Wat kun je nou beter doen met deze tropische temperaturen, dan binnen een bordspel spelen waarin je een eigen jungle aanlegt? Aangezien het binnen ‘slechts’ 27 graden was, hebben we ons flink kunnen inleven in het thema van Leven in de Amazone: een nieuwe loot in het steeds weelderiger ecosysteem van natuurspellen. Jamie Bloom heeft het spel ontworpen. Het artwork is van Sophia Kang, die we al kennen van Wondrous Creatures en Shallow Sea. Hiermee zien we een tweede trend: de opmars van vrouwelijke kunstenaars. Na Beth Sobel (Viticulture), Ana Maria Martinez Jaramillo & Natalia Rojas (Wingspan), Shawna Tenney (Creature Comforts), Maeva da Silva (Harmonies), om er maar een paar te noemen, is er nu dus Sophia Kang. Ze heeft schitterend werk geleverd.
Afijn, dat was weer een veel te lange inleiding, waarvoor excuus. Ik ga het hebben over Leven in de Amazone. Zoveelste bordspel in een natuur setting, dus waarom zou je dit spel eigenlijk in huis halen? Nou, gewoon, omdat het een ontzettend leuk spelletje is. Ik ga dat hieronder proberen uit te leggen.
Uiterlijk
Het is allang geen verrassing meer als ik schrijf dat bordspellen steeds mooier worden. Ga tien jaar terug in de tijd en de wereld zag er een stuk schraler uit. Leven in de Amazone lijkt weer een stapje verder te gaan. De houten dieren springen je tegemoet, de kaarten zijn mooi geïllustreerd en er is een heuse waterval gemaakt voor maar één doel: de voortgang bijhouden van je terreintegel-, bomen- en waterlelie sporen. Als je ook nog de opgewaardeerde houten fiches, bomen en waterlelies in huis haalt, heb je een prachtige vertoning op tafel die de zin in spelen nogal opwekt.
Spelconcepten
Leven in de Amazone is een zogeheten ‘bagbuilder’. Eigenlijk is dat gewoon een deckbuilder met fiches in plaats van kaarten. Je vult je eigen zakje met steeds waardevoller fiches en je hoopt die fiches vaak genoeg te trekken om er een diverse jungle mee op te bouwen. Je kunt nieuwe terreintegels kopen, bomen planten, waterlelies aanleggen, dieren uit de centrale ‘opvang’ halen en in je jungle huisvesten, persoonlijke doelkaarten aanschaffen, enzovoort. De regels zijn super simpel en je beurten dito soepel. Aldus bouw je aan je eigen jungle totdat een aantal van de tevoren klaargelegde diersoorten op zijn. Je telt je punten en klaar is het spel.
Om iets van asymmetrie in het spel te brengen, krijgt elke speler een eigen bonusdier met bijhorend voordeeltje - nadat je dat dier in je jungle hebt geplaatst. De mini-uitbreiding komt met een setje extra persoonlijke dieren en gedeelde doelen; een leuke aanvulling ter bevordering van het puzzelplezier.
Er zijn een heleboel strategische mogelijkheden in dit spel en je kunt de punten op veel verschillende manieren pakken. Het leukste daarbij is natuurlijk dat je elke beurt meer kunt doen. Áls je je fiches tenminste slim koopt. Omdat je vier verschillende soorten hebt, in oplopende waardes ook nog, ontstaat lekkere keuzestress: wil ik vol voor waterfiches gaan zodat ik doelen kan bemachtigen en mijn opslag kan vergroten? Of koop ik zo snel mogelijk fruitfiches, onontbeerlijk voor het binnenhalen van dieren? Geld is er ook: noodzakelijk in het begin, maar je kunt er aan het eind ook teveel van hebben. Groene fiches ten slotte zijn nodig voor bomen en nieuwe tegels, en die wil je óók. Kortom, alleen al het verzamelen van fiches geeft interessante economische keuzes.
Terwijl je bezig bent met het opbouwen van je eigen jungle, zal je tegelijk op de andere spelers moeten letten, want het aantal dieren in het aanbod van de ‘dierenopvang’ is beperkt. Op = op & 5x op = einde spel. De synergie die je wilt maximaliseren tussen de dieren in je jungle en de doelkaarten in het aanbod (die moet je dus óók kopen), vraagt eenzelfde oplettendheid. Je kunt de strijd om dieren en doelen zo hard maken als je zelf wilt, maar helemaal zonder er aandacht aan te schenken, ga je Amazone niet winnen. In het pakken van doelkaartjes en dieren zit de belangrijkste vorm van interactie in dit spel, naast het tempo dat je samen bepaalt.
