als ik het goed snap je kan uitkomen met een enkele kaart /met een paar enz. en moet je daarbij aanleggen wat er gevraagd word.
nu mijn vraag, mag je met een enkele kaart en een paartje/zet uitkomen dus gelijk met meerdere kaarten en moeten die aan een aantal/ getal voldoen?
mag de ander speler ook een paar neerleggen of moeten de andere alleen maar aanleggen wat de eerste speler neerlegt?
dus is het zo dat de majong speler bepaald welke kaarten er liggen en de andere alleen maar mogen aanleggen
en als je bv het hoogste gooit is die ronde dan gelijk voor jou..potje voorbij?
Tai Pan: uitkomen
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
moos
- Grote Dienaar
-
P.T.
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Test
Re: uitkomen
Het gaat hier om Tai Pan (Tichu) of niet?
-
BaSL
- Team Bordspelmania
-
Seabie
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Tai Pan: uitkomen
Degene die mag uitkomen bepaalt wat hij opgooit. Dat kan een enkele kaart zijn, maar ook een combinatie (paartje, straat, enzovoorts). De volgende speler mag vervolgens kiezen; óf ook eenzelfde soort combinatie spelen die hoger is (dit heet vaak volgen), óf passen. Als hij kan volgen hoeft hij niet persé te spelen, de kaarten mogen dus bewaard worden voor een ander moment. Dit gaat zo rond totdat alle andere spelers passen nadat iemand een bepaalde combinatie heeft opgegooid. Deze speler pakt alle gespeelde kaarten en legt deze omgedraaid voor zich neer (uitzondering: Draak). Vervolgens kiest deze speler een nieuwe combinatie (paartje, straat, enzovoorts) uit zijn hand en wordt de volgende ronde gestart.

-
cherksken
- Professor Pimpel
Ik weet niet goed of ik de vraagstelling volledig begrijp, maar volgens mij (wij spelen altijd Tichu, maar vermoedelijk is Tai Pan volledig hetzelfde) gaat het als volgt:
De speler die de Mahjong in zijn bezit heeft MOET een correcte combinatie uitkomen.
Dit is:
- een enkele kaart (dit hoeft niet noodzakelijk de Mahjong te zijn)
- een paartje
- een trio
- een straat van minimaal vijf kaarten
- een full house (3 dezelfde waarden + 2 dezelfde waarden)
- een setje van opeenvolgende paartjes
- een carré (of bom wel te verstaan)
- de hond
op het moment dat hij zijn openingscombinatie doet, mag hij een kaart verlangen die rekening houdend met de spelregels door een volgende speler gespeeld MOET worden!
stel je dus het paartje: 2 keer 6 uitkomt, en je vraagt dat de eerstvolgende speler met een 8 in zijn bezit die ook meteen speelt. Dan moet de eerstvolgende speler met een paartje 8 die meteen spelen (ook al breekt hij daarmee misschien zijn setje van opeenvolgende paartjes, of breekt hij daarmee zijn full house).
Is het wat duidelijker, of zit ik op een verkeerd spoor?
De speler die de Mahjong in zijn bezit heeft MOET een correcte combinatie uitkomen.
Dit is:
- een enkele kaart (dit hoeft niet noodzakelijk de Mahjong te zijn)
- een paartje
- een trio
- een straat van minimaal vijf kaarten
- een full house (3 dezelfde waarden + 2 dezelfde waarden)
- een setje van opeenvolgende paartjes
- een carré (of bom wel te verstaan)
- de hond
op het moment dat hij zijn openingscombinatie doet, mag hij een kaart verlangen die rekening houdend met de spelregels door een volgende speler gespeeld MOET worden!
stel je dus het paartje: 2 keer 6 uitkomt, en je vraagt dat de eerstvolgende speler met een 8 in zijn bezit die ook meteen speelt. Dan moet de eerstvolgende speler met een paartje 8 die meteen spelen (ook al breekt hij daarmee misschien zijn setje van opeenvolgende paartjes, of breekt hij daarmee zijn full house).
Is het wat duidelijker, of zit ik op een verkeerd spoor?
-
Seabie
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Klopt.cherksken schreef:(wij spelen altijd Tichu, maar vermoedelijk is Tai Pan volledig hetzelfde)
Dit is niet helemaal waar; het kaart verlangen gebeurt pas als de persoon die de Mahjong heeft deze ook speelt. Als die startspeler dus een openingscombinatie doet die de Mahjong niet bevat mag hij nog geen kaart verlangen. Dat mag pas als deze ook daadwerkelijk gespeeld wordt.cherksken schreef:De speler die de Mahjong in zijn bezit heeft MOET een correcte combinatie uitkomen.
[...]

-
cherksken
- Professor Pimpel
KloptDit is niet helemaal waar; het kaart verlangen gebeurt pas als de persoon die de Mahjong heeft deze ook speelt. Als die startspeler dus een openingscombinatie doet die de Mahjong niet bevat mag hij nog geen kaart verlangen. Dat mag pas als deze ook daadwerkelijk gespeeld wordt.
weer veel te haastig in mijn uitleg...
-
moos
- Grote Dienaar
thanx het is me duidenlijk,, en ja het gaat om tai pan