Splendor Duel: klein vergelijkend warenonderzoek

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Pura Vida
Kardinaal

Splendor Duel: klein vergelijkend warenonderzoek

Bericht door Pura Vida »

Korte samenvatting: Splendor Duel is een leuke variant op Splendor voor twee spelers, met meer mogelijkheden maar ook iets meer poespas. Hieronder een klein vergelijkend warenonderzoek na vele potjes Splendor en iets minder potjes Splendor Duel.

Het spel. De hand van Bruno Cathala is duidelijk zichtbaar in het spelontwerp. Hij levert ook hier goed werk, vind ik. Het blijft gelukkig gewoon Splendor, dat wil zeggen een strijd om edelstenen en een race naar punten. Cathala heeft er leuke ideeën aan toegevoegd. Splendor Duel doet een beetje denken aan die ándere tweespeler variant waaraan hij met nogal succes heeft meegewerkt: 7 Wonders duel. Net als bij 7 Wonders blijft Splendor als tweespelerspel grotendeels hetzelfde. Als je het ene spel al kent, leer je het andere heel makkelijk aan. Toch zijn er natuurlijk verschillen. Ik loop ze langs.

Afbeelding

Tactiek. Er zitten diverse tactische motieven in Duel die het spelletje een extra bite geven. Ik noem er een paar. De fiches pak je bijvoorbeeld niet van een algemene stapel, maar van een centraal bordje en met voorwaarden. Dat pakken kan de ander wat opleveren (een papyrusrol, kom ik op terug) maar ook wat kosten (een setje kleuren dat hij of zij net zélf wilde hebben). Sommige kaarten leveren behalve een nieuw juweel en natuurlijk de punten nu ook interactieve voordeeltjes op, bijvoorbeeld een extra beurt, een bonus steen, het pikken van een steen van je medespeler enzovoort. Dat kan vaart geven aan je eigen spelletje en dat van de ander vertragen. Behalve saffier, onyx, smaragd, diamant, robijn en natuurlijk goud zijn er nu ook parels in het spel. Die zijn vooral nodig voor de betere kaarten. Van die parels zijn er maar twee en deze schaarsheid werkt lekker door. Leuke toevoeging is ten slotte dat je plastic papyrusrollen kunt verdienen waarmee je extra fiches kunt pakken vóór je eigenlijke beurt. Deze rollen slim en vooral vaak gebruiken is wel echt heel handig.

Afbeelding

Strategie. Strategisch is het spel ook wat rijker dan het origineel: je kunt nu op drie manieren winnen. Door als eerste een aantal kroontjes te verzamelen (die staan op sommige kaarten afgebeeld), of door als eerste een aantal punten op één kleur te verzamelen, of door gewoon ouderwets een totaal aantal punten te pakken. Dat lijkt toch wel oké, nietwaar? Dat is het ook, maar met een kanttekening. Het puntentotaal blijft namelijk de ‘default’ manier van winnen. Net als de punten bij 7 Wonders Duel, zeg maar. De andere twee manieren zijn een beetje afhankelijk van de kaarten die tevoorschijn komen én van de slaperigheid van je medespeler, zogezegd. Een wakkere speler laat de ander niet zomaar winnen op kronen of punten op één kleur. Ook hier dringt zich de vergelijking met 7 Wonders Duel op: een militaire of wetenschappelijke overwinning zijn mogelijk als het toeval toeslaat én je tegenstander niet alert is. Dus gebeurt dat minder vaak en blijft eigenlijk die ene welbekende manier van winnen over. Is dat erg? Niet echt, want de interactie op die andere twee einddoelen maken het spelletje stevig en interactief, simpelweg omdat je op meer zaken moet letten.

