Machi koro + uitbreiding de moeite
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Geurt
- Rooster Booster
- Persoonlijke Ondertitel: Geurt
Machi koro + uitbreiding de moeite
In mijn spelersgroep kan iemand goedkoop aan machi koro plus haven en metropol komen. We vragen ons af of het een spel met toegevoegde waarde is omdat de dobbelstenen behoorlijk van invloed lijken te zijn. Het spel krijgt op dit forum een ruime 7 maar er staan wat kritische 'noten' bij. Toch lijkt het een leuk spel om dd avond mee af te sluiten.. Jullie meningen graag!
Labels:
- Jorrit
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: semiprof
Re: Machi koro + uitbreiding de moeite
Leuk spel maar de uitbreidingen maken het vaak te lang. Met een paar huisregels is dat wel goed te verhelpen trouwens
- Mr Jummy
- Party Animal
Ik heb het een paar keer gespeeld met de uitbreiding haven. Erg geluksafhankelijk door de dobbelsteen, maar wel fun voor een paar keer. Ik ben afgehaakt uiteindelijk omdat het erg vervelend is om na 5 minuten al te weten dat je de komende 30-45 minuten kansloos aan het verliezen bent. Als je pech hebt is het echt niet leuk, als je wint is het best een geinig spel.
Recent gespeeld:

-
kattaklop
- Garnaal
Wij hebben enkel het basisspel met de havenuitbreiding.
Ik sluit mij aan bij de rest, geen slecht spel maar eindeloos vindt ik hem ook niet herspeelbaar.
Dat is ook de reden dat ik de laatste uitbreiding niet meer gekocht heb.
Half het spel was bij ons altijd duidelijk wie ging winnen.
De meeste personen met wie we het speelden vonden het wel leuk en dan vooral de vrouwen.
Ik sluit mij aan bij de rest, geen slecht spel maar eindeloos vindt ik hem ook niet herspeelbaar.
Dat is ook de reden dat ik de laatste uitbreiding niet meer gekocht heb.
Half het spel was bij ons altijd duidelijk wie ging winnen.
De meeste personen met wie we het speelden vonden het wel leuk en dan vooral de vrouwen.

- Ruud2009
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
Ik vind het een verschrikking. Zeker met de Haven, die maakt het spel vooral langer in mijn ervaring. Niet goed.
Laatste 10 gespeeld:

- Geurt
- Rooster Booster
Bedankt, nuttig..
- maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Dit heb ik ook een paar keer zien gebeuren, maar bij ons kwam dit doordat de betreffende persoon bijv. weigerde bepaalde gebouwen te kopen waarmee de andere spelers geld binnen harkten. Uiteraard introduceren de dobbelstenen best wat geluk, maar je kunt zeker spreiden en bij een goede engine opbouwen hoort naar mijn mening ook dat je niet volledig vastloopt als bepaalde getallen niet gegooid worden. Wanneer spelers wel van tactiek wisselden, is het spel hier nog altijd spannend geëindigd en heb het toch al zo´n 10 keer gespeeld (waarvan denk 5x met de Haven).Mr Jummy schreef:Erg geluksafhankelijk door de dobbelsteen, maar wel fun voor een paar keer. Ik ben afgehaakt uiteindelijk omdat het erg vervelend is om na 5 minuten al te weten dat je de komende 30-45 minuten kansloos aan het verliezen bent.
Verder maakt de Haven het voor mij een stuk afwisselender, naast dat het spel wat langer gaat duren. De Metropool moet ik nog spelen.
- BaSL
- Team Bordspelmania
Gelukspel, zeker. Kan af en toe (af en toe!) vervelend uitpakken omdat je niet vooruit komt. Maar vooral erg plezierig. Vaak gespeeld; vooral met 2. Spelen wel met de 4-4-2 variant. Zeer leuk spel.

- SigiScsi
- Fabrieksmanager
- Contacteer:
+1!BaSL schreef:Gelukspel, zeker. Kan af en toe (af en toe!) vervelend uitpakken omdat je niet vooruit komt. Maar vooral erg plezierig. Vaak gespeeld; vooral met 2. Spelen wel met de 4-4-2 variant. Zeer leuk spel.
Het spel is hier een favoriet bij mijn 8 & 10 jarige zoontjes. Ze vinden vooral het stad bouwen aspect zeer leuk. De dobbelsteen brengt natuurlijk een portie geluk in het spel, maar vanaf 3 spelers vind ik dit minder opvallen. Het stoort ons alleszins niet.
Het standaardspel: alle building types zijn onmiddellijk beschikbaar aangezien ze gestacked liggen per type. Onze ervaring is dat dit zeer snel gaat vervelen. Het maakt ook één en ander voorspelbaar aangezien bepaalde kaarten meer gegeerd zijn dan andere.
Het standaardspel + Haven + Metropool: beide uitbreidingen voegen heel wat nieuwe building types toe wat de variatie en het aantal mogelijke strategiën laat toenemen. Nadeel vonden we de drafting rule die geldt als beide uitbreidingen gebruikt worden. Dit maakt de spelletjes aanzienlijk langer/saaier omdat er veel 'nutteloze' of paarse kaarten vielen. De perfecte oplossing hiervoor is de 4+4+2 stacking. Daarna werd het spel terug aangenaam.
Conclusie: Aanrader als je het standaardspel & beide uitbreidingen in 4+4+2 speelt!
Er komt blijkbaar een nieuwe release aan waarbij als regel 5+5+2 gehanteerd wordt.
https://boardgamegeek.com/boardgame/205 ... s-big-city
- Geurt
- Rooster Booster
Wat fijn dat er zo uitvoerig op mijn vraag wordt ingegaan
.. Nu rest mij nog één vraag: wat houdt 4-4-2 in? (en dan doel ik op de 4-4-2 die in dit topic naar voren komt en niet de voetbal 4-4-2 opstelling) Wordt dit ergens beschreven/uitgelegd?
- SigiScsi
- Fabrieksmanager
- Contacteer:
Als voorbeeld de 5+5+2
https://boardgamegeek.com/thread/131503 ... g-improved
stapel 1: alle kaarten met dobbelwaarde 1-6 (uitgezonderd paars)
stapel 2: alle kaarten met dobbelwaarde hoger dan 7 (uitgezonderd paars)
stapel 3: alle paarse kaarten
Van stapel 1, maak je 5 stacks van verschillende gebouwen.
Van stapel 2, maak je 5 stacks van verschillende gebouwen.
Van stapel 3, maak je 2 stacks van verschillende gebouwen.
Als een stack op is, dan vul je aan vanuit de bijhorende stapel.
https://boardgamegeek.com/thread/131503 ... g-improved
Je maakt 3 stapels kaarten:DECK 1- Cards valued 1-6 (But no purple cards)------ Draw 5
DECK 2- Cards valued 7-14 (Again no purple cards)-----Draw 5
DECK 3- All of the purple cards-----------------------Draw 2
stapel 1: alle kaarten met dobbelwaarde 1-6 (uitgezonderd paars)
stapel 2: alle kaarten met dobbelwaarde hoger dan 7 (uitgezonderd paars)
stapel 3: alle paarse kaarten
Van stapel 1, maak je 5 stacks van verschillende gebouwen.
Van stapel 2, maak je 5 stacks van verschillende gebouwen.
Van stapel 3, maak je 2 stacks van verschillende gebouwen.
Als een stack op is, dan vul je aan vanuit de bijhorende stapel.
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Contacteer:
De laatste keer dat ik zoiets beweerde, deed de uitgever mij in de ban. Dat is toen netjes uitgepraat, maar nu ik weer in een volledige informatiestop van de Goblins zit, durf ik deze verklaring van harte te onderschrijven.Ruud2009 schreef:Ik vind het een verschrikking. Zeker met de Haven, die maakt het spel vooral langer in mijn ervaring. Niet goed.
En groetjes aan de Goblin minion die weer eens een printscreen van een kritisch bericht naar het hoofdkwartier mailt.
- Edwin84
- Elfenkoning
Meen je dat serieus dat als iemand zich kritisch uitlaat over een spel er mensen zijn die dit naar een uitgever mailen?
Waarom?
Waarom?
- rober
- Standaard moderator
Ik heb mijn gele/blauw kostuum naar de kringloop gebracht. Ik mep je de volgende keer wel met mijn Opblaasknuppel. :p
All is fair in love, war and Carcassonne

- Geurt
- Rooster Booster
SigiScsi
voor jouw uitleg!
Verder vind ik het een raar verhaal dat wanneer je je mening over een spel geeft en deze niet positief is maar wel onderbouwt, moet dat gewoon kunnen. Het heel flauw dat hier een 'waarschuwing' voor wordt gegeven..
Verder vind ik het een raar verhaal dat wanneer je je mening over een spel geeft en deze niet positief is maar wel onderbouwt, moet dat gewoon kunnen. Het heel flauw dat hier een 'waarschuwing' voor wordt gegeven..