Ark Nova: Waterwereld

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

roubosga
El Capitan

Ark Nova: Waterwereld

Bericht door roubosga »

Even een nieuw draadje ter vervanging van ANW uit Laatste /Nieuwste Aanwinsten.
Vandaag de kaarten gesleeved. Nou dat was even een dingetje want het bleek dat er een flinke hoeveelheid kaarten vervangen moesten worden.
Gelukkig past alles nog in de basisdoos, wel zonde om de uitbreidingsdoos weg te doen vanwege de mooie tekening.

Wat ik erg leuk vind zijn de asymmetrische spelerskaarten.
Gaan jullie die ook gebruiken, of zo nu en dan?
Laatst gewijzigd door roubosga op do 18 jan 2024, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: Ark Nova: Waterwereld

Bericht door Pura Vida »

roubosga schreef: Even een nieuw draadje ter vervanging van ANW uit Laatste /Nieuwste Aanwinsten.
Vandaag de kaarten gesleeved. Nou dat was even een dingetje want het bleek dat er een flinke hoeveelheid kaarten vervangen moesten worden.
Gelukkig past alles nog in de basisdoos, wel zonde om de uitbreidingsdoos weg te doen vanwege de mooie tekening.

Wij zijn die kaarten meteen gaan gebruiken. Geven heel milde extraatjes en zijn een prima toevoeging wat ons betreft. Net als al het andere trouwens. De kaarten en nieuwe waterdieren zijn tof, de universiteiten werken goed en die nieuwe tokens zijn gewoon leuk. Er gebeurt meer met de stapel kaarten ook, uitstekend is dat.
De doos is inderdaad mooi en zit bij ons gewoon in de basisdoos, met alle kaarten erin. Past perfect. Alles zit erin.
Afbeelding
PS misschien in oorspronkelijke bericht even tag toevoegen 'Ark Nova' en 'Ark Nova Waterwereld'. Voor de terugvindbaarheid.
Bijlagen
20240118_152245.jpg
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Tof idee dat van die uitbreiding in de basisdoos.
Ga ik morgen gelijk uitproberen.
Afbeelding
MADG0BLIN
Stamhoofd
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door MADG0BLIN »

Ik speel niet meer zonder. Heb alle oude kaarten en de uitbreidingsdoos ook weggedaan. Inderdaad jammer, wat een mooie tekening. Maar ik ga er verder niets meer mee doen, maar het probleem plek in huis.

Vind het overigens een erg goede uitbreiding. Je gaat sneller door het deck heen door de golf toevoeging en ook de extra kaarten die je draft aan het begin zijn een toffe toevoeging.
Afbeelding
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

Pura Vida schreef:
roubosga schreef: Even een nieuw draadje ter vervanging van ANW uit Laatste /Nieuwste Aanwinsten.

Wij zijn die kaarten meteen gaan gebruiken. Geven heel milde extraatjes en zijn een prima toevoeging wat ons betreft. Net als al het andere trouwens. De kaarten en nieuwe waterdieren zijn tof, de universiteiten werken goed en die nieuwe tokens zijn gewoon leuk. Er gebeurt meer met de stapel kaarten ook, uitstekend is dat.
De doos is inderdaad mooi en zit bij ons gewoon in de basisdoos, met alle kaarten erin. Past perfect. Alles zit erin.
Afbeelding
PS misschien in oorspronkelijke bericht even tag toevoegen 'Ark Nova' en 'Ark Nova Waterwereld'. Voor de terugvindbaarheid.
Offtopic. Hoe leuk is Ark Nova. Ik weet dat je een groot Wingspan liefhebber bent, ik ook! Zou ik als wingspan fan dit spel ook goed kunnen vinden? Of heeft het weinig met elkaar gemeen? En hoeveel voegt de uitbreiding toe? Sneller door het deck kunnen gaan klinkt goed!

Mvg,
Joël
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Mijns inziens lijkt het niet heel veel op elkaar, al zijn er overeenkomsten.