Amazone kan snel gaan en heel langzaam. In principe bouw je langzaam je mogelijkheden uit, maar als een van de spelers tempo gaat maken, dan zal je daarin mee moeten. Dat betekent concreet dat je elkaar hard gaat beconcurreren op die laatste beschikbare dieren. Soms gaat een spel zo snel dat de doelkaartjes er niet eens aan te pas komen. In andere spelletjes merk je dat je in alle rust kunt bedenken waarop je je punten wilt pakken. Ik houd daarvan: de variatie in Amazone zit niet alleen in de diversiteit aan dieren en doelen en het langzaam opbouwen van je eigen jungle, maar ook in die verschillende snelheden.
In alle spelersaantallen speelt dit spel uitstekend en dus ook met twee. Misschien vind ik dat zelfs wel het fijnste aantal omdat het redelijk snelle potjes oplevert. Kun je de dierkaarten omdraaien en meteen nog een potje. De soepele speelwijze draagt trouwens heel erg bij aan de wens om nog een keer te willen spelen. Leven in de Amazone is zo’n zeldzaam spel dat heel veel denkwerk geeft maar tegelijkertijd onwijs vlot speelt. Aldus speelden wij, tussen het zwemmen en amechtig liggen door, in deze hitte al 14 spelletjes achter elkaar.
Tot slot
Ik kan niet anders zeggen: Leven in de Amazone is een heerlijk soepele jungle puzzel; opbouwend, strategisch en gewoon een ontzettend leuk familiespel. Het ziet er ook nog eens schitterend uit op tafel.
Oh, en nog wat: er zat bij ons een jaguar tussen zonder voorpoten. Mailtje aan DSV en binnen twee dagen (!) hadden we een gezond exemplaar. Het gehandicapte beestje krijgt een plekje bij de waterval, zo heb ik met zoon 2 moeten afspreken. Maar de service van DSV verdient wel een stevige aanbeveling.
Leven in de Amazone
DSV Games 2025
1-4 spelers, 12+
Ontwerp: Jamie Bloom
Vormgeving: Sophia Kang
Leven in de Amazone - een soepele en strategische jungle puzzel
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Pura Vida
- Kardinaal
-
Ugur
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Leven in de Amazone - een soepele en strategische jungle puzzel
Mooie recensie. Ik heb het zelf nog maar 1 keer gespeeld. Ik vond het concept van het spel erg leuk, maar vond zelf met 4 spelers de speeltijd en de downtime (met name tegen het einde van het spel) onverdraaglijk lang worden. Het gaf me een hernieuwde waardering voor de elegante rondestructuur van Orléans, waarbij de spelers om de beurt 1 actie doen. Dat zorgt niet alleen voor minder downtime, maar zet ook interessante druk op de volgorde/prioriteiten van je acties. Maar goed, ik wil Leven in de Amazone graag nog eens proberen, maar dan met een maximum van 3 spelers.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
-
roubosga
- El Capitan
Ik speelde deze 3 jaar geleden al eens bij een vriend en toen wist ik al: deze moet ik hebben.
Toen die ook nog eens door DSV werd uitgegeven in het Nederlands met uitbreiding en luxe componenten was de keuze snel gemaakt.
Alleen jammer dat de waterval niet in de doos past als je hem tenminste niet telkens uit elkaar wil halen (die van mijn vriend is al kapot).
Ik heb een plastic model die met magneetjes in elkaar wordt geklikt.
Toen die ook nog eens door DSV werd uitgegeven in het Nederlands met uitbreiding en luxe componenten was de keuze snel gemaakt.
Alleen jammer dat de waterval niet in de doos past als je hem tenminste niet telkens uit elkaar wil halen (die van mijn vriend is al kapot).
Ik heb een plastic model die met magneetjes in elkaar wordt geklikt.
-
Patries
- Grote Dienaar
Wij laten de waterval gewoon plat liggen. Was leuk voor de eerste keer, maar ik ben blijkbaar niet zo gevoelig voor mooie spelcomponenten.
-
Edwin84
- Elfenkoning
Op zijn kop past de waterval wel in de doos. Het stuk wat normaal het hoogste is vouw je dan plat.
-
WTULTC
- Elfenkoning
Deze staat al een tijdje op mijn lijstje om te spelen. Ik heb hem al zo vaak ergens gespeeld zien worden dat het wel en goed spel moet zijn. Helaas heb ik zelf nog niet aan kunnen schuiven bij een spelletje.
-
Pura Vida
- Kardinaal
@Ugur, dank! En je vergelijking met Orléans had ik ook bijna gemaakt. Als het om het pure 'zakmanagement' gaat, is Orléans superieur. Ook omdat je inderdaad meer tegelijk doet, is dat spel misschien wel wat beter te doen met meer dan twee spelers.
