Forest Shuffle Nederlandse versie beschikbaar

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Pura Vida
Kardinaal

Forest Shuffle Nederlandse versie beschikbaar

Bericht door Pura Vida »

Sneller dan ik had verwacht kon ik vandaag bij onze lokale spellenwinkel de Nederlandse versie van Forest Shuffle ophalen. Precies op tijd voor een paar laatste regenachtige vakantiedagen.
Afbeelding
Afbeelding

Labels:
Joel22
Stamhoofd

Re: Forest Shuffle Nederlandse versie beschikbaar

Bericht door Joel22 »

Vind je hem leuk?
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Joel22 schreef: Vind je hem leuk?
Eerste potjes waren erg leuk. Wel enorme puntenverschillen maar dat komt ws door onervarenheid.
Afbeelding
Karkand
Sojaboon

Bericht door Karkand »

De foto’s zijn wat klein (op mobiel). Maar de componenten lijken er goed uit te zien. Hoe lang ben je bezig met een potje?
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Karkand schreef: De foto’s zijn wat klein (op mobiel). Maar de componenten lijken er goed uit te zien. Hoe lang ben je bezig met een potje?
Als je op de foto klikt, kun je inzoomen. Illustraties vind ik prachtig. Thema is op een leuke manier verwerkt: er groeit een echt bos, als je het wilt zien. Potjes duren 30 minuten max, maar wij zijn geen langzame spelers.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Peter Hein »

Pura Vida schreef:
Karkand schreef: De foto’s zijn wat klein (op mobiel). Maar de componenten lijken er goed uit te zien. Hoe lang ben je bezig met een potje?
Als je op de foto klikt, kun je inzoomen. Illustraties vind ik prachtig. Thema is op een leuke manier verwerkt: er groeit een echt bos, als je het wilt zien. Potjes duren 30 minuten max, maar wij zijn geen langzame spelers.
Vergeet niet te melden dat de puntentelling daarna ook nog 30 minuten duurt! :wink:
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef:
Pura Vida schreef:
Vergeet niet te melden dat de puntentelling daarna ook nog 30 minuten duurt! :wink:
Dat is pure quality time, als je zoon 100 punten binnenhaalt op een paar luizige marters en nog wat kikkers en vlinders hier en daar.
Nee, serieus, dat tellen is inderdaad een helletaak. En leidt soms ook tot ongenoegen vanwege die enorme puntenexplosies hier en daar.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Ik begin er al aan te wennen, en het gaat steeds sneller. Het helpt wel als je bomen van dezelfde soort bij elkaar houdt, en een rekenmachine is onontbeerlijk. Wel heb ik de indruk dat de links/rechts-kaarten over het algemeen de meeste punten opleveren. Als een speler aardig wat wolven en herten heeft is die bijna niet te verslaan.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef: Ik begin er al aan te wennen, en het gaat steeds sneller. Het helpt wel als je bomen van dezelfde soort bij elkaar houdt, en een rekenmachine is onontbeerlijk. Wel heb ik de indruk dat de links/rechts-kaarten over het algemeen de meeste punten opleveren. Als een speler aardig wat wolven en herten heeft is die bijna niet te verslaan.
Dat was ook hier de constatering. Vandaar misschien die martercombo: herten leg je niet zomaar op het veld, maar je kunt niet overal op letten met als gevolg dat iemand gewoon vier marters kan pakken.
Kan ook met relmuizen snel gaan trouwens... en zo nog wat... kortom, wij zijn nog volop lekker bezig.

Overigens was ons eerste potje al een voorbeeld van 'learning by doing'... ik ging voor heel veel bomen want ik dacht: we bouwen een bos nietwaar? Dus ik zorg alvast voor alle soorten bomen zodat ik daarna alles kan spelen wat ik wil. Heel strategisch toch? Ik werd ingemaakt met die bomen van mij, want het spel was over voordat ik er wat bij had kunnen leggen. Zat ik dan met mijn lege bos met een enkele vink erin: het leek Boswachterij Hooghalen wel.
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Ik zou dit spel graag proberen; leuk thema, fantastische art en het klinkt als een spel met vlotte keuzes. Het verhaal over de herten kwam ik ook tegen in meerdere reviews/analyses en dat houdt me tegen… Als er duidelijk zo’n winning strategy zou bestaan, zit het niet goed in elkaar en is de fun er gauw vanaf. Dan gaat de doorslag geven wie meer herten weet te draften. Maar als iemand het tegendeel hard kan maken, graag!
SuSuQie
Regenmaker

Bericht door SuSuQie »

Ik had forest shuffle meegenomen van Spiel omdat het me een spel leek met meerdere manieren om te winnen. En de artwork vond ik ook mooi.
Maar hoe vaker ik het speel, hoe stommer ik het vind.....
Ik heb het met 2 spelers gespeeld en inderdaad de wolven + herten + lynxen combinatie is killing. Vanmiddag een pot met z'n vieren. Zelfde verhaal.

Ik heb nu verschillende strategieën uitgeprobeerd.
De Goshawk met vogels
De salamander met tree ferns
Squeakers + Boar
8 verschillende types bomen en dan veel Oak + wild strawberries + moss
Horse chesnuts (= max 49 op BGA) 8x was geen 64...
Dorfmouses en vleermuizen
Hedgehogs + Butterflies
Met de mole in een klap veel hazen spelen in combinatie met vossen.

Het maakte allemaal niet uit. Wolf + Hert aangevuld met lynx wint bijna altijd.
En als je die dus niet trekt, ben je eigenlijk gewoon tafelvulling.

Dit spel schreeuwt om een uitbreiding en het maakt de verwachting die ik had, namelijk meerdere manieren om punten te halen / te winnen totaal niet waar.
murzim
Veenboer

Bericht door murzim »

Voor mij ook de grote afknapper van mijn SPIEL-buit. Eerste potje meer dan 1u20 tegen mijn vrouw. Dan nog 30 minuten alles bijeen tellen erbovenop. Elke keer kwamen we wel een andere score uit en bleek op het einde het verschil 1 puntje te zijn. Tja hier ben ik wel even klaar mee. Thema en artwork zijn wel helemaal mijn ding maar zowel speelduur als puntentelling achteraf geven me niet veel zin in een tweede kans.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

ik heb online 1x gespeeld met 2 en gisteren met 3 irl. en heb gewonnen met 2x een kaart met 6 punten voor amfibieen, en dan veel amfibieën hebben en een kaart die punten geeft voor kaarten onder bomen etc.

ik vond het een vermakelijk spel, maar zie wel dat alles afhangt van wat je trekt. dus nogal geluksfactor. want mensen leggen echt wel op op een gegeven moment wat je terug legt in de open plek. (die tot mijn verbazing maar 1x geleegd werd in dit potje)
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

'Geruststellend' om ook wat afwijkende meningen hierover te lezen, ik dacht al dat het aan mij lag :D Afgelopen weekend voor de tweede keer gespeeld en ik word er niet warm of koud van. Eventuele te sterke kaartcombinaties waren me nog niet opgevallen (al won de laatste keer ook degene die herten en bijbehoren verzamelde), maar het voelt voor mij vooral als enkele van de ca. 30 scoringsmogelijkheden kiezen en dan hopen dat er genoeg overeenkomstige kaarten voorbij komen. Als er écht niets anders te spelen is speel ik hem wel mee, maar mijn keuze zal er niet op vallen.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Hoeveel punten kun je bij één spar kwijt dan. Meneer had ook nog twee vossen liggen trouwens.

Afbeelding

Maar is dit nou een - intussen zoveelste - klacht over onbalans en te sterke combo's? Integendeel. De foto zegt juist iets over de lol die we hebben met dit spel.

Ja er zitten sterke kaarten tussen, maar die gooien we dan ook nóóit meer op de open plek.
Ja er komt veel geluk bij kijken, maar potjes met twee duren 15 minuten en met drie misschien 10 minuten langer. Volgende keer heb je zélf gewoon die mazzel.
Ja het tellen is een karweitje, maar komop, een blaadje en een pen en je hebt enorm plezier van het optellen van de puntenexplosies hier en daar.
Ja ik kan niet tegen mijn verlies, maar als het tegen je zoon is die 9 hazen weet te bemachtigen, kom ik er best overheen.
Nee, Forest Shuffle blijft hoor. Allemachtig leuk spelletje.
Afbeelding