heersers der woestijn

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

heersers der woestijn

Bericht door P.T. »

vandaag met 3 man dit spel gedaan. Op een gegeven moment waren de kamelen van 1 kleur nog niet op. Echter had 1 speler geen plaatsingsmogelijkheden meer. enkel in zijn afgesloten gebieden. Eindigt dan het spel? Kan hij dan passen? Of moet hij punten gaan inleveren door in zijn afgesloten gebieden te gaan plaatsen?

Labels:
Enrico
Caballero

Re: heersers der woestijn

Bericht door Enrico »

P.T. schreef:vandaag met 3 man dit spel gedaan. Op een gegeven moment waren de kamelen van 1 kleur nog niet op. Echter had 1 speler geen plaatsingsmogelijkheden meer. enkel in zijn afgesloten gebieden. Eindigt dan het spel? Kan hij dan passen? Of moet hij punten gaan inleveren door in zijn afgesloten gebieden te gaan plaatsen?
Het spel eindigt als van één kleur alle kamelen op zijn. Begrijp ik goed dat jij het verkeerd om geïnterpreteerd hebt? Je mag in ieder geval geen kamelen plaatsen in een ingesloten gebied (ook niet je eigen gebied). Ik heb nog nooit meegemaakt dat een speler niets meer neer kon zetten, dus ik denk dat het eerste fout gegaan is...
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

Oops, ik had het bericht verkeerd getypt. Nog geen enkele kleur was op. De persoon had zich in hoekjes gewerkt en liep daardoor vast.

je moet overigens altijd aan het begin of eind van je karavaan plaatsen? of mogen aftakkingen ook?
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

Volgens de originele regels mag je juist wél in eigen gebied plaatsen: dat het niet mag is een toevoeging van eigen makelij van FFG. Dat een speler vast komt te zitten wijst op slecht spel.

Aftakkingen mogen altijd.
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

Ah, ik twijfelde over aftakkingen. Zag daar niets over staan in de regels, maar alle afbeeldingen lieten een lange rechte karavaan zien.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Strategisch gezien, is het natuurlijk slim om lange rijen over het bord te maken, zodat je gebieden ontoegankelijk maakt voor andere spelers. Maar ze hoeven niet in rijen geplaatst te worden: dat staat ook nergens in de regels. Als een kameel maar geplaatst wordt op een vrij veld grenzend aan een kameel van een karavaan van een eigen kleur.

Dus ja: vertakkking en dergelijke mogen. Zolang alle kamelen van 1 kleur van een karavaan elkaar maar raken.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Oh, en in eigen gebieden plaatsen, mag dus. Maar is niet slim, want kost je punten.

Ik betwijfel zeer sterk of het spel nu nog steeds vastgelopen was.
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

ik kan me het bord niet meer herinneren, maar hij had zich vrij vast in de hoeken gewerkt ;)
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

P.T. schreef:ik kan me het bord niet meer herinneren, maar hij had zich vrij vast in de hoeken gewerkt ;)
Altijd handig, iemand die alvast de toastjes kan smeren en een vers koud biertje uit de koelkast voor de hele tafel kan pakken....
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

:lol:

Dat is natuurlijk wel een geweldige tactiek als gastheer. Iemand anders vast spelen zodat hij continu drank kan halen ;)
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Ik heb de versie 'durch die wuste' van Reiner Knizia en daarin staat duidelijk dat je juist NIET in een afgesloten gebied mag plaatsen: "In een afgesloten gebied mogen zich kamelen bevinden". En: "Het is niet toegestaan om achteraf nog kamelen te zetten in een afgesloten gebied". Duidelijk toch? En het is ons nog nooit overkomen dat we op de manier zoals hiervoor beschreven vastliepen.
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

ik bedoel natuurlijk: "in een afgesloten gebied mogen zich GEEN kamelen bevinden". :oops:
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

We waren vergeten en paar kamelen te verwijderen denk ik :)