De Zwitserse uitgever Gameworks heeft de spelregels van het bordspel Tikal II gepubliceerd. Tikal II is Kramer & Kiesling's nazaat van Tikal, het onder veelspelers nog steeds populaire Spiel des Jahres van 1999.
Link: http://www.gameworks.ch/2010/pdf/Tikal2_GB.pdf
Spelregels Tikal II
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
Bartjes!
- Uitgever
Re: Spelregels Tikal II
Is er iets van bekend of dit spel ook in het NL gaat verschijnen, Erwin?
-
Aras
- Geheim Genootschap
-
Aras
- Geheim Genootschap
Ik ken Tikal en Tikal II niet, maar als ik de spelregels doorlees lijken ze wel aardig op elkaar lijkt mij. Kan iemand mij vertelen of ik dat juist zie of niet?
-
El Capitan
- Regenmaker
- Persoonlijke Ondertitel: speelt altijd met geel!
Na de regels eens (heel) snel doorgenomen te hebben denk ik toch niet dat ze zo sterk op elkaar gelijken. Er zitten misschien wel wat elementen in een beetje overeen komen, maar ik denk toch dat we hier met een ander spel te maken hebben. Ik kijk er in ieder geval wel erg naar uit aangezien ik een grote fan ben van de eerste.
-
Jorrit
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: semiprof
Ik krijg meer de indruk dat tikal 2 meer een familie spel is..
zou ik jammer vinden want tikal is een tegek spel, kijk al lang uit naar deze opvolger..
zou ik jammer vinden want tikal is een tegek spel, kijk al lang uit naar deze opvolger..
-
Erwin
- Nieuwsreporter
Wolfgang Kramer heeft zijn website geactualiseerd:
http://kramer-spiele.privat.t-online.de ... ikalII.htm
http://kramer-spiele.privat.t-online.de ... ikalII.htm
-
Erwin
- Nieuwsreporter
Mij is niets bekend. Misschien iets voor de Goblins?Bartjes! schreef:Is er iets van bekend of dit spel ook in het NL gaat verschijnen, Erwin?
-
Bartjes!
- Uitgever
Volgens mij zit de planning volErwin schreef: Mij is niets bekend. Misschien iets voor de Goblins?
-
MikeBzonderpuntje
- Caballero
Hmmm, ik speel de 3 spellen uit de 'face' reeks van Kramer & Kiesling nauwelijks meer, maar ik keek toch even uit nieuwsgierigheid. En ik moet zeggen: het spel ziet er wel fantastisch uit, stuk mooier dan het origineel (en dat zag er destijds ook al prachtig uit). Met name de plastic speelstukjes zijn sfeervool.
Dus toch maar even de regels doorgelezen. Lijkt allemaal wel goed doordacht te zijn, met dezelfde 'wat zal ik doen' keuzes als in Tikal. Het klinkt ook allemaal best logisch en thematisch (afgezien dan dat je van 1 soort tegels bij voorbaat al weet wat je gaat ontdekken, dat vind ik toch wel 'gamey' en onrealistisch), totdat je aankomt bij de puntentelling van het ontdekken.
En dan blijkt dat je tijdens het spelen vooral beloond wordt voor ontdekken en rondwandelen van 'dezelfde kleur deurtjes'. Tja.
Gelukkig zitten er ook een aantal leuke foefjes in, zoals de 'secret doors' die je tijdelijk open kunt zetten, en de verandering in prijs nadat je 'schatten' hebt afgeleverd (die een soort marktwerking suggereren).
Ik weet het niet zo goed of ik dit in mijn collectie nodig heb (of het vaker dan 1x op tafel gaat komen als ik de originelen al nauwelijks meer speel). Wellicht dat uit een proefpotje blijkt dat het toch wel iets wezenlijks toevoegt.
Dus toch maar even de regels doorgelezen. Lijkt allemaal wel goed doordacht te zijn, met dezelfde 'wat zal ik doen' keuzes als in Tikal. Het klinkt ook allemaal best logisch en thematisch (afgezien dan dat je van 1 soort tegels bij voorbaat al weet wat je gaat ontdekken, dat vind ik toch wel 'gamey' en onrealistisch), totdat je aankomt bij de puntentelling van het ontdekken.
En dan blijkt dat je tijdens het spelen vooral beloond wordt voor ontdekken en rondwandelen van 'dezelfde kleur deurtjes'. Tja.
Gelukkig zitten er ook een aantal leuke foefjes in, zoals de 'secret doors' die je tijdelijk open kunt zetten, en de verandering in prijs nadat je 'schatten' hebt afgeleverd (die een soort marktwerking suggereren).
Ik weet het niet zo goed of ik dit in mijn collectie nodig heb (of het vaker dan 1x op tafel gaat komen als ik de originelen al nauwelijks meer speel). Wellicht dat uit een proefpotje blijkt dat het toch wel iets wezenlijks toevoegt.