Vraag over Alhambra
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Ponto
- Jakkiebak!
Vraag over Alhambra
Hallo beste mensen,
gister weer eens een spel gespeeld met vrienden. Er ontstond wat verwarring over de puntenwaardering bij Alhambra.
De vraag is: Waneer er bij de 2e (of 3e) waardering meerdere spelers zijn met de meeste gebouwen van een bepaalde kleur worden de punten gedeeld en naar beneden afgerond. Krijgt degene die 2e is geworden dan nog wel punten of vervalt die plaats en dus de punten voor de 2e plaats? (En eventueel 3e bij de derde waardering als 1e en 2e plaats evenveel gebouwen hebben)?
Alvast bedankt!!
gister weer eens een spel gespeeld met vrienden. Er ontstond wat verwarring over de puntenwaardering bij Alhambra.
De vraag is: Waneer er bij de 2e (of 3e) waardering meerdere spelers zijn met de meeste gebouwen van een bepaalde kleur worden de punten gedeeld en naar beneden afgerond. Krijgt degene die 2e is geworden dan nog wel punten of vervalt die plaats en dus de punten voor de 2e plaats? (En eventueel 3e bij de derde waardering als 1e en 2e plaats evenveel gebouwen hebben)?
Alvast bedankt!!
Labels:
- syroit
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
Wij doen het altijd als volgt
1ste plaats: 10 punten
2de plaats: 5 punten
3de plaats: 3 punten
Rood heeft 3 gebouwen
Groen heeft 3 gebouwen
Blauw heeft 2 gebouwen
Geel heeft 1 gebouw
(allen van dezelfde kleur)
Rood en Groen krijgen elk 7 punten (10 + 5 = 15; gedeeld door 2 = 7.5; naar beneden afgerond is 7)
Blauw krijgt 3 punten (3de plaats)
Geel heeft pech; 0 punten
Pieter
1ste plaats: 10 punten
2de plaats: 5 punten
3de plaats: 3 punten
Rood heeft 3 gebouwen
Groen heeft 3 gebouwen
Blauw heeft 2 gebouwen
Geel heeft 1 gebouw
(allen van dezelfde kleur)
Rood en Groen krijgen elk 7 punten (10 + 5 = 15; gedeeld door 2 = 7.5; naar beneden afgerond is 7)
Blauw krijgt 3 punten (3de plaats)
Geel heeft pech; 0 punten
Pieter
- syroit
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl
- Contacteer:
-
Ponto
- Jakkiebak!
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Contacteer:
Dit staat wel in de handleiding, maar helaas alleen als voorbeeld.Ponto schreef:Dat staat niet in de handleiding. Er staat: 'Bezitten meerdere spelers evenveel gebouwen van een bepaalde soort, dan worden de punten gedeeld. Er wordt altijd naar beneden afgerond'.
Vandaar mijn verwarring / vraag.
Zie de passage over Kim en Nina.
-
Ponto
- Jakkiebak!
-
P8r
- Meeple
In de Duitse spelregels staat:
De Nederlandse vertalingen van Queen Games vind ik niet van de beste kwaliteit. Er worden nog weleens domme vertaalfouten gemaak. Gelukkig meestal niet waar het echt invloed op het spel heeft, maar genoeg om voor mij storend te zijn.
oftewel: De punten worden bij elkaar opgeteld, door twee gedeeld en naar beneden afgerond.Besitzen mehrere Spieler gleich viele Gebäude einer Sorte, so werden die Punkte der entsprechenden Plätze geteilt. Dabei wird immer abgerundet.
De Nederlandse vertalingen van Queen Games vind ik niet van de beste kwaliteit. Er worden nog weleens domme vertaalfouten gemaak. Gelukkig meestal niet waar het echt invloed op het spel heeft, maar genoeg om voor mij storend te zijn.