Ark Nova is een tableau builder / hand management spel waarbij je wint als je de meeste punten hebt gehaald. Echter werkt dat iets anders als in veel andere spellen.

Je hebt 2 sporen. Eentje welke omhoog gaat als je dieren en andere kaarten speelt en welke inkomsten genereert.
Daarnaast heb je een conservatiespoor welke omhoog gaat als je bepaalde doelen in het spel hebt behaald en deze claimed.
Zodra deze 2 sporen elkaar kruizen bij een speler dan zijn de andere spelers nog 1x aan de beurt. Het verschil in afstand tussen die 2 sporen waar je marker staat is je score. Degene waarbij de markers het verst uit elkaar staan heeft de meeste punten gescoord en wint. Uiteindelijk ben je dus aan het racen om zo snel mogelijk punten te scoren en bovenaan te eindigen.

In je beurt heb je 5 kaarten onder je bord liggen. Deze liggen op volgorde. De meest linker kaart is sterkte 1, de meest rechterkaart is sterkte 5. Hoe sterker de kaart, hoe beter de opties die je kan uitvoeren.
Acties die je kan uitvoeren, zijn kaarten pakken, verblijven bouwen, dieren spelen in een verblijf, sponsorkaarten spelen / geld pakken en een wat andere aparte kaart om verschillende acties uit te voeren. Elke beurt kies je 1 van de 5 acties en dan is de andere speler.

In het basisspel zijn de kaarten voor iedereen hetzelfde, door de uitbreiding verandert dit. Maar ik heb ruim 100 potten met plezier gespeeld met het basisspel. ;)

De dierkaarten zijn veel en divers en hebben verschillende voorwaarden om gespeeld te kunnen worden en geen pot is hetzelfde. Ook zijn er verschillende kaarten waar je uit kan kiezen die of hetzelfde zijn voor iedereen of verschillend als je daarvoor kiest. Dat laatste is zeker leuker als je veel speelt.
Het is een van mijn favoriete spellen van de afgelopen jaren. Komt zeer regelmatig op tafel, maar het is wel iets complexer als Wingspan, maar zeker niet minder leuk.

Er zijn overigens erg veel filmpjes online te vinden waar je denk ik nog meer info kan vinden, maar denk dat ik de belangrijkste punten wel heb genoemd. :)
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Joel22 schreef:
Pura Vida schreef:

Afbeelding
Offtopic. Hoe leuk is Ark Nova. Ik weet dat je een groot Wingspan liefhebber bent, ik ook! Zou ik als wingspan fan dit spel ook goed kunnen vinden? Of heeft het weinig met elkaar gemeen? En hoeveel voegt de uitbreiding toe? Sneller door het deck kunnen gaan klinkt goed!

Mvg,
Joël
Die vergelijking kun je niet maken. Dat is hetzelfde als Dominion vergelijken met Endless Winter of Arnak.

enige overeenkomsten Ark Nova en Wingspan is dat het thema over dieren gaat en dat je kaarten uitspeelt in je eigen speelgebied.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Edwin84 schreef:
Joel22 schreef:
Pura Vida schreef:

Afbeelding

Mvg,
Joël
Die vergelijking kun je niet maken. Dat is hetzelfde als Dominion vergelijken met Endless Winter of Arnak.

enige overeenkomsten Ark Nova en Wingspan is dat het thema over dieren gaat en dat je kaarten uitspeelt in je eigen speelgebied.
Helemaal met je eens dat dat ongeveer de enige overeenkomsten zijn, maar toch raken beide spellen voor ons dezelfde snaar: de lol van de kaarten, de verrassingen, de combinaties, het steeds weer opnieuw willen spelen...
Afbeelding
Harleyman
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!

Bericht door Harleyman »

[/quote]Die vergelijking kun je niet maken. Dat is hetzelfde als Dominion vergelijken met Endless Winter of Arnak.

Enige overeenkomsten Ark Nova en Wingspan is dat het thema over dieren gaat en dat je kaarten uitspeelt in je eigen speelgebied.[/quote]

Sorry hoor, maar mijn inziens lijken Wingspan en Ark Nova wel degelijk heel veel op elkaar. Het belangrijkste element van een eurogame zijn namelijk toch echt de spelmechanismen en in dit geval zijn beiden in de hoofdmoot toch echt tableaubuilders. Dus als je heel veel Wingspan of Terraforming Mars gespeeld heb dan heb je echt wel snel in de hoofdmoot door wat er gevraagd wordt. Van Terraforming Mars naar Ark Nova is waarschijnlijk een net iets makkelijkere stap, omdat dat al wat geavanceerder is. En alledrie de spellen draaien dus uit op kaarten die bepaalde kosten hebben, eisen, restricties en je vervolgens de nodige voordelen geven als je ze eenmaal gespeeld krijgt. Bij Ark Nova zitten er vervolgens nog een aantal toeters en bellen aan vast qua hoe bijvoorbeeld het spel eindigt (Rajes of the Ganges) en hoe je 1 vd 5 acties doet (Civilization: A New Dawn), maar dat hebben de meesten intuïtief toch ook wel snel door. Als je een dier kwijt wilt in een hok, zul je deze toch eerst moeten gaan bouwen in je dierentuin en voor beiden heb je het nodige geld nodig. En uiteraard zul je genoeg kaarten in je hand willen hebben om deze ook daadwerkelijk te kunnen spelen.

Oftewel we hebben te maken met een engine builder (geen spelmechanisme, maar wel iets wat kenmerkend is voor deze spelen): zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld en/of 'grondstoffen' verzamelen en vervolgens proberen vooral je kansen te vergroten door het spelen van kaarten, kaartmanagement en het al dan niet als eerste claimen van bepaalde bonussen/tracks (race-element). Naast het tableaubuilden hebben Wingspan en Ark Nova ook allebei eindspelbonuskaarten, set collection als spelmechanisme en ook nog eens een solomode.

Het grootste verschil tussen Wingspan en Ark Nova zijn vooral de 'zwaarte' van de kaarten zelf. Bij Ark Nova zijn deze nu eenmaal wat gecompliceerder, waardoor het wat meer tijd, wil en energie vergt om je daar doorheen te slaan en om te begrijpen wat er precies bedoeld wordt! Het is dus vooral aan jezelf of je dat wel of niet wilt. Daarnaast scheelt het gewoon ontzettend veel als je het een aantal keren zou spelen met iemand die het spel al kent, zodat hij of zij je wat van advies kan voorzien en bij vragen je de kaart kan uitleggen. Het spel is trouwens ook op BGA te spelen, dus zodoende kun je natuurlijk ook het nodige testen (of het wat is) en je het spel (en vooral de kaarten) eigen maken.

PS: Dominion is natuurlijk enkel een deckbuilder, terwijl de andere 2 vooral deckbuilder + workerplacement zijn. Oftewel als iemand bijvoorbeeld een 20tal potjes Rovers van de Noordzee + 20tal Dominion achter de rug heeft dan herkent hij of zij echt wel het nodige als die een Dune: Imperium/Uprising of een Lost Ruïnes of Arnak gaat spelen. Uiteraard zitten er de nodige verschillen in (het gevecht bij Dune en het track bij Lost Ruïnes kennen ze dan logischerwijs niet), maar het is ook niet zo dat een speler dan vanaf 0 begint als je die de spelregels uitlegt. Endless Winter is daarentegen wat gecompliceerder, omdat daar ook nog eens bijvoorbeeld area control, rescource managment en set collection bij komt kijken.
Vaak is rond beter, soms vierkant!
Harleyman
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!

Bericht door Harleyman »

[/quote]Offtopic. Hoe leuk is Ark Nova. Ik weet dat je een groot Wingspan liefhebber bent, ik ook! Zou ik als wingspan fan dit spel ook goed kunnen vinden? Of heeft het weinig met elkaar gemeen? En hoeveel voegt de uitbreiding toe? Sneller door het deck kunnen gaan klinkt goed!

