Medici en Strozzi

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Johanna
Caballero

Medici en Strozzi

Bericht door Johanna »

Ik heb zelf het 2persoonsspel Medici vs. Strozzi. Dit spel vind ik erg leuk. Vandaar dat ik ook erg benieuwd ben naar de spellen Medici en Strozzi. Lijken deze spellen erg op MvS of zijn deze spellen echt anders? Wie kent deze spellen en kan mij er meer over vertellen? Welk van deze 2 is het leukst?
Ik ben benieuwd of er hier iemand is die mij aan een antwoord kan helpen.

Labels:
dominique
Hazelnoot Ridder
Contacteer:

Bericht door dominique »

Op http://www.gamepack.nl/ vind je een mooie recensie van Strozzi. Ik heb het nog niet gespeeld - het staat aanstaande vrijdag op ons avondprogramma - maar ik heb wel de regels al eens grondig doorgenomen. Strozzi lijkt op het eerste gezicht iets luchtiger dan Medici en iets minder subtiel, meer rechttoe rechtaan.

In Medici biedt je met je overwinningspunten op setjes handelswaren in de hoop dat je daar uiteindelijk nog meer mee kunt punten. In Strozzi biedt je op schepen, beladen met waren met drie fiches die verder geen invloed op je overwinningspunten hebben, toch niet in neerwaartse zin. De schepen doen havens aan (snelste schip eerst, je mag meestal zelf kiezen naar welke haven je geclaimde schop vaart) en leveren daar punten op (de drie snelste) en beladen met handelswaren mag je invloed in die bepaalde haven vergroten of eventueel bonusfiches nemen (kunst, architectuur, wetenschap). Invloed levert overwinningspunten op (weer voor de drie spelers met het meeste invloed).
Het getal drie staat centraal in Strozzi want het spel wordt na drie speelrondes afgesloten. Meerderheden in bonusfiches leveren dan ook nog punten op.

Strozzi zadelt je op met de vraag: wat levert dat schip me op?
Medici zadelt je op met de vraag: hoeveel overwinningspunten ben ik bereid te investeren voor hoeveel potentiële winst? Je hebt als startspeler ook meer invloed op hoeveel er aangeboden wordt en kunt op bepaalde momenten in het spel bepaalde spelers buitenspel zetten door meer waren aan te bieden dan ze plaats in hun magazijntje hebben.
Aan te raden is ook de Lui-Meme editie van Medici. Daar zitten extra actiekaarten in die het spel nog wat meer pit geven, al is de layout van het spelbord een stuk minder dan die van de originele versie.

Wat leuk is aan beide versies is dat je voor een stuk bent overgeleverd aan de willekeur van een kaartendeck. Het komt zoals het komt en daar moet je dan maar het beste van zien te maken.

In Medici breng ik er meestal niets van terecht. Strozzi geeft me de indruk dat ik wel zou kunnen meedoen voor de overwinning, maar pin me daar vooral niet op vast.

En dat bij Strozzi Blackadder op de doos staat vind ik ook mooi meegenomen.
https://detafelplakt.com/
Plaats reactie