Al die extra tactische en strategische elementen zijn nuttig en leuk. Echter: het levert ook meer poespas op, terwijl het origineel juist zo geniaal eenvoudig was. Het vullen en weer leeghalen van de zak met edelstenen, het verdelen ervan op het centrale bordje, het inzetten van je papyrusrollen, het afwegen of en wanneer je zo’n kaartje pakt met een tactisch effect, het bijhouden van andermans punten én kroontjes én kleuren: Splendor Duel is vooral ook méér dan het origineel. En meer is niet alleen maar goed in dit geval. Sommige spellen hebben baat bij enige poespas. Splendor had dat ons inziens niet echt nodig.

Spanning. Wij hebben nu een aantal potjes gespeeld en de winpercentages zijn ongeveer gelijk. Toch is niet elk potje spannend. Waar het origineel eigenlijk altijd uitdraait op de hectische laatste paar zetten, kan een speler bij Duel dankzij een aantal kleine gelukjes af en toe toch lelijk uitlopen in punten. Waar dat nou aan ligt, ik weet het nog niet. Maar als de een al tegen de twintig punten loopt en de ander is blijven steken op zes, dan is dat geen aanbeveling. Ter geruststelling: meestal zijn het toch wel pittige, snelle én spannende potjes en lopen deze verschillen niet al te zeer op. Net als in het origineel dus.

Herspeelbaarheid. Misschien komt het omdat bij ons thuis ‘de kop eraf is’ met zoveel potjes Splendor achter de kiezen, maar ik zie ons het Duel niet eindeloos vaak spelen. De routine zal sneller komen, vrees ik. En als we even tussendoor een potje Splendor willen spelen, dan zal het origineel waarschijnlijk toch sneller op tafel liggen.

Afbeelding

Het materiaal is uitstekend. De fiches zijn wat kleiner maar liggen weer heerlijk in de hand en het artwork vind ik sterk verbeterd. Helderder, aansprekender, moderner lijkt het, maar goed, dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Het formaat kaarten (óók al gelijk aan 7 Wonders Duel) is op zich prima, maar ik heb vanwege het betere zicht op het tableau van je medespeler, mijns inziens onontbeerlijk in een race spel als Splendor, een voorkeur voor die grote kaarten uit het origineel. Alles zit tot slot in een lekker klein doosje. Waren alle spellendoosjes maar zo efficiënt, dan had ik minder spellen hoeven verkopen tussendoor.

Waardering
Splendor Duel is een prima Splendor voor twee in een lekker handzaam doosje. Het duel geeft extra tactische en strategische mogelijkheden. Maar al deze extra's geven ook meer poespas, wat het spel niet alleen maar ten goede komt. De geniale eenvoud en snelheid van het origineel van Splendor worden in elk geval niet geëvenaard.

Kortom: we spelen Splendor Duel graag, maar ik vind het origineel eigenlijk minstens zo goed. Ook voor twee spelers. Is eenvoud, snelheid, overzichtelijkheid belangrijk? Speel dan vooral het origineel en laat Duel lekker links liggen. Wil je meer tactische stevigheid en diversiteit of heb je na tig potjes Splendor behoefte aan meer mogelijkheden? Dan is Duel misschien wel heel leuk voor je.

Splendor Duel | Space Cowboys / Asmodee - 2022
  • ontwerpers: Marc André en Bruno Cathala
  • vormgeving: Davide Tosello
  • spelers: 2
  • leeftijd: 10+
  • speelduur: 30 minuten
Laatst gewijzigd door Pura Vida op wo 25 jan 2023, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Labels:
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Splendor Duel: klein vergelijkend warenonderzoek

Bericht door maxitaxi777 »

Duidelijk en compleet overzicht biedt je hier, waarvoor mijn complimenten :thumbup:.

