Puerto rico

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

shadowman76
Jakkiebak!

Puerto rico

Bericht door shadowman76 »

Op speciaal verzoek van Wim :D

Puerto rico... tja, uiteraard kun je er van alles over lezen in reviews op de diverse bordspellensites, maar ik heb het spel nu zelf enige tijd en heb het een aantal keer gespeeld...

Het komt er in het kort op neer dat je op je eigen eilandje (bord) plantages moet plaatsen, gebouwen kopen en die voorzien van kolonisten... Bij iedere speelronde kan elke speler een karakter/figuur kiezen, waarbij een ieder dan die actie kan uitvoeren die erbij hoort, maar degene die de kaart gekozen heeft, heeft een voordeel erbij...
zo kan er een plantage geplaatst worden, een gebouw gekocht worden, kolonisten verdeeld worden en goederen geproduceerd, verkocht of verscheept worden...

Doel is om met het verschepen van goederen punten te verdienen, want aan het einde is degene met de meeste punten winnaar... om die goederen te kunnen produceren en uiteindelijk dus verschepen, moet er per soort product een plantage en een productiegebouw zijn... om die gebouwen te kopen heb je geld nodig, en geld verdien je door producten aan een handelshuis te verkopen...

Tactisch gezien is het in het begin van het spel dus van belang om snel geld te verdienen om de nodige gebouwen te kopen zodat je steeds meer kunt produceren, maar daarna wordt het steeds interessanter om punten te verdienen met het verschepen...

Al met al nu volgens mij een vrij chaotische uitleg, maar ik hoop dat er iets van overkomt... en ik ga er van uit dat anderen mij wel zullen aanvullen en/of corrigeren als ik het verkeerd uitgelegd heb...

Mijn mening over het spel... Ik vind het zelf een erg leuk spel om te spelen... het is in het begin vrij moeilijk vond ik zelf, maar als je eenmaal weet hoe het werkt, dan is het een zeer leuk spel... wel moet je er steeds goed bij nadenken, en meestal als ik met bepaalde vrienden een spelletje ga spelen, dan is dat puur ter ontspanning, dus bij die vrienden is Puerto rico minder goed ontvangen (ze moesten te veel nadenken)...

Maar wat mij betreft zeker een aanrader...
ik vind t niet erg om te verliezen, maar winnen vind ik wel leuker

Labels:
De Struikrover
Hazelnoot Ridder

Bericht door De Struikrover »

Prima uitleg en een goede samenvatting van de regels. Dit is inderdaad een prima spel wat wel de nodige aandacht van de spelers vereist. Ik hoor van meer mensen dat het de eerste keer dat ze het spelen lastig is. Mijn advies is: lees het één keer door en ga spelen. Mocht iets niet duidelijk zijn, zoek het dan op. Blijf je dus niet te lang blindstaren op de regels...
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

Ondanks twee keer spelen kan mij het spel, alhoewel duidelijk bovengemiddeld en gepolijst, toch niet heel erg boeien. Het ontbreekt in mijn verzameling en dat zal wel zo blijven. Puerto Rico is erg gevoelig voor niveauverschillen tussen de spelers: ik maakte bijvoorbeeld mee dat ik de winst uit handen gaf omdat ik de eigenschappen van een bepaald gebouw niet goed kende en dus onderschatte---en daar hard voor werd afgestraft. Ook het feit dat ik het hanteren van de spelonderdelen een crime vind (ik heb grote handen), maakt dat ik liever wat anders op tafel zie.

Ik bevind me met deze mening in een zeer kleine minderheid :-).
Alice
Sojaboon

Bericht door Alice »

Heel leuk spel!!!
Je hebt wel even tijd nodig om alles klaar te leggen.
Het gaat hierbij om het maken van de juiste keuzes in de juiste volgorde,
anders maakt iemand anders ze voor je....
Ook met twee personen is het heel leuk om te spelen.

Maar een familiespel???? (Die discussie werd in een ander draadje gevoerd geloof ik)

Bij familiespel denk ik meer aan een spel als Halli Galli......
snowfalcon
Jakkiebak!

Bericht door snowfalcon »

Het kaartspel doet overigens geheel niet onder voor het bordspel en heeft zelfs een voordeel: doordat het alleen kaartjes zijn, kun je snel starten en speelt het sneller weg.
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

dit is ook weer een geweldig spel dat in mijn verzameling zit.
Je moet het wel enkel malen spelen om een goede taktiek te bedenken en om de gebouwen te kennen.

Het kaartspel heb ik ook, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen,

het gekende probleem. TIJD.
William en/of Pleunie
Sojaboon

Bericht door William en/of Pleunie »

Pueto Rico Superspel, net als Goa wat er wel een beetje op lijkt. Ik heb het spel eerst cadaeu gedaan aan mijn zwager, maar nadat ik het heb gespeeld, ben ik het ook voor mezelf gaan kopen.

