Regelvraag Everdell
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Armakuni
- Locomotief
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Regelvraag Everdell
Sommige kaarten hebben een (open) pootafdruk wat inhoudt dat, als deze wordt gekocht, je daar een worker op kan plaatsen om e.e a. te genereren. Nu lijkt het ons dat de kaart kópen een actie behelst, en er vervolgens een worker op pláátsen ook: dus twee acties - en dat mag niet. Dus doen we dat niet, maar dan kan de speler nagenoeg nooit zijn eigen worker plaatsen en van de kaart profiteren, omdat, als zijn beurt voorbij is, een andere speler dan zijn worker plaatst. Niet heel eerlijk en fun vinden we.
Doen we dit fout? Bedankt voor reacties!
Keep calm and game on
Labels:
-
Edwin84
- Elfenkoning
Re: Regelvraag Everdell
Het kost een werker. Bij normale pootkaarten mag een tegenstander niet staan. De kaart komt sowieso in het eigen aanbod.Armakuni schreef: Sommige kaarten hebben een (open) pootafdruk wat inhoudt dat, als deze wordt gekocht, je daar een worker op kan plaatsen om e.e a. te genereren. Nu lijkt het ons dat de kaart kópen een actie behelst, en er vervolgens een worker op pláátsen ook: dus twee acties - en dat mag niet. Dus doen we dat niet, maar dan kan de speler nagenoeg nooit zijn eigen worker plaatsen en van de kaart profiteren, omdat, als zijn beurt voorbij is, een andere speler dan zijn worker plaatst. Niet heel eerlijk en fun vinden we.
Sommige kaarten hebben de toevoeging "open". Deze open locaties mag de tegenstander wel staan maar er staat ook een beloning afgebeeld die de eigenaar krijgt als een ander erop gaat staan als compensatie.
-
Pura Vida
- Kardinaal
Ter aanvulling:Edwin84 schreef:Het kost een werker. Bij normale pootkaarten mag een tegenstander niet staan. De kaart komt sowieso in het eigen aanbod.Armakuni schreef: Sommige kaarten hebben een (open) pootafdruk wat inhoudt dat, als deze wordt gekocht, je daar een worker op kan plaatsen om e.e a. te genereren. Nu lijkt het ons dat de kaart kópen een actie behelst, en er vervolgens een worker op pláátsen ook: dus twee acties - en dat mag niet. Dus doen we dat niet, maar dan kan de speler nagenoeg nooit zijn eigen worker plaatsen en van de kaart profiteren, omdat, als zijn beurt voorbij is, een andere speler dan zijn worker plaatst. Niet heel eerlijk en fun vinden we.
Sommige kaarten hebben de toevoeging "open". Deze open locaties mag de tegenstander wel staan maar er staat ook een beloning afgebeeld die de eigenaar krijgt als een ander erop gaat staan als compensatie.
1. Je speelt een kaart uit weide of eigen hand: dat kost een actie (en natuurlijk de grondstoffen die de kaart kost).
2. Als die kaart een open/dichte poot heeft, kun je een willekeurige volgende beurt als actie een werker erop plaatsen en die actie doen.
3. Als het een open poot is (met een klein bordje ernaast "open") dan mag een tegenstander óók een werker erop plaatsen en die actie doen. En dus voor dat seizoen de actie blokkeren. Jij krijgt daarvoor overigens wel een punt uit de voorraad.
-
reherw
- Sojaboon
Je speelt het dus goed, gezien de vorige twee reacties. Als je het slim speelt kun je er zelf ook gebruik van maken. Anders levert het dus inkomsten voor jou en (veel) voordeel voor anderen op:).
-
Armakuni
- Locomotief
Bedankt voor de reacties. Vind het toch moeilijk om op de open plaatsen mijn eigen worker te krijgen: omdat mijn beurt dan voorbij is hebben mijn tafelgenoten vrij spel... Ik heb nog geen een keer meegemaakt dat ik er zelf van kon profiteren. Ik wil dat ene goudje helemaal niet!
Keep calm and game on
-
The Iced One
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Elk goud is een punt hé en dat kan het verschil maken...Armakuni schreef: Bedankt voor de reacties. Vind het toch moeilijk om op de open plaatsen mijn eigen worker te krijgen: omdat mijn beurt dan voorbij is hebben mijn tafelgenoten vrij spel... Ik heb nog geen een keer meegemaakt dat ik er zelf van kon profiteren. Ik wil dat ene goudje helemaal niet!
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
-
Pura Vida
- Kardinaal
Dat is zeker, elk punt is waardevol want met het basisspel zijn de puntenverschillen soms erg klein, maar los daarvan begrijp ik het niet helemaal. Als je die kaart hebt gespeeld en hij dus in jouw stad ligt, bijvoorbeeld in de lente, en iemand anders gebruikt hem direct daarna, dan heb je in de seizoenen daarna toch nog nog steeds de kans om er een werker op te zetten? Ik heb zelf in al die potjes Everdell nog nooit gehad dat ik zo'n 'eigen' open locatie niet ook zelf kon gebruiken. Nog los van het feit dat je die kaart ook om ándere redenen kunt spelen, dus zonder die actie ooit te (willen) gebruiken. Bijvoorbeeld omdat 'ie in combinatie met andere kaarten veel punten oplevert, of omdat je hem nodig hebt voor een (speciaal) evenement...The Iced One schreef:Elk goud is een punt hé en dat kan het verschil maken...Armakuni schreef: Bedankt voor de reacties. Vind het toch moeilijk om op de open plaatsen mijn eigen worker te krijgen: omdat mijn beurt dan voorbij is hebben mijn tafelgenoten vrij spel... Ik heb nog geen een keer meegemaakt dat ik er zelf van kon profiteren. Ik wil dat ene goudje helemaal niet!
-
Lucky Jack
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Ik vind Everdell oprecht een leuk en prachtig spel, maar het mechanisme waarin je werkers op elkaars kaartje kunt plaatsen is naar mijn mening toch wel vrij 'fiddly'. Niet alleen moet je dan bij 4 spelers 60(!) kaartjes in de gaten houden, maar het is ook simpelweg niet goed zichtbaar.
-
Pura Vida
- Kardinaal
Nou, dat valt reuze mee, vind ik. Alleen het postkantoor (3x in het spel) en de herberg (ook 3x) hebben die open poot op hun kaart. Zodra er eentje gespeeld wordt, weet je dat wel, toch? En meestal denk ik dan nog: goed joh, speel jij lekker een postkantoor, ik trek toch mijn eigen plan.Lucky Jack schreef: Ik vind Everdell oprecht een leuk en prachtig spel, maar het mechanisme waarin je werkers op elkaars kaartje kunt plaatsen is naar mijn mening toch wel vrij 'fiddly'. Niet alleen moet je dan bij 4 spelers 60(!) kaartjes in de gaten houden, maar het is ook simpelweg niet goed zichtbaar.
-
Edwin84
- Elfenkoning
Dat is bij vrijwel alle tableau bouwers een probleem. 7 Wonders is wel duidelijk wat iedereen bouwt omdat de kaarten wat simpeler zijn en is voor mij een uitzondering.Lucky Jack schreef: Ik vind Everdell oprecht een leuk en prachtig spel, maar het mechanisme waarin je werkers op elkaars kaartje kunt plaatsen is naar mijn mening toch wel vrij 'fiddly'. Niet alleen moet je dan bij 4 spelers 60(!) kaartjes in de gaten houden, maar het is ook simpelweg niet goed zichtbaar.
Maar ik kan in het algemeen nooit de tekst lezen van kaartjes van de tegenstander tegenover mij op zijn kop om de vaardigheid van de kaart te lezen. Zeker niet als de kaartjes kleiner zijn.