Zelf heb ik Splendor ook talloze keren gespeeld (eigenlijk altijd met 2 spelers) en Splendor Duel nu een keer of 5. Persoonlijk ben ik meer fan van deze nieuwe Duel variant, grotendeels door de drie verschillende wincondities. In vergelijking met 7WD heb ik hier wel meer het idee dat het gaan voor 10 kroontjes of 10 punten in één kleur, je óók nog lekker helpt richting de 20 punten, mocht de strijd uiteindelijk toch zo worden beslist. Bij 7WD voelt het gaan voor militair (oké, aan het einde een paar punten) of het gaan voor wetenschap (op elke kaart staan nog 1 of 2 puntjes) wel als een commitment. In mijn ervaring win je het spel niet meer op punten, als je vol voor militair of wetenschap ging en dat toch net niet haalde. Daar zijn de blauwe kaarten (die de tegenspeler dan vaak in overvloed heeft) te sterk voor qua puntenaantal wat hij/zij er dan mee binnensleept.

Van de 5 potjes Splendor Duel die ik nu heb gespeeld, waren de laatste twee met een minder ervaren speler, waardoor ik beide keren juist op 10 punten in 1 kleur kon winnen. De kaarten die je zelf aan een kleurenstapel kunt toevoegen, hielpen daar behoorlijk bij. Winnen met kroontjes is me 1x gelukt en de andere 2 potjes werden besloten op het puntentotaal van 20. In deze kleine sample van 5 potjes is het dus behoorlijk gelijk verdeeld, maar ik denk inderdaad dat het zal convergeren naar de winconditie van 20 punten.

De tijd zal het leren, maar ik beleef aan beide spellen nog veel plezier! Eerst overwoog ik Splendor in de verkoop te zetten, maar sommige tegenspelers hebben geven hier de voorkeur aan. Dat zijn dan wel mensen die minder vaak spellen spelen en in Splendor Duel net wat te veel details vinden zitten om rekening mee te houden. Drie overwinningscondities, bonusje hier, scroll daar, oja wanneer aanvullen. Mij biedt dat juist de extra diepte die ik zocht!
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

maxitaxi777 schreef: Zelf heb ik Splendor ook talloze keren gespeeld (eigenlijk altijd met 2 spelers) en Splendor Duel nu een keer of 5. Persoonlijk ben ik meer fan van deze nieuwe Duel variant, grotendeels door de drie verschillende wincondities. In vergelijking met 7WD heb ik hier wel meer het idee dat het gaan voor 10 kroontjes of 10 punten in één kleur, je óók nog lekker helpt richting de 20 punten, mocht de strijd uiteindelijk toch zo worden beslist. Bij 7WD voelt het gaan voor militair (oké, aan het einde een paar punten) of het gaan voor wetenschap (op elke kaart staan nog 1 of 2 puntjes) wel als een commitment. In mijn ervaring win je het spel niet meer op punten, als je vol voor militair of wetenschap ging en dat toch net niet haalde. Daar zijn de blauwe kaarten (die de tegenspeler dan vaak in overvloed heeft) te sterk voor qua puntenaantal wat hij/zij er dan mee binnensleept.
Goed punt, vind ik. Inderdaad helpt een focus op 'punten op kleur' of op kroontjes je óók op weg naar de 'gewone' winconditie van 20 punten. Dat is dus goed voor je eigen spel en is anders dan bij 7WD. Ik merk alleen tussen ons tweeën (zoon en ik) dat we elkaar op kroontjes en kleurenpunten geen ruimte geven, net als dat we dat in onze tientallen potjes 7WD met militair en wetenschap doen trouwens (Pantheon en ook Agora brengen daar trouwens wel positief verandering in!). Onze potjes Splendor Duel zijn daardoor best stevig tijdens het spel en niet meer alleen tegen het einde van het spel (zoals bij het origineel). :think: :think: misschien moet die waardering van mij dan toch iets omhoog... waar een mens zich al niet druk om moet maken, zeg, wat een stress.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Zelf heb ik Splendor Duel nog maar 1 keer gespeeld maar ik zie goed de overeenkomsten wat betreft wincondities met 7 Wonders.

Bij beide spellen heb ik het idee dat niet alle winstcondities gelijkwaardig zijn en dat is niet erg. Ik heb het idee dat bij 7 Wonders de eindtelling en bij Splendor Duel de 20 punten leidend zijn.