Mvg,
Joël[/quote]Nu ga ik je toch ongevraag van advies voorzien, maar ach: baat het niet, dan schaadt het niet! Als je Wingspan erg leuk vindt dan kan Ark Nova zeker wel wat voor je zijn, maar stel je dan zelf wel een aantal vragen: met wie en hoeveel mensen ga ik dit spelen? Het is qua BGG-zwaarte wel wat zwaarder dan hetgeen je in de kast hebt staan namelijk. En hoe zit dat dan met degene(n) met wie je het speelt. Ik zelf speel weinig 2-persoonsspellen, maar deze slaagt daar - anders dan veel andere spellen, mijns inziens - zeer goed in. Daarnaast schijnt hij ook een goede solomode te hebben, maar daar heb ik helemaal geen kaas van gegeten. Met 3 spelers is wel de max, maar mijns inziens ook wel het leukste en uitdagendste om te doen.

De uitbreiding is echt essentieel, aangezien ze daarmee een aantal euvels van het basisspel hebben verholpen. Het probleem zat het hem er vooral in dat je heel lang kon gaan zoeken naar/wachten op bijvoorbeeld een diersoort (bijvoorbeeld een vogel) die vervolgens nooit kwam, aangezien het kaartendeck maar liefst meer dan 200 kaarten beslaat. De asymetrische actiekaarten, de speciale universiteiten en het deck meer kunen recyclen zijn stuk voor stuk aantoonbare verbeterpunten. En daarnaast zitten er een behoorlijk aantal vervangende kaarten (eindspel-puntenkaarten, sponsoren en dieren) in die ervoor zorgen dat het spel gebalanceerder in elkaar zit.
Vaak is rond beter, soms vierkant!
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Ik zou niet zeggen dat Waterwereld "essentieel" is voor het spelen van Ark Nova, maar dat er hele leuke toevoegingen in zitten, kan ik zeker beamen.
Op de vraag of je als Wingspan fan ook Ark Nova leuk zou vinden, zou ik zeggen: die kans is best groot. Maar wat Harleyman al terecht zegt: het is wel een complexer spel en moeilijker goed te spelen. Meer dingen om op te letten, het is meer een race dan dat het een tableaubouwer is, met meer strategische beslissingen onderweg dan bij Wingspan.
Maar wij hebben dus met Ark Nova wél wat we ook bij Wingspan hebben: gewoon erg veel plezier tijdens het spelen en altijd zin om eraan te beginnen. In die zin lijken ze dus wel op elkaar, voor ons dan.
Ark Nova is trouwens net als Wingspan heel goed solo. Heel goed ook met twee en dito met 3. Met hogere aantallen neemt dat iets af door stijgende wachttijden.

Terug naar Waterwereld. Wat zit die lekker in elkaar zeg, daar is goed over nagedacht hoor! Aldus heeft Harleyman toch gewoon gelijk: als je AN leuk vind, is Waterwereld essentieel. Niet voor het spelen misschien, maar wel voor de extra lol.

Terzijde: vandaag kreeg een van de spelers in huis (ik helaas niet) de Paardenfluisteraar in handen. Dat is een sterke hoor. Zijn tweede kinderboerderijdier, die hij ook nog gratis kon terug fluisteren uit de aflegstapel, leverde meteen 9 punten op in plaats van 6. En zijn derde dus 12. Kassa!

Enfin, daar zit Waterwereld dus vol mee, met dit soort verrassingen.
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Wat ik met Wingspan heb gedaan doe ik ook met Ark Nova.
Ik heb de groene; blauwe en dierenkaarten gesplitst en door 3 gedeeld.
Daarna heb ik 3 stapels van plusminus 90 kaarten gemaakt. De stapels heb ik genummerd met “Set 1 t/m 3” zodat ik 3 keer kan spelen met een deck waarin alle type kaarten gelijkmatig voorkomen.
Ik namelijk vaak gehad dat we het hele spel bijna geen groene kaart tegenkwamen.
Bevalt me erg goed en mocht de stapel leegraken dan neem je een nieuwe set.
Afbeelding