Descent 2.0 ervaringen

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Armakuni
Locomotief
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Descent 2.0 ervaringen

Bericht door Armakuni »

Ik ben als laatbloeier onlangs begonnen aan Descent 2.0. Ik heb het altijd al willen spelen, maar vond het moeilijk om mensen ervoor warm te krijgen. Ik speel nu met een vriend de campagne op de app met alleen het basisspel. Ik wil het spel ontzettend graag leuk vinden, maar ben wat teleurgesteld hier en daar. Het dungeon crawlen is eigenlijk niets anders dan monsters omleggen met veel gedobbel. Dit gebeurt soms heel ongebalanceerd door de app. Soms is het goed te doen, soms onmogelijk om te winnen door de grote porties monsters die worden gespawned. Het spel komt eigenlijk neer op veel dobbelen waarna je met kaarten met spells en armour door probeert te stoten in het verhaal. Dat laatste is dan weer best uitzoekerig en strategisch en leuk. Dat verhaal echter is dan weer erg mager en weinig spannend. Wat zijn jullie ervaringen? Wie deelt mijn mening - of juist niet? Mis ik iets? Wie zegt: ik weet een spel dat dungeon crawlen veel beter doet? Ik heb Legend of Drizzt een tijdje geprobeerd, maar dat was'm ook niet...
Keep calm and game on

Labels:
Infyra
Grote Dienaar

Re: Descent 2.0 ervaringen

Bericht door Infyra »

Klinkt alsof de standaard dungeoncrawl ervaring je niet aanspreekt, dat is al snel wat je beschrijft: veel dobbelen etc.
Er is een spel in het genre wat daar volledig tegenin is gegaan door veel eurogame elementen te introduceren, dat is natuurlijk Gloomhaven.
Nautilus
Garnaal

Bericht door Nautilus »

Het basisspel van Descent is qua missies niet zo uitdagend. Het is voornamelijk veel rennen en een gevecht tegen de tijd. De uitbreidingen zoals Shadow of Nerekhall en Manor of Ravens hebben een veel beter verhaal.

Qua verhaal is Mansions of Madness: Second Edition (Met APP) beter dan Descent. Daarnaast is Nemesis ook een aanbeveling, vooral wat gevechten betreft.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Armakuni schreef: Ik ben als laatbloeier onlangs begonnen aan Descent 2.0. Ik heb het altijd al willen spelen, maar vond het moeilijk om mensen ervoor warm te krijgen. Ik speel nu met een vriend de campagne op de app met alleen het basisspel. Ik wil het spel ontzettend graag leuk vinden, maar ben wat teleurgesteld hier en daar. Het dungeon crawlen is eigenlijk niets anders dan monsters omleggen met veel gedobbel. Dit gebeurt soms heel ongebalanceerd door de app. Soms is het goed te doen, soms onmogelijk om te winnen door de grote porties monsters die worden gespawned. Het spel komt eigenlijk neer op veel dobbelen waarna je met kaarten met spells en armour door probeert te stoten in het verhaal. Dat laatste is dan weer best uitzoekerig en strategisch en leuk. Dat verhaal echter is dan weer erg mager en weinig spannend. Wat zijn jullie ervaringen? Wie deelt mijn mening - of juist niet? Mis ik iets? Wie zegt: ik weet een spel dat dungeon crawlen veel beter doet? Ik heb Legend of Drizzt een tijdje geprobeerd, maar dat was'm ook niet...
Ik zit precies met dezelfde ervaring; alleen met de app gespeeld want ben eigenlijk altijd maar met 2 spelers. Er zit gewoon weinig verhaal in, vooral dobbelen en knokken zoals je zegt. Gloomhaven heb ik trouwens ook geprobeerd, zoals hierboven aanbevolen. Dat is idd tactischer omdat de dobbelstenen kaarten zijn geworden. Maar het is nog steeds te weinig verhaal naar mijn smaak, vooral positioneren en uitrekenen. Daarnaast is Gloomhaven gigantisch lelijk en onafgewerkt, waar Descent 2.0 juist prachtig is qua art en afwerking van de tegels.

Samenvattend: ook ik zoek nog een mooie dungeon crawler, die de nadruk legt op story en minder op vechten (met dobbelstenen dan wel kaarten). Mansions of Madness 2 vond ik al beter, maar die heb je op een gegeven moment uitgespeeld en zonder telefoon/tablet heeft echt mijn voorkeur. Clank Legacy vond ik top; een heel ander spel maar had alles wat ik zocht. Alleen meer suggesties zijn welkom, want die is uitgespeeld.
finalstruggle
Geheim Genootschap

Bericht door finalstruggle »

maxitaxi777 schreef:
Armakuni schreef: Ik ben als laatbloeier onlangs begonnen aan Descent 2.0. Ik heb het altijd al willen spelen, maar vond het moeilijk om mensen ervoor warm te krijgen. Ik speel nu met een vriend de campagne op de app met alleen het basisspel. Ik wil het spel ontzettend graag leuk vinden, maar ben wat teleurgesteld hier en daar. Het dungeon crawlen is eigenlijk niets anders dan monsters omleggen met veel gedobbel. Dit gebeurt soms heel ongebalanceerd door de app. Soms is het goed te doen, soms onmogelijk om te winnen door de grote porties monsters die worden gespawned. Het spel komt eigenlijk neer op veel dobbelen waarna je met kaarten met spells en armour door probeert te stoten in het verhaal. Dat laatste is dan weer best uitzoekerig en strategisch en leuk. Dat verhaal echter is dan weer erg mager en weinig spannend. Wat zijn jullie ervaringen? Wie deelt mijn mening - of juist niet? Mis ik iets? Wie zegt: ik weet een spel dat dungeon crawlen veel beter doet? Ik heb Legend of Drizzt een tijdje geprobeerd, maar dat was'm ook niet...
Ik zit precies met dezelfde ervaring; alleen met de app gespeeld want ben eigenlijk altijd maar met 2 spelers. Er zit gewoon weinig verhaal in, vooral dobbelen en knokken zoals je zegt. Gloomhaven heb ik trouwens ook geprobeerd, zoals hierboven aanbevolen. Dat is idd tactischer omdat de dobbelstenen kaarten zijn geworden. Maar het is nog steeds te weinig verhaal naar mijn smaak, vooral positioneren en uitrekenen. Daarnaast is Gloomhaven gigantisch lelijk en onafgewerkt, waar Descent 2.0 juist prachtig is qua art en afwerking van de tegels.

Samenvattend: ook ik zoek nog een mooie dungeon crawler, die de nadruk legt op story en minder op vechten (met dobbelstenen dan wel kaarten). Mansions of Madness 2 vond ik al beter, maar die heb je op een gegeven moment uitgespeeld en zonder telefoon/tablet heeft echt mijn voorkeur. Clank Legacy vond ik top; een heel ander spel maar had alles wat ik zocht. Alleen meer suggesties zijn welkom, want die is uitgespeeld.
Mansions of madness 1.0 dan....? Die is lekker offline!

Andor geen echte dungeon crawler wel veel verhaal en leuk om te spelen zonder uren bezig te hoeven zijn.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
maxitaxi777
Maarschalk

finalstruggle schreef:
maxitaxi777 schreef:

Andor geen echte dungeon crawler wel veel verhaal en leuk om te spelen zonder uren bezig te hoeven zijn.

Mansions of Madness 1.0 is wel zonder app ja, alleen niet erg geschikt voor 2 spelers.

Oja klopt, Andor is ook gaaf en past wel een beetje in dit rijtje. Ook dat natuurlijk op een gegeven moment uitgespeeld. Ik hoop gewoon op een vervolg van Clank Legacy; dat was hier simpelweg het grootste “verhalende” succes aan de speeltafel van de laatste jaren.
finalstruggle
Geheim Genootschap

Bericht door finalstruggle »

maxitaxi777 schreef:
finalstruggle schreef:
maxitaxi777 schreef:

Mansions of Madness 1.0 is wel zonder app ja, alleen niet erg geschikt voor 2 spelers.

