Vraag terraforming mars

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

yvof
Professor Pimpel

Vraag terraforming mars

Bericht door yvof »

Hallo,

Moet je bij het plaatsen van een stadtegel via een kaart ook de mega credits productie één omhoog doen?

In de gebruiksaanwijzing wordt dit wel gemeld bij de beschrijving van de standaard actue maar niet op blz bij de tegel uitleg.

Labels:
bionicman
Hazelnoot Ridder

Re: Vraag terraforming mars

Bericht door bionicman »

Enkel bij de standaardactie van een stad bouwen, mag je jouw productie van credits verhogen. Als je een stad bouwt via een kaart, dan volg je gewoon de instructies op de kaart. Dit is vergelijkbaar met het verhogen van jouw energieproductie, het leggen van bossen of oceanen Veel succes!
yvof
Professor Pimpel

Vraag terraforming mars

Bericht door yvof »

Bedankt voor je antwoord. Maar als er geen * bij staat en je de standaard regels moet volgen dien je je credits wel op te hogen?
kattaklop
Garnaal

Bericht door kattaklop »

Yep dan mag je jouw creditproductie verhogen.
Zo spelen wij het toch.
Alles op de kaarten moet letterlijk gevolgd worden.
Afbeelding
bionicman
Hazelnoot Ridder

Bericht door bionicman »

In de regels staat dat je maar twee acties mag uitvoeren op jouw beurt. Eén van die acties kan een standaardactie zijn waarbij je een stad plaatst en jouw geldproductie met 1 verhoogt. Een andere actie kan een kaart spelen zijn waar je enkel en alleen de kaarten volgt in deze volgorde:
- Requirement
- Payment
- Immediate effects (enkel degene die op de kaart staan)
- Place cards

Het sterretje dat je kan terugvinden op sommige kaarten hebben enkel invloed over de regelafwijking bij het plaatsen van een stad bv. Noctis City e.d. (zie p 5 voor de regels van het plaatsen van een stad). Bijvoorbeeld de kaart 'Immigrant City' heeft geen ster en mag volgens de regels geplaatst worden die op pagina 5 staan. Je krijgt de bonus op de kaart, maar je mag jouw creditproductie dus NIET met 1 verhogen. Dat mag je dus enkel doen als je de standaardactie zou pakken waar je een stad wil zetten volgens de plaatsingregels.

Hopelijk is het wat duidelijker nu?
yvof
Professor Pimpel

Bericht door yvof »

Het is helemaal duidelijk nu. Bedankt allemaal voor de reacties!!!!!!!! Snel weer een poging wagen om mars bewoonbaar te maken
yvof
Professor Pimpel

Bericht door yvof »

Ik heb afgelopen weekend weer een solo potje TFM gespeeld. Nu gehaald in de laatste ronde met 85 vp.
Frost
Garnaal

Bericht door Frost »

Zal het hier maar even vragen...Maar zijn er meer mensen die als ze dit spel spelen met verschillende mensen er telkens weer een discussie ontstaat over het interpreteren van de regels...En dan met name over de 1/2 acties per generatieronde...

Bas
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door ditterio »

Je doet 1 of 2 acties en daarna doet de volgende speler ook 1 of 2 acties, enz. Waarover gaat de discussie?
Frost
Garnaal

Bericht door Frost »

Bijvoorbeeld in de standard project dat ze er meerdere doen daar voor 1 actie...Omdat de regels zegt " Each of them may be used several times during the same generation. "...
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

Frost schreef: Bijvoorbeeld in de standard project dat ze er meerdere doen daar voor 1 actie...Omdat de regels zegt " Each of them may be used several times during the same generation. "...
Acties op kaarten mogen maar 1 keer per generatie gebruikt worden. De standaardacties hebben deze beperking dus niet. Dit betekent echter niet dat er meerdere gedaan mogen worden per gespendeerde actie.
Afbeelding
Dominion
Jakkiebak!

Bericht door Dominion »

Frost schreef: Bijvoorbeeld in de standard project dat ze er meerdere doen daar voor 1 actie...Omdat de regels zegt " Each of them may be used several times during the same generation. "...
Per generatie onbeperkte acties, echter maximaal 2 acties achter elkaar. Wanneer iedereen is gepast, mag je acties uitvoeren totdat je niet meer kan.

Acties op kaarten mogen slechts 1 keer worden verzilverd. Tenzij je een 'kopieer robot' speelt, die de productie van èèn van jouw verzolverde kaarten kan kopieren.

Standaard acties/projecten mogen onbeperkt per generatie worde uitgevoerd. Echter, maximaal twee keer per beurt. Dus deze mogen altijd gespeeld worden.
Frost
Garnaal

Bericht door Frost »

Dank Dominion, Zou denk ik er ook over ik ga ze deze reacties laten zien en kijken wat ze er mee doen...Bedankt allemaal...

Bas
GRDavies
Rooster Booster

Bericht door GRDavies »

Dominion schreef: Acties op kaarten mogen slechts 1 keer worden verzilverd. Tenzij je een 'kopieer robot' speelt, die de productie van èèn van jouw verzolverde kaarten kan kopieren.
Ik denk dat ik het goed lees en dat je die kaart verkeerd gebruikt.

Het is een _eenmalige_ actie (het is _geen_ blauwe kaart!), dat kopiëren van een productie-element, waar je de kopieer actie bij het uitspelen uitkiest en je past je productie (zowel positief als negatief) direct aan en daarna is de kaart niet meer te gebruiken.

Als je elke ronde het te kopiëren productiegedeelte zou mogen wisselen zou de kaart nog krachtiger maken. Zo heb ik in ronde 1 of 2 iemand 2 Titanium productie door de neus geboord, waar ik zelf 2 Titanium erbij kreeg. Dat is veel met een 2-spelers spel. :twisted:
Afbeelding
Dominion
Jakkiebak!

Bericht door Dominion »

GRDavies schreef:
Dominion schreef: Acties op kaarten mogen slechts 1 keer worden verzilverd. Tenzij je een 'kopieer robot' speelt, die de productie van èèn van jouw verzolverde kaarten kan kopieren.
Ik denk dat ik het goed lees en dat je die kaart verkeerd gebruikt.

Het is een _eenmalige_ actie (het is _geen_ blauwe kaart!), dat kopiëren van een productie-element, waar je de kopieer actie bij het uitspelen uitkiest en je past je productie (zowel positief als negatief) direct aan en daarna is de kaart niet meer te gebruiken.

Als je elke ronde het te kopiëren productiegedeelte zou mogen wisselen zou de kaart nog krachtiger maken. Zo heb ik in ronde 1 of 2 iemand 2 Titanium productie door de neus geboord, waar ik zelf 2 Titanium erbij kreeg. Dat is veel met een 2-spelers spel. :twisted:
De robot mag uiteraard 1 keer gespeeld worden, maar geeft je wel het recht om een andere kaart te kopiëren en dus twee keer te spelen.

:thumbup: