Dominion - Basisspel

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Pedro777
Condottiërre

Dominion - Basisspel

Bericht door Pedro777 »

Ik heb er nu al een aantal rondjes Dominion opzitten en ben stilletjes aan verslaafd aan het worden aan dit eenvoudige en snelle kaartspel.

Onlangs gebruikten wij voor de eerste keer de koninkrijkkaart 'De kapel', maar het nut en de zin van deze kaart ontgaat ons wat. Misschien is het nog te vroeg en zal in bepaalde combinaties het nut van deze kaart blijken maar nu zien wij het niet.

Kan er iemand wat hints geven?
Afbeelding

Labels:
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Re: Dominion - Basisspel

Bericht door spellenclubapeldoorn »

De kapel

Kan je mooi gebruik van maken in het begin van het spel om al je lage kaarten uit je deck te halen zoals je 1 punt kaarten. Hierdoor trek je sneller actie en geld kaarten, iets later kan je er ook voor kiezen je 1 koper kaarten te vernietigen als je genoeg zilver kaarten hebt aangeschaft natuurlijk.

Andere mensen een idee? ik ben benieuwd...
dominique
Hazelnoot Ridder

Bericht door dominique »

Wordt door kenners beschouwd als de beste kaart in het basisspel en wel hierom:

http://dominionstrategy.wordpress.com/2 ... %a0chapel/
https://detafelplakt.com/
stefaan
Caballero

Bericht door stefaan »

Is inderdaad een kaart waar je in het begin niet meteen voor gaat. 2 mogelijke manieren om ze te gebruiken:
- Als er heksen in het spel zijn, kan je je vloekkaarten kwijtraken met de kapel
- Met de kapel kan je je startkaarten vernielen (vooral je kaarten met 1 overwinningspunt). Dit lijkt vreemd maar op die manier kan je sneller veel geld op je hand krijgen.
Sommigen beschouwen de kapel zelfs als 1 van de sterkste kaarten in het basisspel.

Veel plezier trouwens, het is inderdaad een spel waar je een tijdje van in de ban kan zijn.

Update: ik heb gezien dat er tijdens het schrijven 2 posts bijkwamen, hier en daar staat er wat dubbel
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Daar heb ik zelf ook nog niet aangedacht. Meestal laten wij de kapel buiten het spel als er geen heks in het spel zit. Dat is dus overbodig.

Kun je trouwens nog anders vloekkaarten krijgen naast het gebruik van de heks? Wij leggen ze nml in de doos als we geen heks gebruiken.
Afbeelding
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Volgens mij kan je dan geen -1 punt krijgen zonder heks. Ik zou willen dat mensen een -1 kregen als ze een domme fout maken als je met ze drieën speelt :-D

-1 punten kunnen wel voorkomen met evt uitbreidingen alchemisten
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Laat dat nu de uitbreiding zijn die NIET op mijn lijstje staat. Eerst maar eens Intridge en Hijs de zijlen. Al is Welvaart als ik dat zo hoor de beste uitbreiding..
Afbeelding
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Ja Welvaart, die staat ook nog op mijn lijstje ben benieuwd zelf ook nog nooit gespeeld.

Mar heb nog zo veel andere spellen die ik moet spelen die nog met plastic en al in de kast staan haha.

Misschien een mooi idee om dat naar midden 2011 te schuiven :-D
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Heel herkenbaar. Zo ligt Agricola al bijna een jaar bij mij te verstoffen, maar ja voor 20 euro kon ik hem natuurlijk niet laten staan in de winkel destijds..

Intridge zal er denk ik als eerst uit gaan qua productie (na de basis set) al zal dat vast nog wel een tijdje duren gezien hoet populair het spel is.
Afbeelding
Yos-T
Grote Dienaar
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Yos-T »

spellenclubapeldoorn schreef:Volgens mij kan je dan geen -1 punt krijgen zonder heks. Ik zou willen dat mensen een -1 kregen als ze een domme fout maken als je met ze drieën speelt :-D
Jawel hoor, je mag vloek kaarten gewoon kopen... Zou een behoorlijk domme fout zijn, in de meeste gevallen.
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Dat is inderdaad een optie -1 kaarten kopen mocht je dan een tuin hebben dat schiet lekker op dan. ps die gaat pas werken als je heel veel tuinen in je deck hebt.
madhobbit
Matroos

Bericht door madhobbit »

Dan moet de stapel koper wel eerst op zijn voordat ik aan de vloeken begin. Die kost tenslotte ook niets, maar kost in ieder geval geen punten. Wat mij betreft een stuk betere optie om je tuinen mee op te pompen.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Als je weet dat je dik voorstaat zou je wel vloekkaarten kunnen pakken, zodat die stapel op raakt en het spel eerder is afgelopen. Volgens mij telt de vloekstapel toch ook gewoon als een van de 3 stapels die op moeten raken om het spel te stoppen?
Afbeelding
Pedro777
Condottiërre

Bericht door Pedro777 »

Super bedankt voor de tips en hints allemaal. Vloekkaarten, daar had ik nog niet aan gedacht. Misschien ook omdat we tot nu toe nog nooit met de heks gespeeld hebben. Ook nog niet bij stil gestaan dat je punten ook kan vernietigen. Kan idd een goeie strategie zijn om sneller actie- en geldkaarten binnen te krijgen.

Het spel eindigt volgens mij als drie van de tien koninkrijkkaarten op zijn of als de 6-puntenkaarten op zijn (ik kom nu even niet op de naam).
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Klopt, maar vloekkaarten vallen daar dacht ik ook onder of niet?
Afbeelding