Oja klopt, Andor is ook gaaf en past wel een beetje in dit rijtje. Ook dat natuurlijk op een gegeven moment uitgespeeld. Ik hoop gewoon op een vervolg van Clank Legacy; dat was hier simpelweg het grootste “verhalende” succes aan de speeltafel van de laatste jaren.
Dus zeker een aanrader?

maxitaxi777
Maarschalk

finalstruggle schreef: Dus zeker een aanrader?
Clank Legacy zeker! Maar is niet echt een dungeon-crawler, meer een deck-builder.

Maar ik wil ook niet het topic kapen hier, dus iemand anders nog meningen over Descent 2.0? Heeft iemand weleens de coöp varianten geprobeerd zonder app? Dan bedoel ik niet de officiële in-house-printed varianten van FFG maar eerder de fan-based.
Obelix
Garnaal

Bericht door Obelix »

Ik heb destijds - ondanks de hoeveelheid aan kleine onoverzichtelijke regeltjes - heel veel lol gehad met Descent 1.0. Je had toen echt het gevoel dat je overspoeld werd door allerlei beesten en winnen was echt een uitdaging. Verhalend stelde dit meestal niet veel voor, maar het voelde voor mij aan als een soort Hero Quest voor grote mensen en bracht me helemaal terug naar mijn kindertijd. Ik heb het spel nog steeds op de plank staan.

Uiteindelijk ook Descent 2.0 in huis gehaald voor de coöp en app, maar eigenlijk biedt die - met de corebox alleen - weinig verhalende meerwaarde en ook qua hakken vind ik deze minder overweldigend dat het oudere broertje.

Verwachten we anderzijds niet teveel van zo'n spel? Ik beleef soms meer plezier aan een goede (kort)film dan aan een lang uitgesponnen/uitgemolken tv-serie, begrijp je? Is het soms gewoon niet fijn om enkele uurtjes tijd hakkend door de kerker te rennen terwijl uw personage (en de vijanden) steeds uitdagender worden? Als ik echt lang en verhalend willen spelen, dan grijp ik liever naar een RPG, zoals bijvoorbeeld Ambrosia.
Obelix
Garnaal

Bericht door Obelix »

Oh ja, een spel dat voor mij wél een mooie balans heeft gevonden tussen het verhaal en het vechten is Mice and Mystics. Het is allemaal minder duister, maar het zit wel tof in elkaar.
Infyra
Grote Dienaar

Bericht door Infyra »

Ik ben het wel eens mee dat bordspellen misschien niet het ideale medium zijn voor de verhaal-ervaring. Sommige gaan wel meer die kant op, maar dan komt het vaak neer op paragrafen lezen etc, denk aan bijvoorbeeld Tainted Grail, Near and Far etc.

Als het genre je aanspreekt, Imperial Assault is een verdere evolutie van Descent 2.0, ik heb deze echter niet gespeeld dus kan ook niet zeggen of er meer verhaal in zit.

Genoemde Mansions of Madness komt misschien nog het meest in de buurt van minder dungeon crawl (monsters hakken etc), meer een thematische ervaring. Ik vind echter ook bij MOM 2.0 dat je daar meer een mysterie onderzoekt en probeert er achter te komen wat er aan de hand is, dan dat je werkelijk zelf een verhaal beleeft.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Mij leek in dit genre Conan erg leuk.

De slechterik speelt met een wachtrij kaarten. Als hij met skelet aanvalt of beweegt gaat die naar achter in de wachtrij. Hij kan het skelet nog een keer laten aanvallen maar dat kost veel meer actiepunten dan de goblin die vooraan in de wachtrij staat. Levert leuke strategische keuzes op. Helaas houdt mijn vriendengroep niet van het genre.

