Beste mensen,
We speelden gisteren een lekker spelletje Codenames!
Mijn vriendin en ik waren al bekend met het spel, de drie andere spelers nog niet.
We beslissen ons niet in hetzelfde team te zetten waardoor de voorkennis verdeeld is....
Nu, ergens in het spel geeft een van de nieuwe spelers de tip "drieletterwoord - 2" aan mijn vriendin.
In de grid liggen 3 woorden bestaande uit drieletterwoorden...
Onze ploeg begon meteen wat commentaar te geven omdat we sterke twijfels hadden over de correctheid van de tip. Uiteraard kwamen we niet overeen wat correct was...
Nu geef ik de vraag door aan jullie. Persoonlijk ben ik van mening dat het niet echt correct was, al twijfel ik erg hard...
Spelregel codenames
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
sgtpepper
- Locomotief
- Robertopellizini
- Genius
Re: Spelregel codenames
Je bedoelt neem ik aan dat er 3 woorden lagen bestaande uit 3 letters?
Dit is heel duidelijk een hint die niet mag. Dit staat in de regels onder het kopje "strikte regels" :
Zo mag je dus ook niet "lang, 3" zeggen, en daarmee duiden op de langste 3 woorden in het grid.
Geen twijfel over mogelijk dus, je had volkomen gelijk deze hint in twijfel te trekken!
Dit is heel duidelijk een hint die niet mag. Dit staat in de regels onder het kopje "strikte regels" :
Jouw "drieletterwoord, 2" is sterk verwant aan de hint "D, 3" hierboven. De hint gaat niet over de woorden (bijv. mes, bar), maar over de lengte van het woord.De aanwijzingen moeten gaan over de betekenis van de woorden.
Je mag geen aanwijzing geven die iets zegt over de letters in het woord of over de positie van de kaart op de tafel. IJker mag bijvoorbeeld geen aanwijzing zijn voor het woord SPIJKER. Je mag ook niet een aanwijzing geven zoals D, 3 om DIEF, DINOSAURUS en DOOD aan te duiden met één aanwijzing.
Zo mag je dus ook niet "lang, 3" zeggen, en daarmee duiden op de langste 3 woorden in het grid.
Geen twijfel over mogelijk dus, je had volkomen gelijk deze hint in twijfel te trekken!
-
sgtpepper
- Locomotief
Ja, ik dacht het al hoor... Maar ja, te laat!
- Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Je kan alsnog de winnaar diskwalificeren...sgtpepper schreef:Ja, ik dacht het al hoor... Maar ja, te laat!
-
sgtpepper
- Locomotief
Neen, dat lijkt me nu ook overbodig. Zeker bij codenames en onder vrienden haha 
Maar dat is wel het probleem hé, eens zo een foute tip is gegeven dan is het wel echt gedaan.
Mijn vriendin had dan als heerste het foute drieletterwoord aangeduid maar ja... De twee andere waren hoe dan ook juist.
In datzelfde pel had ze "post" gezegd en het codewoord was zegel.
Ja... Daar heeft ze ook protest voor gekregen.
Wij zijn de échte winnaars :p Het spel daarna kregen ze voldoende te horen dat wij tenminste wonnen op basis van de spelregels en eerlijkheid
Maar dat is wel het probleem hé, eens zo een foute tip is gegeven dan is het wel echt gedaan.
Mijn vriendin had dan als heerste het foute drieletterwoord aangeduid maar ja... De twee andere waren hoe dan ook juist.
In datzelfde pel had ze "post" gezegd en het codewoord was zegel.
Wij zijn de échte winnaars :p Het spel daarna kregen ze voldoende te horen dat wij tenminste wonnen op basis van de spelregels en eerlijkheid
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
Gezamenlijk ontspannen ervaren en leren lijkt mij een prettiger methode dan een formele opstelling.Bart schreef:Je kan alsnog de winnaar diskwalificeren...sgtpepper schreef:Ja, ik dacht het al hoor... Maar ja, te laat!
- RvdH83
- Fabrieksmanager
Vanwege? Lijkt me een prima hint toch?sgtpepper schreef:In datzelfde pel had ze "post" gezegd en het codewoord was zegel.
- JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
Erwin schreef:Gezamenlijk ontspannen ervaren en leren lijkt mij een prettiger methode dan een formele opstelling.Bart schreef:Je kan alsnog de winnaar diskwalificeren...sgtpepper schreef:Ja, ik dacht het al hoor... Maar ja, te laat!
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
- Robertopellizini
- Genius
Ja, ik snap ook niet wat hier een bezwaar tegen zou zijn.RvdH83 schreef:Vanwege? Lijkt me een prima hint toch?sgtpepper schreef:In datzelfde pel had ze "post" gezegd en het codewoord was zegel.