Vooral het weg kunnen zetten van je volgelingen op het goede daden bord is een hele goeie in Orléans, omdat ze je strategie kunnen versterken. Bij Amazone doe je je muntjes 'slechts' weg. Ook handig, maar niet zo verfijnd als bij Orléans. Tóch vind ikzelf Orléans een stuk droger spelen op de een of andere manier. Het lijkt meer mechanisch dan vloeiend, zoiets. Bij Amazone zit er ook dat race element dat best wel aantikt tegen het einde. Beide spellen waardeer ik hier met een 9, maar qua soepelheid en speelsnelheid wint dan toch Amazone. Met twee spelers in elk geval. Met vier... Ik heb bij Orléans gemerkt dat mensen best lang doen over het neerzetten der volgelingen. Ik denk dat veel afhangt van met wie je het spel speelt. We hebben er een in huis die overal iets langer over doet. Maar in de potjes met zoon 2 is zowel Orléans als Amazone meer van 'bam bam bam door'.
Die waterval staat bij ons gewoon bovenop de kast. Uit elkaar halen is nog niet in ons hoofd opgekomen. @Roubosga: al drie jaar geleden gespeeld, cool. Spel is ook al even uit inderdaad. Ook weer even uitverkocht geweest. Ikzelf heb lang gewacht want zag teveel vergelijkbaars in onze kast, zowel op het bag/deckbuilding aspect als het dieren op tegels puzzelen. Die twijfel was niet nodig, blijkt nu. Zeer verslavend en leuk spel.
Vooral het weg kunnen zetten van je volgelingen op het goede daden bord is een hele goeie in Orléans, omdat ze je strategie kunnen versterken. Bij Amazone doe je je muntjes 'slechts' weg. Ook handig, maar niet zo verfijnd als bij Orléans. Tóch vind ikzelf Orléans een stuk droger spelen op de een of andere manier. Het lijkt meer mechanisch dan vloeiend, zoiets. Bij Amazone zit er ook dat race element dat best wel aantikt tegen het einde. Beide spellen waardeer ik hier met een 9, maar qua soepelheid en speelsnelheid wint dan toch Amazone. Met twee spelers in elk geval. Met vier... Ik heb bij Orléans gemerkt dat mensen best lang doen over het neerzetten der volgelingen. Ik denk dat veel afhangt van met wie je het spel speelt. We hebben er een in huis die overal iets langer over doet. Maar in de potjes met zoon 2 is zowel Orléans als Amazone meer van 'bam bam bam door'.
Die waterval staat bij ons gewoon bovenop de kast. Uit elkaar halen is nog niet in ons hoofd opgekomen. @Roubosga: al drie jaar geleden gespeeld, cool. Spel is ook al even uit inderdaad. Ook weer even uitverkocht geweest. Ikzelf heb lang gewacht want zag teveel vergelijkbaars in onze kast, zowel op het bag/deckbuilding aspect als het dieren op tegels puzzelen. Die twijfel was niet nodig, blijkt nu. Zeer verslavend en leuk spel.
-
siepie
- Hazelnoot Ridder
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Ik heb onlangs een insert geprint met een vervangend deel voor de waterval, de constructie eronder zeg maar. Hiermee past hij ook in de doos. Erg blij met deze oplossing.
-
Edwin84
- Elfenkoning
Vindt het in dit spel goed naar voren komen dat er meerdere manieren om te winnen zijn.
In eerste instantie lijkt het een race om de dieren maar ook de natuur kaarten die je kunt kopen met een einde spel score zijn de moeite.
Mijn vrouw weet ook altijd veel punten te pakken door ver te geraken op de waterval sporen. Die punten moeten ook niet onderschat worden.
In eerste instantie lijkt het een race om de dieren maar ook de natuur kaarten die je kunt kopen met een einde spel score zijn de moeite.
Mijn vrouw weet ook altijd veel punten te pakken door ver te geraken op de waterval sporen. Die punten moeten ook niet onderschat worden.
-
Patries
- Grote Dienaar
Ik heb het idee veel meer uit het spel te kunnen halen. Ik focus me nu vooral op het binnenharken van dieren, maar daarbij vergeet ik idd de watervalsporen en ook de natuurkaartjes.
-
Pura Vida
- Kardinaal
Er zijn inderdaad best veel strategische mogelijkheden met Amazone. Ik merk zelf dat veel van het succes van deze strategieën ook afhangt van de tijd die je krijgt om die strategieën te blijven volgen. Zoals al in recensie beschreven, is het vooral ook een race. Als dat hard gaat, komen bijvoorbeeld de doelkaartjes nauwelijks aan bod. Tegen de tijd dat je genoeg water hebt om die kaartjes te kopen, gebruik je dat water liever voor het binnenhalen van een dier. Ook de sporen op de waterval, in zichzelf al goed voor 55 punten, kun je in praktijk nooit helemaal doorlopen omdat de dieren al eerder op zijn. Ik vind dat een heel mooi motief in het spel: je wilt blijven bouwen aan een grote finale die altijd te vroeg eindigt. Dáárop anticiperen en spelen met het evenwicht tussen bouwen en versnellen is heel spannend, omdat dat evenwicht mede door je medespelers wordt bepaald.