Andere optie is Mechs vs Minions. Heeft ook dungeon crawl gevoel maar dan met Robyrally achtige kaarten om jouw bewegingen en aanvallen te programmeren.
Armakuni
Locomotief

Bericht door Armakuni »

Bedankt voor de reacties! MoM en Mice and Mystics ben ik bekend mee. De eerste vind ik ongelooflijk sfeervol en het mysterie ontrafelen erg leuk, maar het spel was vaak erg ongebalanceerd wat betreft loeisterke monsters spawnen. Het duurt ook wel h e e l e r g l a n g . . . Zelfs huisregels maakten het er niet beter op. M&M vind ik verhalend ook sterk, maar krijg ik mijn volwassen vriend niet aan en mijn oudste is net te jong... Misschien moet ik bovenstaand advies volgen en inderdaad minder willen verwachten van Descent. De content en afwerking is echter zó mooi, ik wil het niet graag wegleggen...
Keep calm and game on
SirWallace
Professor Pimpel

Bericht door SirWallace »

Armakuni schreef: Bedankt voor de reacties! MoM en Mice and Mystics ben ik bekend mee. De eerste vind ik ongelooflijk sfeervol en het mysterie ontrafelen erg leuk, maar het spel was vaak erg ongebalanceerd wat betreft loeisterke monsters spawnen. Het duurt ook wel h e e l e r g l a n g . . . Zelfs huisregels maakten het er niet beter op. M&M vind ik verhalend ook sterk, maar krijg ik mijn volwassen vriend niet aan en mijn oudste is net te jong... Misschien moet ik bovenstaand advies volgen en inderdaad minder willen verwachten van Descent. De content en afwerking is echter zó mooi, ik wil het niet graag wegleggen...
Een absolute topper in het dungeon crawler genre is wat mij betreft Sword and Sorcery. Zowel gameplay technisch als verhaal zijn erg goed uitgewerkt. Nadeel is wel dat er erg veel regeltjes zijn die het “fiddly” maken. Het kost dus behoorlijk wat tijd om het spel te leren maar als je hierin wilt investeren krijg je er een tof avontuur en spel voor terug.

Als je op zoek bent naar een tof verhaal maar qua gameplay vrij simpel dan is Folklore the Affliction ook een aanrader!
SirWallace
Professor Pimpel

Bericht door SirWallace »

SirWallace schreef:
Armakuni schreef: Bedankt voor de reacties! MoM en Mice and Mystics ben ik bekend mee. De eerste vind ik ongelooflijk sfeervol en het mysterie ontrafelen erg leuk, maar het spel was vaak erg ongebalanceerd wat betreft loeisterke monsters spawnen. Het duurt ook wel h e e l e r g l a n g . . . Zelfs huisregels maakten het er niet beter op. M&M vind ik verhalend ook sterk, maar krijg ik mijn volwassen vriend niet aan en mijn oudste is net te jong... Misschien moet ik bovenstaand advies volgen en inderdaad minder willen verwachten van Descent. De content en afwerking is echter zó mooi, ik wil het niet graag wegleggen...
Een absolute topper in het dungeon crawler genre is wat mij betreft Sword and Sorcery. Zowel gameplay technisch als verhaal zijn erg goed uitgewerkt. Nadeel is wel dat er erg veel regeltjes zijn die het “fiddly” maken. Het kost dus behoorlijk wat tijd om het spel te leren maar als je hierin wilt investeren krijg je er een tof avontuur en spel voor terug.

Als je op zoek bent naar een tof verhaal maar qua gameplay vrij simpel dan is Folklore the Affliction ook een aanrader!
Ik heb zowel descent en descent 2.0 gehad maar vond ze beiden erg tegenvallen . 2.0 heb ik verkocht voordat de app er was dus daar kan ik niks over zeggen behalve dat het het spel coöperatief maakt.

Conan zoals hierboven ergens werd aangehaald is ook een erg leuk spel alleen geen dungeon crawler maar een scenario based skirmish spel.