Puerto rico... tja, uiteraard kun je er van alles over lezen in reviews op de diverse bordspellensites, maar ik heb het spel nu zelf enige tijd en heb het een aantal keer gespeeld...
Het komt er in het kort op neer dat je op je eigen eilandje (bord) plantages moet plaatsen, gebouwen kopen en die voorzien van kolonisten... Bij iedere speelronde kan elke speler een karakter/figuur kiezen, waarbij een ieder dan die actie kan uitvoeren die erbij hoort, maar degene die de kaart gekozen heeft, heeft een voordeel erbij...
zo kan er een plantage geplaatst worden, een gebouw gekocht worden, kolonisten verdeeld worden en goederen geproduceerd, verkocht of verscheept worden...
Doel is om met het verschepen van goederen punten te verdienen, want aan het einde is degene met de meeste punten winnaar... om die goederen te kunnen produceren en uiteindelijk dus verschepen, moet er per soort product een plantage en een productiegebouw zijn... om die gebouwen te kopen heb je geld nodig, en geld verdien je door producten aan een handelshuis te verkopen...
Tactisch gezien is het in het begin van het spel dus van belang om snel geld te verdienen om de nodige gebouwen te kopen zodat je steeds meer kunt produceren, maar daarna wordt het steeds interessanter om punten te verdienen met het verschepen...
Al met al nu volgens mij een vrij chaotische uitleg, maar ik hoop dat er iets van overkomt... en ik ga er van uit dat anderen mij wel zullen aanvullen en/of corrigeren als ik het verkeerd uitgelegd heb...
Mijn mening over het spel... Ik vind het zelf een erg leuk spel om te spelen... het is in het begin vrij moeilijk vond ik zelf, maar als je eenmaal weet hoe het werkt, dan is het een zeer leuk spel... wel moet je er steeds goed bij nadenken, en meestal als ik met bepaalde vrienden een spelletje ga spelen, dan is dat puur ter ontspanning, dus bij die vrienden is Puerto rico minder goed ontvangen (ze moesten te veel nadenken)...
Maar wat mij betreft zeker een aanrader...