Al Caboon: maffia zonder kaarten

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

eviejc
PIONier

Al Caboon: maffia zonder kaarten

Bericht door eviejc »

Hallo,

Ik en mijn vriend hebben vandaag het spel Al Caboon gekocht, volgens mij hebben wij de handleiding goed gelezen maar we hebben een probleem. We spelen het namelijk zo dat wij telkens geen handkaarten meer hebben aan het einde van de beurt, hierdoor komen de maffiabazen telkens zonder kaarten te zitten. Hierdoor winnen we elke keer glansrijk van de maffiabazen en ook in het solospel had ik 2x zoveel dukaten als de maffiabazen...

Volgens mij doen wij iets niet goed, want dit lijkt me niet juist..??

Wij zorgen er voor dat we in fase vijf zoveel mogelijk van onze bonenvelden verkopen, zodat wij onze handkaarten op die plekken kunnen leggen en aan het einde van fase 5 dus geen kaarten meer in onze hand hebben. Hierdoor hebben de maffiabazen steeds geen bonensoort om te verbouwen.

Wat wij ook doen is dat als je in fase 4 (bonen omdraaien) een kaart pakt die van hetzelfde soort is als een boon die je al had omgedraaid, je deze op elkaar mag stapelen en een vervangende kaart mag pakken.. Misschien is dit niet juist en is dit de oorzaak van het probleem??

Ik verwacht dat het een heel leuk spel kan zijn, maar op dit moment zit er helemaal geen uitdaging in het spel en is het veel te gemakkelijk om van de maffia te winnen. Misschien hebben jullie een oplossing!

Bedankt alvast!

Labels:
janeway
Rooster Booster

Re: al caboon: maffia zonder kaarten

Bericht door janeway »

Ik weet niet of ik jou post goed lees maar het lijkt of je aan het eind van de beurt nog handkaarten neerlegt. Klopt dat? Want dat mag dus niet alleen aan het begin van je beurt mag je max. 2 kaarten verbouwen. Je mag wel later nog kaarten aan de maffia geven om je handkaarten te "sorteren".

Wij komen wel eens zonder handkaarten te zitten waardoor de situatie ontstaat die jij beschrijft maar eigenlijk nooit het hele spel dus lijkt me dat er wel iets fout gaat.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Elsje07
El Capitan

Bericht door Elsje07 »

Het lijkt er op dat jullie inderdaad wel wat fout hebben geïnterpreteerd.

Ik probeer het even zo duidelijk mogelijk te verwoorden:

FASE 1: Als er nog kaarten op tafel liggen die je tegenstander niet wou mag je deze kaarten op je eigen bonenvelden planten of op de aflegstapel leggen.

FASE 2: ALS je dezelfde bonensoort aan het planten bent als de Maffia moet je hen betalen. Dat doe je door één van de bonen op je veld op hun veld te leggen. Je kan dit verhinderen door je bonenveld meteen te oogsten, maar het is uiteraard beter om zo vaak mogelijk te trachten niet dezelfde soort als de maffia te verzamelen.

FASE 3: Enkel en alleen in deze fase kan je handkaarten uitspelen. Je speelt de eerste kaart verplicht uit, de tweede kaart mag je ook uitspelen, maar meer niet.

FASE 4: Je legt drie kaarten open, naast elkaar op tafel. Je legt dezelfde soort dus NIET op elkaar, het kan dus perfect gebeuren dat je drie gelijke boonsoorten hebt getrokken. Je moet wel controleren of de maffia deze soort verzamelt, deze bonen leg je op het veld van de maffia en je vult het aanbod weer aan tot er drie kaarten liggen die de maffia niet verzamelt. Wat je nu wél kan doen is het aanbod aanvullen met de aflegstapel: als één van de kaarten in het aanbod nl. overeenstemt met de bovenste kaart(en) van de aflegstapel dan mag je de kaarten van de aflegstapel bij in het aanbod leggen, en dat zolang tot de bovenste kaart van de aflegstapel niet meer overeenkomt met één van de drie kaarten op tafel.

FASE 5: In deze fase beslis je of je de kaarten uit het aanbod (die al dan niet aangevuld zijn via de aflegstapel) zelf gaat planten of niet. Je mag énkel de kaarten van tafel nemen en geen kaarten uit je hand planten. Kaarten die je laat liggen kan je tegenstander in fase 1 eventueel zelf planten. Het enige wat je nu KAN doen is kaarten uit je hand aan de maffia geven, maar het is zeker niet de bedoeling dat je dat te vaak doet. Het kan soms interessant zijn om je hand op te schonen. Je moet er wel voor zorgen dat de maffia aan het einde van deze fase op elk veld één bonensoort heeft liggen. Je kan hen daarvoor een boon uit het aanbod geven of één uit je hand.

FASE 6: Je neemt twee nieuwe kaarten achteraan op hand.

Zijn je vragen hiermee opgelost?

De maffia mag dus nooit zonder kaarten zitten en je mag in fase 4 slechts drie kaarten van de trekstapel nemen (en eventueel aanvullen van de aflegstapel).
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen
eviejc
PIONier

Bericht door eviejc »

Ah super bedankt!! We deden het inderdaad fout! :) super bedankt!
Emmy
Joker

Bericht door Emmy »

Als de maffia geoogst heeft (in de solo-variant), welke kaart krijgen zij dan om op verder te bouwen? Een handkaart? Een open kaart van de 3 die je getrokken hebt? De bovenste van de aflegstapel? Dit is niet helemaal duidelijk voor mij.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Elsje07 schreef:Het lijkt er op dat jullie inderdaad wel wat fout hebben geïnterpreteerd.

Ik probeer het even zo duidelijk mogelijk te verwoorden:

(...)

Zijn je vragen hiermee opgelost?

De maffia mag dus nooit zonder kaarten zitten en je mag in fase 4 slechts drie kaarten van de trekstapel nemen (en eventueel aanvullen van de aflegstapel).
Hiermee kreeg je een uitgebreid antwoord van de waarschijnlijk grootste Bonenfans van de Benelux. :geek:
Afbeelding
Elsje07
El Capitan

Bericht door Elsje07 »

Emmy schreef:Als de maffia geoogst heeft (in de solo-variant), welke kaart krijgen zij dan om op verder te bouwen? Een handkaart? Een open kaart van de 3 die je getrokken hebt? De bovenste van de aflegstapel? Dit is niet helemaal duidelijk voor mij.
Dat kan een kaart zijn van de 3 opengedraaide kaarten op tafel, of een schenking vanuit je hand. Maar niet van de aflegstapel...
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen