Red Rising: van eerste spelletje tot potje honderd...

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Pura Vida
Kardinaal

Red Rising: van eerste spelletje tot potje honderd...

Bericht door Pura Vida »

Gisteren kregen we dus Red Rising binnen. Voor iets meer dan 42 euro de collectors edition, inclusief verzendkosten. Dat is wat mij betreft al een punt erbij voor Stonemaier. Alles was in orde en sneller in huis dan ik had verwacht. Ik heb net boek 1 uitgelezen, dus de timing kon niet beter zijn.

Na wat spelletjes Nidavellir en Dominion met de kinderen, hop allemaal naar bed want wij wilden aan de slag.

De doos en alles erin was gewoon WOW. Die metalen dingetjes allemaal, het gewicht ervan, de kleuren van de doos en alles, de hele look & feel was fantastisch weer hoor.
En toen moesten de kaarten nog komen. Net als vele BSMers (denk ik) ben ik altijd nieuwsgierig als een kind als ik nieuwe kaarten van een spel uitpak. Het is net als met de eerste pagina van een boek, of als het doek opengaat in een theater. Na enig gepruts (als altijd) met het plastic, weer dat WOW moment. Onmiskenbaar Stonemaier kwaliteitje. Artwork, kleuren en dan die gouden kaarten met al die glimmertjes? Gewoon te gaaf. De laatste keer dat ik zo enthousiast was over een eerste blik op kaarten, was precies twee jaar geleden, toen ik de doos met Wingspan opende.

De regels. Zeven geïllustreerde pagina's met bijna geen tekst; we begonnen te spelen na ongeveer 10 minuten. Hoe cool is dat. Het zal natuurlijk vele spelletjes vergen om al die kaarten en mogelijke combo's te snappen, maar dat is juist de lol, nietwaar? De essentie van Red Rising stond trouwens op één pagina. Je leidt (speel kaart, deploy, neemt een andere kaart + bonus) of je verkent (neem kaart, leg deze op Mars / Jupiter / Luna of Instituut, neem bonus). En door.

Het spel zelf dan. We speelden het uit binnen een uur. Nadenken, rekenen, elke beurt voelde zinvol. Kaart spelen of houden? Of spelen en later weer oppikken? En welke kaart dan? Wat wil ik nu en straks? Genoeg interessante keuzes te maken in dit spel.

De combo's. Zoals ik al zei: het zal veel spelletjes duren voordat we alle mogelijkheden zien, denk ik, maar ook zo’n eerste keer konden we al zien wat de ontwerpers bedoelden. Het spelen van Red Rising voelde in die zin ook als een belofte. Voor al die volgende spelletjes. Fijn is dat.

Thema. Ik was niet zo onder de indruk als ik wilde van Pierce Brown, maar vond het verhaal indrukwekkend genoeg om door te lezen. Het was een beetje als de Hunger Games, zoiets? Niet echt supergoed, maar je blijft toch kijken. Het spelletje is een abstractie van het boek. De helium, de blokjes invloed en dat ruimtescheepje, ach die schuif je wat heen en weer, meer niet. Maar het kennen van de personages gaf onmiskenbaar smaak aan het spelletje gisteravond.

Last but not least: de soepelheid van het spelen. Ik weet het, het is gewoon een kaartspel met extra's, dus het mág wel vloeiend zijn vind ik, maar deze speelt wel héél lekker. Gecombineerd met het rekenen en denken bij elke beurt vind ik die soepelheid wel geweldig eigenlijk.

Ik heb ons eerste spelletje verloren. Moest er wel om lachen. Ik racete met mijn scheepje, pakte helium waar ik kon en probeerde overal het eerste op 7 te komen (conditie voor einde spel). Dat lukte en ik was blij. Maar toen gingen we tellen. Mijn vrouw combineerde verschillende kaarten die ik nota bene zelf tijdens het spel speelde met haar eigen starthand en won met haar combinaties. Niet zo'n beetje ook. Ik ben nu op Evey, denk ik. Enfin, hoe dan ook, vanavond wil ik een herkansing.

Eerste indruk? Sorry, maar dit is nu even 10 uit 10 voor mij. De tegenvallers en opmerkingen komen vast nog wel, of niet, maar voor nu ben ik enthousiast. Red Rising wordt opnieuw gespeeld, dat is zeker. En gisteravond was een prima avond.

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen!

(vertaling van BGG post)
(Edit: titel "eerste spelletje" aangepast naar "van eerste spelletje tot potje honderd": zie comment 20 januari metvpotje 99 en 100).
Laatst gewijzigd door Pura Vida op do 20 jan 2022, 14:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Actualisering
Afbeelding

Labels:
roubosga
El Capitan

Re: Red Rising eerste spelletje

Bericht door roubosga »

Ik kan hier geen duimpje geven, dus dan maar zo:
Leuk om te lezen, ik word enthousiast.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

roubosga schreef: Ik kan hier geen duimpje geven, ...
Je kan helaas geen duimpje geven voor een individueel bericht, wel een '+' voor het ganse draadje. Zie oranje '+'-knop langs de 'reageer'-knop.
roubosga schreef: Leuk om te lezen, ik word enthousiast.
Absoluut! Ik kan alleen maar hopen dat Pura regelmatig nieuwe spellen blijft kopen, om vervolgens hier zijn ervaring te delen.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Dank jullie wel allebei! En ik kan alleen maar hopen dat er steeds maar weer van die leuke spelletjes uitkomen.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Mooie review, maar ik vraag mij af hoe krijgen ze zo'n mooie editie (heb even een online filmpje gekeken daarvan) gemaakt en verzonden voor die prijs?
Je weet al dat 999Games waarschijnlijk ongeveer 40 euro gaat vragen voor de normale editie, maar stiekem hoop je dat ook 999Games voor de speciale editie gaat. Het kan namelijk blijkbaar toch goedkoop genoeg worden gemaakt en voor die prijs worden verkocht in Amerika (Stonemaier), dus waarom zou dat hier eigenlijk niet kunnen?
Afbeelding
Dice Daniel
Joker
Contacteer:

Bericht door Dice Daniel »

Ik ben heel erg benieuwd. Ik krijg mijn exemplaar hopelijk morgen binnen!
Fregonar
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Karel Titeca

Bericht door Fregonar »

WTULTC schreef: Je weet al dat 999Games waarschijnlijk ongeveer 40 euro gaat vragen voor de normale editie, maar stiekem hoop je dat ook 999Games voor de speciale editie gaat
Stonemaier behoudt zichzelf de exclusiviteit van de Collector's Edition voor. De "mooie" editie is enkel beschikbaar in het Engels, en enkel via Stonemaier. Andere edities (én Engelse edities die via retail verkocht worden) zijn standaard editie. Wel is het zo dat je bij Stonemaier een upgrade-pack zal kunnen kopen waar de "mooie componentjes" afzonderlijk in zitten. Dan kan je van een (eventuele) Nederlandse editie een Nederlandse collectors-editie maken, op één detail na: de gouden folie op de Gouden kaarten, aangezien die vervangkaarten natuurlijk gewoon Engels zullen zijn.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Intussen heb ik me uitstekend vermaakt met de Au Toma. Revanchepotje met mijn vrouw liep op niets uit (voor mij dan) maar solo gaat het allemaal prima. Speelt trouwens übersoepel. Wederom een prestatie van de Automa Factory. Jij had getest toch, Fregonar? :thumbup:
Afbeelding
Fregonar
Grote Dienaar

Bericht door Fregonar »

Yup, dit is er eentje waar we bij Automa Factory best wel trots op zijn. Fijn dat je hem fijn vond!
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Afgelopen vrijdag hier voor het eerst gespeeld, direct 3 potten achter elkaar.
Zit top in elkaar wat mij betreft, je hebt niet super veel opties, maar de keuzemogelijkheden met de verschillende kaarten zijn reuze. Ik vind hem zeker geslaagd en de onderdelen zijn weer fantastisch geproduceerd. Denk wel dat ik de kaarten ga sleeven.
Afbeelding
De Spellenreporter
Condottiërre
Contacteer:

Bericht door De Spellenreporter »

gewoon rechtsreeks via de stonemaier site bestellen als ik de deluxe versie wil?
Fregonar
Grote Dienaar

Bericht door Fregonar »

De Spellenreporter schreef: gewoon rechtsreeks via de stonemaier site bestellen als ik de deluxe versie wil?
Ja.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Intussen ben ik 50 potjes ver met Red Rising en schop ik dit draadje even nieuw leven in. Ik ben nog minstens zo enthousiast als in het begin over dit spel. We spelen het met twee of solo en beide gaan - naar onze smaak - uitstekend. Soms zijn het korte potjes waarin we met een redelijke hand kaarten snel naar het einde proberen te spelen, soms zijn de potjes langer en blijven we puzzelen aan een betere hand, waarbij je elkaar en de eindstreep goed in de gaten moet houden. De combo' s verrassen me ook na 50 potjes nog steeds en intussen dringt zich - heb de boeken intussen allemaal gelezen - ook het thema steeds meer op: dat klopt gewoon prima. Als tweepersoonskaartspel trek ik - hoewel het mechanisme natuurlijk anders in - zonder gene de vergelijking met toppers bij ons in huis als Race for the Galaxy, 7 Wonders duel of 'good old' Dominion. Spellen in de categorie van "snel, altijd voor in, vinnig, veel keuzes, strak, zoeken naar momentum en gewoon erg leuk". Ben intussen erg benieuwd naar andere ervaringen.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Je had me al bij "na 50 potjes". Als je het zoveel potjes speelt moet het wel een topper zijn
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Edwin84 schreef: Je had me al bij "na 50 potjes". Als je het zoveel potjes speelt moet het wel een topper zijn
Nou... vergeet niet dat wij het niet over álle spellen eens zijn... voor mij een topper, voor anderen misschien een totale flop. :D
Afbeelding
Plaats reactie