-
Armakuni
- Locomotief
Wat mij vaak overkomt is dat als een andere speler een worker op mijn kaart heeft gezet en hij naar een nieuw seizoen gaat, hij direct wéér een worker op de kaart plaatst, omdat hij bij ook een actie mag doen. Zo loop ik vaak mijn eigen voordeel mis. Of doen we dat fout?Pura Vida schreef:Dat is zeker, elk punt is waardevol want met het basisspel zijn de puntenverschillen soms erg klein, maar los daarvan begrijp ik het niet helemaal. Als je die kaart hebt gespeeld en hij dus in jouw stad ligt, bijvoorbeeld in de lente, en iemand anders gebruikt hem direct daarna, dan heb je in de seizoenen daarna toch nog nog steeds de kans om er een werker op te zetten? Ik heb zelf in al die potjes Everdell nog nooit gehad dat ik zo'n 'eigen' open locatie niet ook zelf kon gebruiken. Nog los van het feit dat je die kaart ook om ándere redenen kunt spelen, dus zonder die actie ooit te (willen) gebruiken. Bijvoorbeeld omdat 'ie in combinatie met andere kaarten veel punten oplevert, of omdat je hem nodig hebt voor een (speciaal) evenement...The Iced One schreef:Elk goud is een punt hé en dat kan het verschil maken...Armakuni schreef: Bedankt voor de reacties. Vind het toch moeilijk om op de open plaatsen mijn eigen worker te krijgen: omdat mijn beurt dan voorbij is hebben mijn tafelgenoten vrij spel... Ik heb nog geen een keer meegemaakt dat ik er zelf van kon profiteren. Ik wil dat ene goudje helemaal niet!
Keep calm and game on
-
Pura Vida
- Kardinaal
Dat zou kunnen, dat je iets fout doet. Als een speler past, is zijn/haar beurt voorbij (passen is een actie en je hebt er maar één per beurt!). Werkers neem je terug dus alle plekken zijn weer vrij. De volgende is aan de beurt en kan dus eventueel meteen een werker op de lege plek zetten.Armakuni schreef:Wat mij vaak overkomt is dat als een andere speler een worker op mijn kaart heeft gezet en hij naar een nieuw seizoen gaat, hij direct wéér een worker op de kaart plaatst, omdat hij bij ook een actie mag doen. Zo loop ik vaak mijn eigen voordeel mis. Of doen we dat fout?Pura Vida schreef:Dat is zeker, elk punt is waardevol want met het basisspel zijn de puntenverschillen soms erg klein, maar los daarvan begrijp ik het niet helemaal. Als je die kaart hebt gespeeld en hij dus in jouw stad ligt, bijvoorbeeld in de lente, en iemand anders gebruikt hem direct daarna, dan heb je in de seizoenen daarna toch nog nog steeds de kans om er een werker op te zetten? Ik heb zelf in al die potjes Everdell nog nooit gehad dat ik zo'n 'eigen' open locatie niet ook zelf kon gebruiken. Nog los van het feit dat je die kaart ook om ándere redenen kunt spelen, dus zonder die actie ooit te (willen) gebruiken. Bijvoorbeeld omdat 'ie in combinatie met andere kaarten veel punten oplevert, of omdat je hem nodig hebt voor een (speciaal) evenement...The Iced One schreef:Elk goud is een punt hé en dat kan het verschil maken...Armakuni schreef: Bedankt voor de reacties. Vind het toch moeilijk om op de open plaatsen mijn eigen worker te krijgen: omdat mijn beurt dan voorbij is hebben mijn tafelgenoten vrij spel... Ik heb nog geen een keer meegemaakt dat ik er zelf van kon profiteren. Ik wil dat ene goudje helemaal niet!
-
humske
- Wereldkampioen Carcassonne 2011
- Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!
timing is bij die kaartjes inderdaad belangrijk. ik speel meestal met 2, dus dan kun je er op letten door te kijken waar in de fase die speler is en als je het spelen van die kaart uit kan stellen tot je weet dat de ander moet gaan passen en seizoen afsluiten, dan spelen. Maar dan moet je wel zelf ook nog een werker over hebben ed, dus vergt wat planning en lukt zeker niet altijd. Maar wat pura ook zegt, zonder die actie zelf uit te voeren is het vaak ook al interessant. of in een volgend seizoen zelf doen.
uit de pas lopen met timing tov andere spelers kan erg waardevol zijn.
uit de pas lopen met timing tov andere spelers kan erg waardevol zijn.
