwerp op tafel hebben liggen.

Hier is het verschil tussen [gebruiken] en [dragen] van toepassingen: Je mag een zwaard voor de Bard niet gebruiken, maar je mag 'em wel dragen; als je al 2 handen vol hebt mag je een extra zwaard niet gebruiken, maar wel bij je dragen, etc.

De tweede variant is hier dus de juiste.

* Met altijd bedoel ik hier natuurlijk zodra je een Item/Voorwerp krijgt of gedurende je eigen beurt.
Dat is natuurlijk ook een antwoord en daarbij ook nog eens het echte antwoord. Mijn idee had echter wel een hoger "Munchkin"gehalte! :wink:
Laatst gewijzigd door De Struikrover op di 04 okt 2005, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
RDEurope (JHG Hendriks)
Sojaboon

De Struikrover schreef:Dat is natuurlijk ook een antwoord en daarbij ook nog eens het echte antwoord. Mijn idee had echter wel een hogen "Munchkin"gehalte! :wink:
Dat waardeer ik altijd :lol:
JHG Hendriks is MIB Regional Director Northern Europe, Redactielid Nederlandse Munchkin en Munchkin Guild Moderator.
De Struikrover
Hazelnoot Ridder

De Struikrover schreef:Dat is natuurlijk ook een antwoord en daarbij ook nog eens het echte antwoord. Mijn idee had echter wel een hoger "Munchkin"gehalte! :wink:
Dat waardeer ik altijd :lol:
Nou moet ik ook toegeven dat, als we het spelen, we vaak mijn spel gebruiken. Mijn manier heeft dus niet alleen een hoog Munchkin gehalte, maar het levert mij ook voordeel op:)
Juhani
Jakkiebak!

Bericht door Juhani »

Ach, ik pas me gewoon aan aan de groep waarmee ik speel, ik vind dus de onofficiële manier stiekem leuker :roll:
De Struikrover
Hazelnoot Ridder

Juhani schreef:Ach, ik pas me gewoon aan aan de groep waarmee ik speel, ik vind dus de onofficiële manier stiekem leuker :roll:
Als het een officiële regel zou zijn dan zou het ook niet gelden voor Munchkin! :shock:
Juhani
Jakkiebak!

Bericht door Juhani »

Haha, good point. Da's ook één van de grote pluspunten van Munchkin, de regels zijn elk spel weer anders!
De Struikrover
Hazelnoot Ridder

Juhani schreef:Haha, good point. Da's ook één van de grote pluspunten van Munchkin, de regels zijn elk spel weer anders!
Welke regels! :D
RDEurope (JHG Hendriks)
Sojaboon

Je kunt trouwens bij De Dobbelsteen in 's-Hertogenbosch een Munchkin dobbelsteen krijgen, indien je vertelt dat je het Munchkin spel hebt.

http://www.dedobbelsteen.com

Zolang de voorraad strekt natuurlijk.

Het zijn allemaal misdrukken van Munchkin Dice.

De plannen voor de nederlands kampioenschappen Munchkin 2004 en 2005 zijn bijna rond.........
Laatst gewijzigd door RDEurope (JHG Hendriks) op vr 07 okt 2005, 14:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Juhani
Jakkiebak!

Bericht door Juhani »

Jammer dat Den Bosch niet echt naast de deur ligt... Maar wel een leuke actie!
RDEurope (JHG Hendriks)
Sojaboon

Juhani schreef:Jammer dat Den Bosch niet echt naast de deur ligt... Maar wel een leuke actie!
Misschien dat Never Never Land, en Elf Fantasy Utrecht er ook nog hebben.
En ik zou me kunnen laten overtuigen om er een aantal mee te nemen naar SpSp05.
De Struikrover
Hazelnoot Ridder

Juhani schreef:Jammer dat Den Bosch niet echt naast de deur ligt... Maar wel een leuke actie!
Misschien dat Never Never Land, en Elf Fantasy Utrecht er ook nog hebben.
En ik zou me kunnen laten overtuigen om er een aantal mee te nemen naar SpSp05.
Overtuigen? Daar ben ik goed in!
Zacht van links naar rechts bewegende hand
Je neemt Munchkin dobbelstenen mee naar het SPSP en geeft er één aan de Struikrover! :wink:

En werkt het? :oops: Mooi he die Jedi Powers?