Een van mijn favorieten...
JPM
Joker

Bericht door JPM »

Kan beamen dat in Puerto Rico een verkeerde keuze aan het begin funest kan zijn, dus de 1e paar keer vast gaan spelen terwijl je gaandeweg de regels leert levert enige frustratie op.
Verder zou ik graag willen dat het langer duurt, maar de kolonisten zijn gauw op, vaak als ik er net echt zin in krijg.
Spellenwinkel als hobby begonnen.
De Struikrover
Hazelnoot Ridder

Bericht door De Struikrover »

JPM schreef:Kan beamen dat in Puerto Rico een verkeerde keuze aan het begin funest kan zijn, dus de 1e paar keer vast gaan spelen terwijl je gaandeweg de regels leert levert enige frustratie op.
Verder zou ik graag willen dat het langer duurt, maar de kolonisten zijn gauw op, vaak als ik er net echt zin in krijg.
Dat de kolonisten snel op zijn is inderdaad jammer, daardoor heb ik af en toe het gevoel dat het spel iets te snel of te plotseling is afgelopen, maar het spel verder is prima en ik vond de manier van even lezen en dan spelen voor mij goed werken.
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!
Juhani
Jakkiebak!

Bericht door Juhani »

Het is ook grappig dat sommige mensen altijd dezelfde tactiek proberen te hanteren, terwijl het er ook heel erg aan ligt met wie je speelt en wat hun tactieken zijn. Het werkt dus niet om je dood te staren op één methode om te winnen.

Overigens is het laatst voor het eerst voorgekomen dat de punten eerder op waren dan de kolonisten.
I'm not a complete idiot; several parts are missing
Alice
Sojaboon

Bericht door Alice »

Mijn man houdt niet van ellenlange spellen en voor ons is het dus juist handig dat de kolonisten op een gegeven moment op zijn.

Nog een vraagje:

Is het leuk om het kaartspel te kopen als je het bordspel al hebt of is dat zonde van het geld?
Wie kan daar iets over vertellen?
Juhani
Jakkiebak!

Bericht door Juhani »

Oh, het kaartspel is ook erg leuk! Heel anders, en ook wat sneller, maar leuk voor tussendoor. Het bordspel is leuker, dat wel.
I'm not a complete idiot; several parts are missing
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Net nog een spelletje Puerto Rico Kaartspel gedaan.
Persoonlijk vindt ik het een anderspel met hier en daar een overlapping.
De vergelijking is hierdoor moeilijker.
Gewoon iemand zoeken die het heeft en dan een keertje spelen.
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

En dan nog een derde die het aanraad: leuk spel! Kopen/proberen/lenen/...!

Enige nadeel is - bij ons in ieder geval - na een 10, 15 - tal potjes heeft iedereen zo een eigen idee over hoe te winnen en speelt daar ook naar. En dat ligt weer aan een paar belangrijke gebouwen. Daar gaan de meeste mensen naar vissen.

Maar dan nog: goed spel!
ejvandekaa
Jakkiebak!

zoveel manieren om puerto rico te spelen

Bericht door ejvandekaa »

Het leukste van dit spel is wel dat veel mensen het in een vaste groep spelen en daarom bepaalde tactieken/ideen hebben over het spel.

Het mooiste voorbeeld is wel dat ik toen ik zelf begon als tactiek de bouw strategie had (ik had toen de neiging te gaan voor veel gebouwen bouwen, met behulp van geld van tabak/kofie in combinatie met de fabriek). Mijn tegenstander was dan ook erg verbaast toen het spel ineens afgelopen was aangezien ik al mijn gebouwen gebouwd had (en 3 grote gebouwen had). (ik geloof dat hij een "alle VP zijn op"-einde verwachte)

Een ander voorbeeld is dat ik mensen heb horen zweren bij het hospitaal (dat gebouw wat je een kolonist bij een plantage geeft). Terwijl ik na 1-2 maal spelen nooit het nut ervan ingezien heb.

Ook heb ik nooid het nut van het magazein? (verkopen van dezelfde goederen) gezien maar het vald me op dat dit bij een 5 personen spel wel interessant wordt.

Ik moet zeggen dat ook de opmerking dat het spel stopt omdat alle kolonisten ineens op zijn me verbaast. dat de punten op zijn of iemand geen gebouwen meer kan bouwen komt bij mij vaker voor. Tevens bij 5 spelers wordt vaak aan 2 van de srie voldaan in de laatste ronde.

Evertjan van de Kaa

PS bepaalde dingen veranderen echter niet. de kleine markt is het eerst uitverkocht.