Situatie schets: Gisterenavond speelden we een spelletje weerwolven,
Uiteindelijk blijven er nog 2 spelers over een weerwolf en de jager.
Wie wint er in dit geval?
1) de weerwolven: want de volgende nacht vermoord de weerwolf de jager
(en volgens de spelregels wint de weerwolf als de laatste dorpeling dood is
2)remise/geen winnaar: want de jager kan met zijn "genadeschot" de laatste weerwolf neerhalen
Wat denken jullie???
Weerwolven dilemma
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Krisbach007
- Rooster Booster
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Weerwolven dilemma
Dag Kris
Even op BGG nagekeken
http://www.boardgamegeek.com/thread/594 ... eople-left
http://www.boardgamegeek.com/thread/468 ... reak-a-tie
en in de spelregels
"Als de jager door de weerwolven verslonden wordt, of door de andere burgers vermoord wordt, ... hij mag, ... terugslaan door onmiddellijk een andere speler te elimineren."
"Het winnen:
De burgers winnen, zodra ze de laatste weerwolf hebben uitgeschakeld.
De weerwolven winnen, zodra ze de laatste burger hebben verslonden."
Ik zou dus voor optie 2) gaan: zowel de laatste weerwolf als de laatste burger zijn vermoord.
Even op BGG nagekeken
http://www.boardgamegeek.com/thread/594 ... eople-left
http://www.boardgamegeek.com/thread/468 ... reak-a-tie
en in de spelregels
"Als de jager door de weerwolven verslonden wordt, of door de andere burgers vermoord wordt, ... hij mag, ... terugslaan door onmiddellijk een andere speler te elimineren."
"Het winnen:
De burgers winnen, zodra ze de laatste weerwolf hebben uitgeschakeld.
De weerwolven winnen, zodra ze de laatste burger hebben verslonden."
Ik zou dus voor optie 2) gaan: zowel de laatste weerwolf als de laatste burger zijn vermoord.
-
Pedro777
- Condottiërre
-
Barad_the_dwarf
- Professor Pimpel
- Persoonlijke Ondertitel: BGG Admin
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
ik zou ook kiezen voor gelijkstand
-
vuurelfje
- Sojaboon
niet gelijkstand, maar niemand wint, beide zijn immers aan het eind van het spel dood.
-
interceptor
- Uitgever
In de nederlandse spelregels staat inderdaad dat de weerwolven winnen als alle burgers vermoord zijn, maar ik heb ook ergens gelezen in een andere versie van weerwolven, dat de weerwolven ook winnen als het gelijke stand is.
Bijv. 1 weerwolf - 1 burger, weerwolven hebben gewonnen, dat zou dus ook opgaan en dit geval. Maar het kan dus ookal gebeuren bij 2 weerwolven - 2 burgers, dan hebben de burgers ook verloren.
Bijv. 1 weerwolf - 1 burger, weerwolven hebben gewonnen, dat zou dus ook opgaan en dit geval. Maar het kan dus ookal gebeuren bij 2 weerwolven - 2 burgers, dan hebben de burgers ook verloren.
-
SIR Louis
- Veenboer
Zo speelden wij het ookinterceptor schreef:... de weerwolven ook winnen als het gelijke stand is.
Bijv. 1 weerwolf - 1 burger, weerwolven hebben gewonnen, ...
-
Tjoek
- Fabrieksmanager
Ik ben het met Bart's conclusie eens.
Dat de weerwolven bij het bereiken van een gelijke stand meestal wel winnen ligt vrij voor de hand, maar gaat niet altijd op icm speciale rollen. Mochten er alleen maar normale burgers over zijn en evenveel weerwolven en de nacht gaat vallen winnen de wolven altijd. Al weten de burgers elke ochtend nog een weerwolf aan te wijzen, het zal hen niet meer redden. De jager is hier duidelijk een uitzondering, maar wel eentje die telt.
Dat de weerwolven bij het bereiken van een gelijke stand meestal wel winnen ligt vrij voor de hand, maar gaat niet altijd op icm speciale rollen. Mochten er alleen maar normale burgers over zijn en evenveel weerwolven en de nacht gaat vallen winnen de wolven altijd. Al weten de burgers elke ochtend nog een weerwolf aan te wijzen, het zal hen niet meer redden. De jager is hier duidelijk een uitzondering, maar wel eentje die telt.

-
interceptor
- Uitgever
Dat begrijp ik, ik haal alleen een andere regel aan uit "Ultimate Werewolf"Ik ben het met Bart's conclusie eens.
Dat de weerwolven bij het bereiken van een gelijke stand meestal wel winnen ligt vrij voor de hand, maar gaat niet altijd op icm speciale rollen.

"If the Weerwolves ever achieve parity (equal number of Villagers / to Werewolves) with the Villagers, the Werewolves win."
Dit spel heeft nog meer speciale rollen dan wakkerdam.
Het is maar waar je voorkeur naar uitgaat. Het lost wel het probleem op van een gelijkspel. En dat was de vraag.
-
Tjoek
- Fabrieksmanager
Deze versie kende ik nog niet eens, altijd leuk om weer eens wat nieuws te zien!interceptor schreef: Dat begrijp ik, ik haal alleen een andere regel aan uit "Ultimate Werewolf"
De onduidelijkheid kan idd beide kanten opvallen. Ik gaf alleen aan dat mijn voorkeur naar het gelijkspel gaat. De kans dat de jager tegenover 1 weerwolf staat is klein, en in dat geval is het wel een verrassende ontknoping dat Wakkerdam als een spookstadje achterblijftinterceptor schreef: Het is maar waar je voorkeur naar uitgaat. Het lost wel het probleem op van een gelijkspel. En dat was de vraag.