De andere 2 winstcondities zijn een pressiemiddel om te voorkomen dat je de tegenstander te sterk laat worden door op 1 kleur/kroon/wetenschap/leger te spelen. Het houdt daarmee het spel in balans.
Dit bevestigt Pura Vida vind ik ook met de opmerking dat bij zijn spel je elkaar die ruimte niet gunt.

Dit principe of is het mechanisme te noemen? is wat mij betreft een hele slimme toevoeging voor 2 spelers. Bij spellen met meer spelers waar je moet kiezen tussen verschillende taktieken of sets waarop je kan spelen wil je ook niet met 3 man concurreren op 2 kleuren/sets/taktieken terwijl de 4e speler totaal geen concurrentie heeft en alle acties/kaarten pakt die bij één taktiek horen. Met 2 is dit lastiger balanceren denk ik zonder zo een winconditie in te voeren die de spelers scherp houdt.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

dat vind ik wel een interessante vergelijking en ik denk dart ik mee ga in de stelling: punten bij 7w duel en 20 punten bij splendor duel is default, de anderen kunnen ook (wat ik zeker wel altijd probeer in beide spellen :P )
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die Splendor een beetje meh vinden, maar duel leuk.

Ik vind 7 wonders niet zo leuk, maar 7 wonders duel wel heel leuk.
Ik vind speldon niet geweldig, maar duel ziet er leuker uit. Iemand die deze ervaring heeft?
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

pieter.schutz schreef: Ik ben benieuwd of er mensen zijn die Splendor een beetje meh vinden, maar duel leuk.

Ik vind speldon niet geweldig, maar duel ziet er leuker uit. Iemand die deze ervaring heeft?
Ik heb deze ervaring. Splendor vond ik wel OK maar speelde altijd andere spellen liever.

Deze heb ik 1 keer gespeeld maar wil ik zelf ook aanschaffen. Mede door de wincondities, de puzzle met het pakken van fiches en de speciale vaardigheden op de kaarten.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Edwin84 schreef:
pieter.schutz schreef: Ik ben benieuwd of er mensen zijn die Splendor een beetje meh vinden, maar duel leuk.

Ik heb deze ervaring. Splendor vond ik wel OK maar speelde altijd andere spellen liever.

Deze heb ik 1 keer gespeeld maar wil ik zelf ook aanschaffen. Mede door de wincondities, de puzzle met het pakken van fiches en de speciale vaardigheden op de kaarten.
Dankjewel voor je inzicht Edwin.

P.S. Speldon? Jeetje, ik zat echt niet op te letten
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

7 Wonders heb ik een paar gespeeld, en is niet m’n ding.
7 Wonder Duel heb ik nog nooit gespeeld, dus daar heb ik geen mening over.

Dan Splendor: dat is altijd een leuk tussendoortje met 3 of 4 spelers.
Ook heb ik het talloze keren met mijn vrouw gespeeld, maar nu spelen we altijd Splendor Duel.
Het is een favoriet van haar en ze is lastig te verslaan.
Kortom, beide versies blijven in de verzameling, ze hebben beide hun eigen functie.
Afbeelding
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bongo »

Ik vind splendor duel echt een top spel, een van de betere 2 pers spellen.

Ter vergelijk met splendor, die heeft zoveel minder tactiek in zich, en is qua spel in mijn ogen voorbij gestreefd door Centurion.
7 wonders is totaal niet te vergelijken, deze is alleen leuk met 4 pers. 7W duel is in mijn ogen ook totaal niet te vergelijken , ja 2 pers en ja verschillende winnaars condities maar daar houd t dan ook echt wel mee op.

Hier diverse potjes splendor duel gespeeld, en juist vaker word er niet gewonnen door 20 punten. Als je het tactisch speelt, is de race om die bovenste kaarten waar bijv 3 kronen of veel punten op staan, cruciaal…. Met de afpak mogelijkheden met de andere kaarten kan je hier elkaar goed dwars zitten. In splendor duel zit zoveel meer in dat ie eig nooit verveeld!
Afbeelding