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Contacteer:
Mee eens. Ik heb ze al een paar keer aangeboden om hun vertalingen te controleren, voordat deze naar de drukker gaan. Blijkbaar was dit een raar aanbod, men vond het niet nodig om te reageren.P8r schreef: De Nederlandse vertalingen van Queen Games vind ik niet van de beste kwaliteit. Er worden nog weleens domme vertaalfouten gemaak. Gelukkig meestal niet waar het echt invloed op het spel heeft, maar genoeg om voor mij storend te zijn.
- De Struikrover
- Hazelnoot Ridder
En dat is jammer want daarmee zou je problemen als in dit topic kunnen voorkomen. Daarbij moet gemeld worden dat ik het juist altijd erg nuttig vind om de voorbeelden te bekijken. Hoewel dit natuurlijk alleen een extra toelichting zou moeten zijn in plaats van een regeluitleg zoals in dit geval!Erwin schreef:Mee eens. Ik heb ze al een paar keer aangeboden om hun vertalingen te controleren, voordat deze naar de drukker gaan. Blijkbaar was dit een raar aanbod, men vond het niet nodig om te reageren.P8r schreef: De Nederlandse vertalingen van Queen Games vind ik niet van de beste kwaliteit. Er worden nog weleens domme vertaalfouten gemaak. Gelukkig meestal niet waar het echt invloed op het spel heeft, maar genoeg om voor mij storend te zijn.
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!
- janeway
- Rooster Booster
Re: Vraag over Alhambra
Ik heb ook nog een vraagje over de punten. Wat als in de eerste ronde 2 spelers de meeste gebouwen hebben? Moet je dan ook de punten delen, of kijk je dan bijv. Naar het gebouw wat het duurste was? Ik kon hier geen duidelijkheid over vinden, voorbeeld is alleen van als dat gebeurt in de 2e ronde ?
-
DeKerstman
- El Capitan
De score wordt per kleur bepaald, wanneer er sprake is van een gelijke stand worden de punten gedeeld. Dus als 2 spelers de meeste gebouwen van een kleur hebben, dan delen zij de punten van plaats 1 en 2, als 3 (of meer) spelers de meeste gebouwen hebben, delen ze de punten van plaats 1, 2 en 3 (indien beschikbaar).
- janeway
- Rooster Booster
Dat snap ik maar in ronde 1 is er alleen maar een eerste plaats dus kan je niet de punten bij elkaar optellen en delen door 2.DeKerstman schreef:De score wordt per kleur bepaald, wanneer er sprake is van een gelijke stand worden de punten gedeeld. Dus als 2 spelers de meeste gebouwen van een kleur hebben, dan delen zij de punten van plaats 1 en 2, als 3 (of meer) spelers de meeste gebouwen hebben, delen ze de punten van plaats 1, 2 en 3 (indien beschikbaar).
Bijv. In de eerste ronde krijgt degene met de meeste blauwe kamers 1 punt als nu 2 spelers allebei de meeste kamers hebben betekent dat dan 1 delen door 2 is 0,5 afgerond naar beneden is allebei 0 punten?
-
DeKerstman
- El Capitan
-
dirk
- Elfenkoning
- Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Ik weet het niet juist meer van buiten maar ik dacht dat bij een gelijke stand degene won die het gebouw met de hoogste nummer in zijn stad had ??
Ik zal zo dadelijk de regels nog eens door nemen om zeker te zijn
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
-
dirk
- Elfenkoning
- Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Ik heb het net even opgezocht en dit staat in de regels :dirk schreef:Ik weet het niet juist meer van buiten maar ik dacht dat bij een gelijke stand degene won die het gebouw met de hoogste nummer in zijn stad had ??
'Bij een gelijke stand voor de meerderheid van gebouwen van dezelfde soort, gaan de punten naar degene die in zijn stad het gebouw van deze soort met de hoogste prijs heeft liggen. Deze regel geldt ook bij een gelijke stand bij de andere waarderingen'
Dus inderdaad zoals ik dacht
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!