Hij labelt daarin Nippon als een 'Sandbox' game. Nu wist ik aanvankelijk niet wat hij daarmee bedoelde. Gelukkig legt hij dit in zijn video uit: Een Sandbox game is een bordspel waarbij je aan het begin van het spel (of vrij snel) alle opties "open" op tafel hebt liggen. Je kan zelf kiezen, welke richting je uit wil gaan (welke strategie te volgen). Alles is daartoe beschikbaar voor je. Een Sandbox game stuurt je dus niet (hetzij bv thematisch, of via bepaalde gebeurtenissen) in een bepaalde 'spel' richting.
Zowel Rahdo als zijn vrouw houden niet zo van 'Sandbox' games. Dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Zij hebben liever dat het bordspel hun strategie juist wel in een bepaalde richting duwt. Dan dat ze alles zelf kunnen bepalen. En uit al die opties en mogelijkheden, niet goed weten wat te volgen. Voor hun te overweldigend. Voor mij juist top.
Wat een bordspel voor mij leuk maakt, is JUIST dat je zoveel mogelijk alles zelf in handen hebt en krijgt. Dat je vooral ZELF kan PUZZELEN en BOUWEN. Veel meer dan, van alles te moeten ondergaan. Hetzij door de "te sterke invloed" van je medespelers. Hetzij door de slechte uitkomst van de bordspel elementen (Zoals het trekken van een kaartje - "damn, ik kreeg een slechte, mijn buurman een goede -, het gooien van een dobbelsteen, de volgorde van stukken uit een zak, etc.)
Extra info (verborgen via spoiler):
Ik hou niet van 'geluksspelen'. Geluk is altijd een beetje in een bordspel aanwezig (het is geen schaakspel). Maar hoe minder geluk er in het ontwerp van zo een bordspel zit, hoe beter ik dergelijk bordspel vind.
Dus misschien houd ik gewoon wel meer van Sandbox games. Is dat ergens meer het type bordspel voor me.
Welke spelen vind ik bv niet leuk (juist omwille van hun 'random' factor)
- Istanboel (dobbelsteen geluk voor je actiekansen)
- Rialto (geluk in trekken van de kaarten)
- La Isla (geluk in trekken van de kaarten)
- Bora Bora (dobbelsteen niet goed uitgewerkt, het blijft een dobbelsteen)
- El Grande (je eigen lot ligt meer in handen van de andere spelers, dan jezelf)
- Deus (het geluk met de kaarten, voor je eigen acties was een ware ramp)
- La Granja (dobbelstenen zijn nog te doen, maar met de kaarten erbij veel te grillig)
- Orléans (in de eerste ronde, kan de trekking uit de zak al tegenvallen voor je strategie)
Welke spelen vind ik bv super (misschien juist omdat dit 'Sandbox' games zijn ?)
- Terra Mystica (mijn persoonlijke nummer één)
- Tzolkin (je kan volledig je eigen pad opgaan, startopstelling is wel een ramp)
- Aquasphere (veel puzzelplezier alsook informatie beschikbaar, bv voor de volgende ronde)
- Signorie (een dobbelsteen, maar die beperkt zeker je acties niet, je hebt uitwegen/opties)
- Nippon (er is randomness, maar je hebt ook controle: consolideren of betalen, claimen)
- Trajan (veel opties en puzzelplezier, speelt met twee wel het meest tactisch denk ik)
Welke 'Sandbox'-type bordspelen (dus met veel opties en controle) vinden jullie het leukst ?
Misschien zitten er een aantal bij, die ik zelf nog niet gespeeld heb
Groetjes,
Gent32m