Jamaica

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof

Jamaica

Bericht door Jorrit »

Ik kom regelmatig het spel Jamaica tegen in spellenwinkels en door de mooie doos werd ik nieuwsgierig.. Heb al even op boardgamegeek gekeken maar ben benieuwd naar de bevindingen hier.. Eigenlijk in het kort dus "is het wat, of is het alleen maar een mooie doos?"
Afbeelding

Labels:
stefaan
Caballero

Re: Jamaica

Bericht door stefaan »

Ik heb deze ooit 1 keer gespeeld en vond het best wel een degelijk spel met een aantal originele concepten. Iets met het dubbele gebruik van de (trouwens mooi uitgevoerde) kaarten sprak mij wel aan, misschien kan iemand aanvullen?
kimm
Party Animal

Bericht door kimm »

Jamaica is inderdaad een spel dat op het zicht alleen al heel mooi oogt .
Wij hebben het in onze spellenkast en het komt er wel eens uit . Het spelconcept op zich is wel leuk. Elke beurt worden 2 er dobbelstenen gegooid en de speler die aan beurt is mag deze in volgorde leggen die hij wil. Eén dobbelsteen bij het 'dag symbool' en de andere bij het 'nacht symbool'. Dan is het ieder een kaart uitspelen waarbij links dag symbolen staan en rechts nacht symbolen en de daarbij horene actie . De kant die je gebruikt mag je zelf kiezen . Aan de hand hiervan gaan de spelers schepen vooruit zetten ( of achteruit ) en of hun actie doen . Bij elkaar te staan komende schepen gaan natuurlijk in onderling gevecht . Het spel eindigd wanneer er ten minste 1 iemand aankomt in Port Royal na een volledige ronde en dan gaan we punten tellen. Wie de meeste punten heeft wint het spel.

Heel leuk eigenlijk. Wij beleven er hier wel plezier aan . Het is wel eerder een familiespel naar mijn mening enja de geluksfactor is ook niet te overschatten.
pels
Standaard moderator

Bericht door pels »

Heb het ooit gekocht alleen afgaande op het artwork. Prachtig gedaan!
Aan alle details is aandacht gegeven: bv de doos openen en enkel gouden munten zien alsof het een echte schatkist is (de omslag van de spelregels)

Spel zelf is luchtig en best leuk. Liefst wel met meerdere spelers omdat je dan veel meer interactie hebt.
Indien je op hetzelfde zeevak beland als een ander schip ga je elkaar immers beschieten en enteren. Ook fijn principe van dobbelstenen die versterkt kunnen worden door speciale schatkaarten en buskruit dat je kan verzamelen. Degene die de ander aan flarden kan schieten mag buit pikken. Beide schepen blijven wel staan, het is niet zo dat je zinkt en andere nadelen ondervindt.

Aanrader wat mij betreft :)
Spellen hier, spellen daar, spellen everywaar!
sandra
Locomotief

Bericht door sandra »

Is dit ook leuk met z'n twee?
mvg Sandra
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

sandra schreef:Is dit ook leuk met z'n twee?
mvg Sandra
Ik denk dat het toch een stukje minder is dan met meer spelers. Dit spel drijft (ja, dit is bedoeld als woordgrap, lollig hé?!?!?!?!) met name op de gevechten die uit kunnen breken tussen spelers. Dit is een stuk minder als je met 2 spelers speelt.
Afbeelding