~ Always look on the bright side of life ~

-
reherw
- Sojaboon
Dit is niet juist. Naar een volgend seizoen gaan geldt als actie (net als een worker plaatsen of kaart spelen). Daarna is de volgende speler aan de beurt.Armakuni schreef:Wat mij vaak overkomt is dat als een andere speler een worker op mijn kaart heeft gezet en hij naar een nieuw seizoen gaat, hij direct wéér een worker op de kaart plaatst, omdat hij bij ook een actie mag doen. Zo loop ik vaak mijn eigen voordeel mis. Of doen we dat fout?Pura Vida schreef:Dat is zeker, elk punt is waardevol want met het basisspel zijn de puntenverschillen soms erg klein, maar los daarvan begrijp ik het niet helemaal. Als je die kaart hebt gespeeld en hij dus in jouw stad ligt, bijvoorbeeld in de lente, en iemand anders gebruikt hem direct daarna, dan heb je in de seizoenen daarna toch nog nog steeds de kans om er een werker op te zetten? Ik heb zelf in al die potjes Everdell nog nooit gehad dat ik zo'n 'eigen' open locatie niet ook zelf kon gebruiken. Nog los van het feit dat je die kaart ook om ándere redenen kunt spelen, dus zonder die actie ooit te (willen) gebruiken. Bijvoorbeeld omdat 'ie in combinatie met andere kaarten veel punten oplevert, of omdat je hem nodig hebt voor een (speciaal) evenement...The Iced One schreef:Elk goud is een punt hé en dat kan het verschil maken...Armakuni schreef: Bedankt voor de reacties. Vind het toch moeilijk om op de open plaatsen mijn eigen worker te krijgen: omdat mijn beurt dan voorbij is hebben mijn tafelgenoten vrij spel... Ik heb nog geen een keer meegemaakt dat ik er zelf van kon profiteren. Ik wil dat ene goudje helemaal niet!
-
Pura Vida
- Kardinaal
We vallen in herhaling, want dat staat precies daarboven al.reherw schreef:Dit is niet juist. Naar een volgend seizoen gaan geldt als actie (net als een worker plaatsen of kaart spelen). Daarna is de volgende speler aan de beurt.Armakuni schreef:Wat mij vaak overkomt is dat als een andere speler een worker op mijn kaart heeft gezet en hij naar een nieuw seizoen gaat, hij direct wéér een worker op de kaart plaatst, omdat hij bij ook een actie mag doen. Zo loop ik vaak mijn eigen voordeel mis. Of doen we dat fout?Pura Vida schreef:Dat is zeker, elk punt is waardevol want met het basisspel zijn de puntenverschillen soms erg klein, maar los daarvan begrijp ik het niet helemaal. Als je die kaart hebt gespeeld en hij dus in jouw stad ligt, bijvoorbeeld in de lente, en iemand anders gebruikt hem direct daarna, dan heb je in de seizoenen daarna toch nog nog steeds de kans om er een werker op te zetten? Ik heb zelf in al die potjes Everdell nog nooit gehad dat ik zo'n 'eigen' open locatie niet ook zelf kon gebruiken. Nog los van het feit dat je die kaart ook om ándere redenen kunt spelen, dus zonder die actie ooit te (willen) gebruiken. Bijvoorbeeld omdat 'ie in combinatie met andere kaarten veel punten oplevert, of omdat je hem nodig hebt voor een (speciaal) evenement...The Iced One schreef:Elk goud is een punt hé en dat kan het verschil maken...Armakuni schreef: Bedankt voor de reacties. Vind het toch moeilijk om op de open plaatsen mijn eigen worker te krijgen: omdat mijn beurt dan voorbij is hebben mijn tafelgenoten vrij spel... Ik heb nog geen een keer meegemaakt dat ik er zelf van kon profiteren. Ik wil dat ene goudje helemaal niet!
Pura Vida schreef: Dat zou kunnen, dat je iets fout doet. Als een speler past, is zijn/haar beurt voorbij (passen is een actie en je hebt er maar één per beurt!). Werkers neem je terug dus alle plekken zijn weer vrij. De volgende is aan de beurt en kan dus eventueel meteen een werker op de lege plek zetten.